Siirry sisältöön

5–6-vuotiaan ajattelun kehitys ja oppiminen

Lapsi pohtii entistä enemmän erilaisten ilmiöiden syitä ja kyselee erilaisista asioista. Hän uskoo, että kaikkiin kysymyksiin on olemassa selitys tai vastaus, ja että vanhempi tietää sen. Yhteinen pohdiskelu aikuisen kanssa ja asioiden oivaltaminen tuovat mielihyvää.

Lapsen kysymykset voivat olla syvällisiä ja koskea vaikeita aiheita kuten elämän tarkoitusta, kuolemaa, syntymää ja sairauksia. Asioita kannattaa pohtia yhdessä lapsen kanssa, vaikka oikeita vastauksia ei aina olekaan. Muun muassa kirjoista tai internetistä voidaan yhdessä etsiä lisätietoa.

5-vuotias testaa mielellään erilaisia ilmiöitä käytännön kokeilla, esim. jäädyttämällä vettä tietyn mallisessa muotissa. Hän pystyy suunnittelemaan toimiaan ja keskittymään niihin aiempaa paremmin. Lapsen muisti on hyvin kehittynyt, hän muistaa tapahtumia useiden kuukausien tai vuodenkin takaa. Muistamisen apukeinoja 5-vuotias sen sijaan harvemmin käyttää, hän vain toivoo muistavansa esim. ottaa unilelun mummolaan mukaan.

Useita 5-vuotiaita alkavat kiehtoa numerot ja kirjaimet. Jotkut oppivat jo kirjoittamaan nimensä. Esineiden laskeminen 5:een, jopa 10:een alkaa onnistua. Lapsesta on usein hauskaa vertailla ja lajitella esineitä niiden ominaisuuksien mukaan tai asettaa niitä suuruusjärjestykseen. Sen sijaan lapsen on vielä vaikea ymmärtää, että kaksi omenan puolikasta on yhtä paljon kuin yksi kokonainen omena, tai että pullataikinaa on saman verran, olipa se leivottu pötköksi tai pullaksi.

Lapsi puhuu entistä selkeämmin ja kieliopillisesti melko oikein. Hän pärjää jo tavallisissa arkipäivän tilanteissa vieraidenkin ihmisten parissa. Yksittäisiä äännevirheitä voi vielä olla, mutta niistä ei tarvitse olla huolissaan, jos puhe on muuten selkeää. Lapsi voi muodostaa kekseliäitä sanoja.

Lapsen on jo helpompi pohtia mielessään joitain sellaisiakin asioita ja ilmiöitä, jotka eivät ole käsin kosketeltavia. Hänen on kuitenkin vaikea ymmärtää abstrakteja kielikuvia, esim. silmiinpistävä on hänestä todennäköisesti jotain mikä oikeasti pistää silmään.

5-vuotias ymmärtää ja osaa käyttää useita käsitteitä, esim. vähän tai paljon, edessä tai takana, nopeasti tai hitaasti. Hän rakastaa satuja ja kertomuksia ja pystyy seuraamaan melko monimutkaista kertomuksen juonta. Lapsi osaa myös itse sepitellä tarinoita ja kertoa kuvista loogisia tapahtumia.

5-vuotias nauttii vapaasta luomisesta, mielikuvituksestaan ja leikistä. Ne tuovat hänelle iloa, mutta niillä on suuri merkitys myös älyllisen kehittymisen ja oppimisen kannalta. Leikki kehittää mm. lapsen suunnitelmallisuutta, muistia, omatoimisuutta ja syysuhteiden oivaltamista sekä auttaa lasta tutustumaan itseensä ja kykyihinsä. Vapaalle leikille kannattaakin antaa aikaa, tilaa ja mahdollisuuksia.

”Lasten ilot, naurut, leikit, touhut, halit, pusut. Omat harrastukset, oma aika, ystävät (varsinkin ne, joilla myös samanikäisiä lapsia), perhekerhot. Oman kodin rauha, perheen yhteiset hetket, isovanhempien ilo lastenlapsistaan.”

”Lasten olemassaolo tuottaa jatkuvasti suurta riemua!”

Aiheeseen liittyvät

Takaisin ylös