12–15-vuotiaan pojan fyysinen kehitys

Koska poikien murrosikä alkaa? Pituuskasvu murrosiässä? Rinnat kasvavat pojalla?

Murrosikäinen poika ja vartalon muutokset

Pojan murrosikä käynnistyy keskimäärin 12-vuotiaana, kun kivekset alkavat kasvaa. Osalla pojista kivekset kasvavat varhain ja melko nopeasti, osalla kasvu on hitaampaa ja kestää vuosia. Häpykarvoitus on seuraava murrosiän merkki. Penis aloittaa kasvunsa yleensä noin vuoden kivesten kasvua jäljessä. Siitä tulee keskimäärin kahdessa vuodessa aikuisen miehen peniksen mittainen.

Yllättävät, yölliset siemensyöksyt alkavat keskimäärin 13,5-vuotiaana. Ne saattavat hämmentää poikaa. Samoin tekevät yhtäkkiset erektiot, jotka syntyvät ilman seksuaalista kiihotetta esimerkiksi pelästymisen, innostumisen tai lämpötilan muutosten yhteydessä. Oman kehon hallitsemattomuus voi tuntua pelottavalta ja usein kiusalliselta.

Pojan ääni madaltuu, iho rasvoittuu, hienhajusta tulee kitkerää, lihakset kasvavat ja paino nousee. Pää, kädet ja jalkaterät kasvavat. Kasvavia jäseniä voi olla vaikea hallita ja niiden suhteettomuus muuhun kehoon verrattuna saattaa tuntua oudolta. Nuoresta voi tulla tilapäisesti kömpelö. Kömpelyys katoaa, kun oma vartalo tulee vähitellen tutummaksi ja kasvu tasaantuu.

Pituuskasvu kiihtyy, ja poika voi venyä vuodessa yli kymmenen senttiä. Kasvupyrähdys kestää yleensä pari vuotta, jonka jälkeen poika kasvaa pituutta vielä kolmesta viiteen vuotta. Parranalku ja kainaloiden karvoitus ilmaantuvat vähän myöhemmin.

Joka kolmannella pojalla rinnat kasvavat jonkin verran murrosiässä. Kyse on useimmiten normaalista, hormonaalisesta ilmiöstä, joka menee ohi noin puolessatoista vuodessa. Pojasta muutos on kaukana normaalista. Hän saattaa kuvitella, että hän saa vastaavanlaiset rinnat kuin aikuisella naisella tai sairastaa vakavaa sairautta. Poika voi yrittää peittää oman kehonsa muutoksia ja reaktioita löysillä vaatteilla. Hiphop-muoti huppareineen ja ylisuurine housuineen voi olla pojalle pelastus. Peseytyminen liikuntatunnin yhteydessä voi myös tuntua pojasta kiusalliselta.

Poika voi olla 13–14-vuotiaana aivan eri kohdassa kehitystään kuin ikätoverinsa, esimerkiksi pituuseroa voi olla jopa 35 senttiä. Nopeasti kehittyvä poika voi hämmentyä kehonsa vauhdikkaista muutoksista ja lapsen mitoissa oleva poika saattaa pelätä, ettei kasva koskaan mieheksi. Usein myöhään kehittyvän pojan vanhemman murrosikä on alkanut keskimääräistä myöhemmin.

Murrosiässä vertaillaan helposti itseä muihin, ja erilaisuus tuntuu epämukavalta ja ahdistavalta. Omaa kehitystä ei voi kuitenkaan nopeuttaa eikä hidastaa. Yksilölliset erot ovat suurimmillaan silloin, kun nuorelle olisi kaikkein tärkeintä olla samanlainen kuin muut.

Mieli kypsyy kehoa hitaammin. Fyysinen kehitys lapsen vartalosta mieheksi vie keskimäärin kolme ja puoli vuotta ja psyykkinen kehitys puolet enemmän. Mielen yritys sopeutua epätasapainoon näkyy usein lapsenomaisena käytöksenä, taantumana. Sekavaan tilanteeseen haetaan apua lapsuudesta tutuista malleista toimia ja käyttäytyä. Koska poika kasvaa ja kehittyy fyysisesti yleensä tyttöä lyhyemmässä ajassa, poika joutuu sopeutumaan tyttöä rajumpiin muutoksiin. Poika saattaa oireilla tyttöä näkyvämmin – sanotaan, että pojat taantuvat murrosiässä tyttöjä voimakkaammin.

Käytöksen lapsenomaisuus viittaa epävarmuuteen ja pelokkuuteen. Poika yrittää piilottaa nämä tunteet uhon, rivojen puheiden ja röyhkeän käytöksen alle. Levottomuus, epäsiisteys, piereskely, kiroilu, uppiniskaisuus ja aggressiivisuus saattavat lisääntyä. Tällainen käytös kuuluu kehityksellisesti välttämättömänä nuoruuteen ja menee aikanaan ohi.

Tukea vanhemmalle