Kotiunikoulut

Jos lapsella on vaikeuksia nukahtaa tai hän heräilee öisin, unikoulu kotona on turvallinen tapa yrittää muuttaa lapsen unitapoja.

Kotiunikoulu sopii yli puolivuotiaiden lasten nukuttamiseen, jolloin lapsi jo pärjää yön ilman tiheää yösyömistä.

Unikoulun tavoitteena on, että lapsi oppii nukahtamaan itse tuttuun sänkyyn, ilman maitoa tai vanhemman apua. Kun lapsi yöllä herätessään huomaa olevansa tutussa paikassa, siellä missä hän nukahti, hän pystyy nukahtamaan  uudestaan itse.

Unikouluja on useita erilaisia, mutta niissä on yhteinen perusajatus: jos lapsi nukkumaan laitettaessa itkee, hänen luokseen mennään. Tyynnyttelyä rajoitetaan asteittain niin, että lapsi vähitellen oppii itse rauhoittamaan itsensä uneen. Kaikissa unikouluissa vanhemman on oltava johdonmukainen. Kun kotiunikoulua noudatetaan johdonmukaisesti, terveen lapsen nukkumisessa voi tapahtua muutoksia jopa kolmessa–neljässä yössä.

• Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla. Poistu. Jos lapsi itkeskelee, kuuntele, ennen kuin ryntäät paikalle.
  • Jos itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti lapsen selän päälle. Pidä kättä paikallaan kunnes lapsi rauhoittuu, mutta älä anna hänen nukahtaa niin, että kätesi on selän päällä.
  • Jos lapsi ei rauhoitu tähän, silitä häntä tuntuvin, säännöllisin liikkein hartioista, selästä ja pepusta.
  • Jos tämäkään ei auta, nosta lapsi syliin rintaasi vasten. Silitä selkää. Kun lapsi rauhoittuu, laske takaisin sänkyyn. Pidä kättä hetki lapsen selän päällä. Älä anna lapsen nukahtaa syliin tai tassutukseen.
  • Toista tarvittaessa.
  • Laita lapsi sänkyyn valveilla. Mene itse makuulle tai istu aivan hänen viereensä. Jos lapsi itkee, lohduta puhumalla tai vaikkapa hyräilemällä rauhallisesti. Älä nosta syliin.
  • Istu seuraavana iltana aivan lapsen sängyn vieressä tai sängyllä.
  • Siirrä seuraavina iltoina tuolia vähitellen aina kauemmaksi lapsen sängystä, kunnes olet lapsen makuuhuoneen oven ulkopuolella.
  • Aseta patja tai tuo itsellesi sänky lapsen huoneeseen.
  • Laita lapsi sänkyyn valveilla. Käy itse nukkumaan omalle vuoteellesi.
  • Teeskentele nukkuvaa tai nuku läpi yön yrittäen olla reagoimatta lapseen, jos hän on hereillä tai vähän itkeskelee.
  • Nuku lapsen huoneessa viikon ajan. Siirry sitten takaisin omaan sänkyysi.
  • Kirjoita muistiin lapsen yöheräilyt viikon ajalta saadaksesi selville lapsen tyypilliset heräämisajat.
  • Säädä itsellesi herätyskello soimaan ja herätä lapsi 15–30 minuuttia ennen tavanomaista yöheräämisaikaa. Rauhoita lapsi takaisin uneen samalla tavalla kuin ennenkin olet rauhoittanut.
  • Noudata samaa yöherätysaikaa muutaman vuorokauden ajan.
  • Siirrä sen jälkeen herätysaikaa puoli tuntia myöhemmäksi. Noudata uutta herätysaikaa taas muutaman vuorokauden ajan.
  • Hivuta herätysaikaa vähitellen aina vain lähemmäs aamua ja sitä ajankohtaa, jolloin lapsi herää uuteen päivään. Jos heräämisiä on enemmän kuin yksi, ensin niistä putoaa pois myöhäisempi ja sitten aikaisempi.
  • Laita lapsi sänkyynsä unisena mutta valveilla.
  • Sano hyvää yötä ja poistu.
  • Jos lapsi alkaa vastustaa, mene hänen luokseen ennalta päättämäsi ajan kuluttua.
  • Kun menet lapsen luo, kerro hänelle esimerkiksi, että kaikki on hyvin, nyt on yö, nyt nukutaan. Kerro aina sama asia ja puhu rauhallisesti. Älä nosta lasta pois sängystä. Poistu paikalta.
  • Kuuntele. Jos lapsi vastustaa eikä tunnu tyyntyvän, mene takaisin ennalta päättämäsi ajan kuluttua ja tee samoin kuin edellisellä kerralla.
  • Seuraavalla ja sitä seuraavilla kerroilla odota vähän pidempi aika, ennen kuin menet lapsen luo. Seuraavina öinä voit pidentää aikaa entisestään.
  • Jatka unikoulua viikon ajan.

• Ole itse rauhallinen ja kärsivällinen, koska lapsi reagoi hoivaajan olotilaan. Levänneemmän vanhemman on parempi hoitaa lapsen yöheräilyt.
  • Hellyyskiintiön täyttyminen päivän aikana antaa pohjan hyville yöunille. Pidä lasta lähellä ja leiki leikkejä, jossa on paljon fyysistä läheisyyttä.
  • Pyri siihen, että lapsi ei syö nukahtaessaan. Jos lapsi nukahtaa esimerkiksi imetyksen aikana, havahduta häntä lempeästi huomaamaan, että hänet siirretään omaan sänkyyn. Lapsen on yöllä herätessään tärkeätä huomata olevansa tutussa paikassa, siellä missä hän nukahti. Tuttu riepu, unilelu tai tutti auttaa lasta tyyntymään ja rauhoittumaan uneen.
  • Lapsi voi aluksi reagoida uusiin nukahtamisjärjestelyihin kiihkeästi itkemällä, mutta hän kestää muutosten aiheuttaman harmin, kun vanhemmat ovat hänen saatavillaan ja auttavat sietämään uusia tapoja. Itku sylin turvassa ei vaaranna lapsen luottamusta vanhempiinsa.
  • Säännöllinen päivärytmi on tärkeää myös kotiunikoulun onnistumisessa.
  • Osa alle vuoden ikäisistä vauvoista voi tarvita vielä yhden yösyötön aamuyöllä.

Lähde: Keski-Rahkonen Anna ja Nalbantoglu Minna: Unihiekkaa etsimässä. Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin. 2011. Duodecim

Ladattavat aineistot

Juttuja ja blogikirjoituksia unesta

Tukea vanhemmalle

Anna lahja kotimaan lapsille!

Yksikään lapsi nuori tai vanhempi ei saa jäädä huolineen yksin. Sinun tuellasi pystymme olemaan lähellä, kuuntelemaan ja auttamaan lapsia, nuoria ja vanhempia kaikkialla Suomessa.

Sinä voit auttaa. Lahjoita nyt!