1–2-vuotias ja median käyttö

1-2 -vuotias lapsi on kehittynyt vauvasta pikkulapseksi ja jatkaa tutustumistaan ympäristöönsä. Lapsi yhdistää erilaiset havainnot, oppii hahmottamaan kokonaisuuksia ja omaksuu uusia käsitteitä. Vain vuorovaikutus kasvokkain tarjoaa lapselle mahdollisuuden peilata omia havaintojaan suhteessa aikuisen käsitykseen ja jakaa oivaltamisen ilo läheisen ihmisen kanssa.

  • Lapsi alkaa osoittaa uudenlaista kiinnostusta kuvien katseluun. Kuvia katsellessa lapsi oppii nimeämään asioita ja esineitä ja sanoittamaan perustunteita aikuisen opastuksella.
  • Voitte katsoa kuvia yhdessä myös tietokoneen ruudulta, jossa niihin on usein lisätty äänimaailmaa ja muita lisäominaisuuksia.
  • Lapsi innostuu musiikista ja voi aikuisen tuella eläytyä musiikin tunnelmaan liikkeillä ja taputuksilla.
  • Lapsi seuraa jo lyhyitä kuvitettuja tarinoita ja on innokas kuulemaan näkemästään lisää.
  • Lapsi ei tarvitse televisiota tai tietokoneita kehityksensä tueksi. Jopa lapsille suunnatut ohjelmat saattavat tässä ikävaiheessa olla taaperolle vielä liian monimutkaisia ja nopeatempoisia.
  • Seuraa, kuinka kauan lapsi jaksaa keskittyä. Etenkin television värikkäät hahmot ja mukaansatempaava musiikki voi houkuttaa lasta viihtymään ruudun äärellä siitä huolimatta, että ärsyketulva rasittaa häntä.
  • Siirtykää käyttämään nettiä, televisiota ja pelejä vähitellen. Rajaa taaperoikäisen ruutuaika vain lyhyisiin hetkiin.
  • Kiinnitä huomiota siihen, ettei oma mediankäyttösi vie liiaksi aikaa lapselta. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen apua, tukea ja lohdutusta, kun uuden oppiminen tuottaa pettymyksiä ja epäonnistumisia.