Lapsella on vaikeuksia nukahtaa

Jos lapsella on päivän mittaan riittävästi touhua, ulkoilua ja yhdessäoloaikaa vanhempiensa kanssa, hänellä ei yleensä ole jatkuvia nukahtamispulmia. Kuitenkin useimmilla pikkulapsilla on ajoittain unenhäiriöitä, eikä heitä tahdo saada ajoissa nukkumaan. Siihen on monta syytä. Liian väsynyt lapsi ei vaivu helposti uneen, kuten ei myöskään liian riehakas tai huolestunut lapsi. Toisaalta nukahtamis- ja univaikeudet voivat liittyä kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin kuten esimerkiksi hampaiden puhkeamiseen tai uusien taitojen kuten seisomisen oppimiseen.

Vinkkejä lapsen nukkumaanmenovaikeuksien vähentämiseksi

  • Varaa riittävästi aikaa seurusteluun vain lapsen kanssa.
  • Seurustele lapsen kanssa perheen normaaliin valvomisaikaan, älä yöllä.
  • Pyri noudattamaan joka ilta toistuvaa nukkumaanmenojärjestystä.
  • Varaa nukkumaanmenon valmisteluun riittävästi aikaa, esimerkiksi
    • kerro lapselle ystävällisesti lähestyvästä nukkumaanmenosta, anna hänen lopettaa leikkinsä
    • vähennä jonkin verran valoja
    • kerää lapsen kanssa lelut ja tavarat
    • syö yhdessä lapsen kanssa iltapala
    • seuraa lapsen riisumista, iltapesua ja muita iltatoimia, iloitse lapsen omatoimisuudesta
    • juttele hetki lapsen kanssa
    • lue iltasatu
    • toivota hyvää yötä
    • sammuta valo ja jää itse hetkeksi lapsen huoneeseen, istu tai lepää vuoteella
    • jos lapsi haluaa keskustella, totea rauhallisesti, ettei enää tänään, nyt on uniaika
    • Jos lapsi ei nukahda puolen tunnin sisällä valojen sammuttamisesta, hän ei ole riittävän väsynyt nukkuakseen.
  • Vältä
    • lapsen komentelua ja pakottamista
    • liian hätäistä nukkumaanmenoa
    • lapsen jättämistä yksin pimeään huoneeseen, jos lapsi pelkää
    • liiallista melua lapsen nukkumaanmenohetkellä, tasaiset arjen äänet sen sijaan rauhoittavat

Ladattavat aineistot

Aiheeseen liittyvät