1–2-vuotias ja median käyttö

Kuinka paljon 1-vuotias saa viettää aikaa ruudun ääressä? 2-vuotiaan ruutuaika? Tarvitseeko 2-vuotias älylaitteita? Vanhemman ruutuaika ja 2-vuotias?

1–2-vuotias lapsi on kehittynyt vauvasta pikkulapseksi ja jatkaa nyt tutustumistaan ympäristöönsä. Lapsi yhdistää erilaiset havainnot, oppii hahmottamaan kokonaisuuksia ja omaksuu uusia käsitteitä. Vain vuorovaikutus kasvokkain tarjoaa lapselle mahdollisuuden peilata omia havaintojaan suhteessa aikuisen käsitykseen ja jakaa oivaltamisen ilo läheisen ihmisen kanssa. Pieni lapsi tarvitsee aikuista sanallistamaan kokemaansa.

• Lapsi alkaa osoittaa uudenlaista kiinnostusta kuvien katseluun. Kuvia katsellessa lapsi oppii nimeämään asioita ja esineitä ja sanoittamaan perustunteita aikuisen opastuksella.
  • Lapsi innostuu musiikista ja voi aikuisen tuella eläytyä musiikin tunnelmaan liikkeillä ja taputuksilla.
  • Lapsi seuraa jo lyhyitä kuvitettuja tarinoita ja on innokas kuulemaan näkemästään lisää.
  • Lapsi ei tarvitse älylaitteita tai televisiota kehityksensä tueksi. Jopa lapsille suunnatut ohjelmat saattavat tässä ikävaiheessa olla taaperolle vielä liian monimutkaisia ja nopeatempoisia. Lapsi hyötyy eniten kasvokkaisista kontakteista, liikunnasta ja motoristen taitojen kehityksestä.
  • Seuraa, kuinka kauan lapsi jaksaa keskittyä. Värikkäät hahmot ja mukaansatempaava musiikki voi houkuttaa lasta viihtymään ruudun äärellä siitä huolimatta, että ärsyketulva rasittaa häntä.
  • Siirtykää käyttämään digitaalisia medioita vähitellen. Rajaa taaperoikäisen ruutuaika vain lyhyisiin hetkiin.
  • Huomioi, että lapsi on älylaitteiden äärellä usein paikallaan. Varmista, että lapsi saa päivän aikana riittävästi harjoittaa motorisia taitojaan.
  • Kiinnitä huomiota siihen, ettei oma mediankäyttösi vie liiaksi aikaa lapselta. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen läsnäoloa, apua, tukea ja lohdutusta, kun uuden oppiminen tuottaa pettymyksiä ja epäonnistumisia.

Ladattavat materiaalit

Ruutujen lumo -uutiskirje