Tasapainoinen media-arki

Vanhemman on huolehdittava, että lapsen päivän toimet ovat monipuolisia ja tasapainossa ja että mediaa käytetään kohtuudella. Lapsen aivot kaipaavat erityistä suojelua ja perusasioita: riittävästi unta ja liikuntaa sekä laadukasta syötävää. Nämä ovat kuitenkin juuri niitä asioita, joissa lapsi – ja nuorikin – usein lipsuu,  ja saattaa käyttää kapinoinnin välineinä. Puhelimella ja tietokoneella roikuttaisiin mieluiten aamuyöhön asti ja maha täyttyisi milloin milläkin ei niin ravitsevalla syötävällä.

Liian vähäinen uni vaikuttaa oppimista, muistia, toiminnanohjausta ja itsesäätelyä. Uni on tärkeää myös kasvamisen ja fyysisen palautumisen kannalta. Unen aikana tapahtuu myös tunteiden säätelemistä ja aivot käsittelevät myös vaikeita asioita, kuten stressiä. Jos lapsi tai nuori ei nuku riittävästi, kerryttää se univajetta, joka voi vaikuttaa monella tavalla haitallisesti. Univajeen seurauksena vaikeutuu keskittyminen, oppiminen ja muistaminen. Arjen hallinnan ja oppimisen hallinnan vaikeudet ja haasteet alkavat helposti ahdistamaan ja stressaamaan lasta ja nuorta. Uni vaikuttaa kokonaisvaltaisesti mielen ja kehon hyvinvointiin.

Vanhemman on hyvä pysyä jämäkkänä, vaikka se ei aina tunnukaan palkitsevalta. Vanhemman – joskus kurjakin – velvollisuus on huolehtia esimerkiksi siitä, että lapsi nukkuu riittävästi. Unentarve kun ei vähene lapsen kasvaessa ja murrosiässä, päinvastoin se jopa kasvaa, vaikka nuoren vuorokausirytmi siirtyykin herkästi tunneilla eteenpäin.

Lasta voi haastaa myös miettimään itse, kuinka paljon hän tarvitsee unta ja millä tavoilla hän voi itse edistää riittävää ja hyvää uniaikaa. Minkälainen olo siitä seuraa, jos unta on tullut liian vähän? Mihin kaikkeen sillä voi olla seurauksia, esimerkiksi koulussa, kavereiden kanssa tai kotona. Voi olla, että esimerkiksi puhelimen kanssa samassa huoneessa nukkuminen tuo liikaa houkutuksia, mutta tästäkin on tärkeä keskustella lapsen kanssa. Jos puhelimen äärelle eksytään helposti myös silloin kuin pitäisi nukkua, voi olla hyvä, että puhelin siirretään lapsen huoneesta pois yöksi.

Lapsen vasta kehittymässä olevat itsesäätelytoiminnot vaikuttavat siihen, miten hän käyttää teknologiaa. Helposti koukuttavat pelit ja sovellukset ovat tehty tarkoituksella houkutteleviksi ja lapsen voi olla vaikea havaita, miten paljon aikaa laitteiden parissa kuluu tai säädellä niiden käyttöä itse. Laitteet ja sovellukset saattavat olla niin koukuttavia, että vanhempien asettamat rajoitukset ja niistä seuraavat käyttötauot saattavat olla jopa helpotus. Jotta pelien ja älylaitteiden käyttö pysyy kohtuullisena ja esimerkiksi yöuni turvattuna, tarvitsee lapsi ja nuorikin aikuisen tukea, ohjaamista ja rajaamista. Jos puhelin houkuttelee iltaisin ja öisin liikaa, on hyvä siirtää se lapsen tai nuoren huoneesta nukkumisen ajaksi pois.

Videolla lastenpsykologi, tutkija Silja Martikainen avaa vuorovaikutuksen kehittymistä ja näkökulmia digitaalisissa ympäristöissä. Videolla tarjotaan myös vinkkejä mediakasvatukseen ja miten kasvattajat voivat olla lapsen ja nuoren tukena digitaalisessa kulttuurissa.

• Huolehdi lapsen tasapainoisesta arjesta, kuten riittävästä unesta, liikkumisesta ja kasvokkaisista kohtaamisista.
  • Tarjoa lapsellesi vaihtoehtoja monenlaiseen tekemiseen ja harrastamiseen.
  • Mieti yhdessä lapsesi kanssa sopivat rajat pelaamiselle ja muulle mediankäytölle.
  • Rauhoittakaa ilta ja sammuttakaa digilaitteet ajoissa ennen nukkumaan menoa
  • Ole reilu ja johdonmukainen lapsesi mediankäytön rajoittamisessa.
  • Pohdi omaa mediankäyttöäsi ja antamaasi esimerkkiä.
  • Tue lapsesi turvallista, monipuolista ja vastuullista mediankäyttöä.
  • Ole kiinnostunut siitä, mitä lapsesi tekee median kanssa.
  • Ota selvää ikärajoista ja huolehdi, että lapsesi käyttämät mediasisällöt sopivat hänelle.
  • Tutustu lapsesi digitaaliseen pelaamiseen ja sosiaalisen median käyttöön.
  • Löydä teille tapa viettää mukavia hetkiä yhdessä median parissa.
  • Kuuntele lapsesi mediakokemuksia ja keskustele hänen kanssaan askarruttavista mediasisällöistä.
  • Opasta turvalliseen mediankäyttöön ja ole tukena, jos lapsi kohtaa mediassa jotain ikävää.
  • Tarjoa lapsellesi mahdollisuus näyttää osaamistaan ja jakaa mielenkiinnon kohteitaan mediassa.
  • Arvosta lapsesi mediasta saamia tärkeitä elämyksiä ja oppimiskokemuksia.

Hyvinvointia digiajassa

Lasten omat laitteet ja ruutuaika

Merkkejä liiallisesta ruutuajasta

Pienen lapsen mediankäyttö