4–5-vuotiaan persoonallisuuden kehitys

4-vuotias lapsi on usein innokas, utelias, touhukas, puhelias, luova ja omatoiminen sekä aiempaa varmempi niin tuttujen kuin tuntemattomienkin ihmisten seurassa. Hänen on yleensä varhaisvuosia helpompaa jäädä jonkun muun kuin vanhemman hoitoon joksikin ajaksi.

Vanhempi voi yllättyä kuinka huomaavainen ja yhteistyökykyinen 4-vuotias osaa jo olla – tilanteet kannattaa huomata ja antaa kiitosta. Lapsi voi ihastua tai samaistua vanhempaansa tai muuhun tärkeään aikuiseen ja olla jopa mustasukkainen toiselle vanhemmalle tai vanhempien parisuhteelle. Vaihe menee vähitellen ohi.

4-vuotias haluaa olla iso ja pärjäävä ja on varsin taitava monissa asioissa. Hän on kuitenkin vielä pieni lapsi ja kaipaa syliä, hoivaa ja hellittelyä. Elämää leimaa voimakas mielikuvitus. Lapsi kertoo villejä tarinoita, liioittelee ja kerskailee jutuissaan: ”Jaksan nostaa vaikka koko maapallon!” Itseriittoinen maailman tähti osaa kaiken ja pystyy mihin vaan, on supermies tai kaikkein ihanin prinsessa. Joillakin lapsilla on seuranaan mielikuvitusystäviä.

Mielikuvitus on tärkeä luovuuden aarrearkku. Joskus villi mielikuvitus aiheuttaa pelkoja: lapsi uskoo itsekin hurjiin tarinoihinsa. Lapsella voi olla myös nukahtamisvaikeuksia, kun sängyn alla on mörköjä tai hän heräilee yöllä vilkkaisiin uniinsa. Lapsi saattaa pahoittaa mielensä herkästi.

Lasta ei saa saattaa naurunalaiseksi esimerkiksi pelkojensa tai mielikuvitustarinoidensa vuoksi. Pelottelu, uhkailu ja yksin jääminen vaikeiden tunteiden kanssa lisäävät pelkoja. Vaikeiden tunteiden jakaminen vanhempien kanssa ja hyväksytyksi tuleminen kiukunkin keskellä ovat tärkeitä kokemuksia. Mahdollisuus saada lohdutusta ja rauhoittua sylissä antavat lapselle tunteen siitä, että hän on vanhemmille rakas kaikkine tunteineen. Lapsi tarvitsee vakuuttelua, että hän on hyvä ja arvokas oman itsenään.

Perheen perustelluista ja järkevistä rajoista on syytä pitää rauhallisesti ja määrätietoisesti kiinni ja selittää, miksi jokin raja on olemassa. Lapselle voi antaa mahdollisuuksia tehdä sopivan kokoisia valintoja ja päätöksiä näissä rajoissa: ”Nyt on iltatoimien aika. Haluatko käydä suihkussa ennen vai jälkeen iltapalan?”

”Lapsen onnistuminen, hänen hauskat jutut kotona.”

”Lapsen avoimuus ja iloisuus, kekseliäisyys ja ennakkoluulottomuus.”