Siirry sisältöön

4–5-vuotiaan ajattelun ja puheen kehitys

4-vuotias elää puhumisen kulta-aikaa. Hän nauttii sanoilla leikkimisestä, loruilusta, runoilusta ja satujen kertomisesta. Hän haluaa myös kuunnella satuja ja jaksaa jo kuunnella pitkiäkin tarinoita. Hän on kiinnostunut erilaisista asioista ja pohtii asioiden syytä ja tarkoitusta. Lapsesta on erityisen mukavaa keskustella asioista vanhemman kanssa.

Lapsen puhe alkaa olla kieliopillisesti melko oikeaa. Hän taivuttaa sanoja useimmiten oikein. 4-vuotias saattaa joskus sovittaa puhetyyliään kuulijan mukaan, esim. puhua pikkulapselle helpompaa kieltä. Lapsi voi kehitellä omia kekseliäitä sanoja. Mielikuvitus antaa mahdollisuuden yhdistellä asioita luovasti.

Joskus voi tuntua, että lapsi on äänessä jatkuvasti, selittää ja kyselee asioita. Tarinat voivat olla pitkiä ja lonkeroisia, eksyä aiheesta toiseen. Kyseleminen on lapsen tapa oppia asioita. Pitkiä tarinoita kertoessaan hän harjoittaa kielellisiä taitojaan ja ajatteluaan. Lapsen kysymyksiin tulisikin jaksaa vastata ja osoittaa mielenkiintoa hänen tarinoitaan kohtaan. Lapselle voi myös kertoa, että välillä puheenvuoroa täytyy odottaa ja joskus aikuisen on keskityttävä johonkin toiseen tärkeään asiaan.

Useita 4-vuotiaita kiinnostavat sukupuolierot ja vauvojen alkuperä. Lasten keskinäiseen puheeseen ilmaantuu alapäähän liittyviä sanoja ja kirosanoja. Lapset tutkivat sukuelimiään ja voivat vertailla niitä kavereiden kesken.

Lapsi suhtautuu useimmiten vielä alastomuuteen ja omaan vartaloonsa luontevasti. Hän tutkii sukuelimiään samoin kuin muita kiinnostavia asioita. Aikuinen voi kertoa, että siinä, että koskee itseensä ei ole mitään väärää tai häpeällistä, mutta se tehdään yleensä yksin omassa rauhassa, ei toisten seurassa. Lapselle kannattaa kertoa, että jokaisella ihmisellä on kehossaan omia yksityisiä alueita, joita ketkään muut eivät saa koskea tai katsoa ilman hänen lupaansa. Jos vanhempien suhtautuminen on hyvin jyrkkää ja torjuvaa, on vaarana, että lapsi kokee vartalonsa ja seksuaalisuutensa myöhemmin jotenkin häpeällisiksi.

Kun lapsi kysyy vauvojen alkuperästä, hänelle kannattaa vastata juuri siihen, mitä hän kysyy. Liian laajat ja seikkaperäiset selitykset hämmentävät. Lapsi kysyy lisää, kun hän on siihen valmis. Aiheeseen voidaan perehtyä yhdessä myös lapsille tarkoitettujen kirjojen avulla.

4-vuotias saattaa muistaa jo useamman kuukauden tai vuodenkin takaisia tapahtumia. Häntä voi kiinnostaa kauan sitten tapahtuneet asiat, vaikka ajankäsitteet eivät ole täysin selviä. Hän kuitenkin hahmottaa, että yksi päivä koostuu eri vaiheista: aamusta, päivästä, illasta ja yöstä.

Lapsi tuntee usein jo päävärit. Piirroksissa on entistä enemmän yksityiskohtia. Hän alkaa ymmärtää ja käyttää erilaisia käsitteitä, esim. aikaisin tai myöhään, tänään tai huomenna, nopeasti tai hitaasti, ylös tai alas. Hän osaa myös luokitella asioita sen mukaan mitkä ovat samanlaisia ja kuuluvat yhteen.

”Lapset ovat äärettömän hauskoja! Puhuvat hyviä juttuja, kyselevät vaikeita ja haastavia kysymyksiä, hyvää huumoria löytyy yllin kyllin ja äitiä rakastetaan niiiin HIRRRMUSTI! Mikä voisi olla sen ihanampaa ja palkitsevampaa!? Lastenhoito sujuu, kun toinen hyppää remmiin, kun itse väsyy.”

”Yhdessäolo, yhteinen aika, hellyys, sylittely. Ilo, onni ja ylpeys, kun lapset oppivat uusia asioita ja kehittyvät.”

Aiheeseen liittyvät

Takaisin ylös