Siirry sisältöön

Merkkejä liiallisesta ruutuajasta

Artikkelin on kirjoittanut yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija Harto Pönkä yhteistyössä MLL:n kanssa

Ruutuaika-käsitettä tulee tarkastella monesta eri näkökulmasta ja kiinnittää huomiota myös siihen, mitä ruudun ääressä tehdään, eikä ainoastaan käytettyyn aikaan. Alle kaksivuotiaita mobiililaitteisiin voivat kiehtoa kovasti, sillä pienten lasten aivojen kehittyminen on kriittisessä vaiheessa kehittämään riippuvuuden nopeasti iloa tuoviin asioihin,  kuten peleihin. Pienen lapsen kohdalla liiallinen ruutuaika on usein pois jostain muusta elintärkeästä kehitystehtävästä, kuten kasvokkaisista vuorovaikutushetkistä, leikistä ja liikunnasta. Tämä voi johtaa lapsen kehityksen viivästymiseen. 

On hyvä huomioida, että digilaitteiden äärellä ollaan lähes aina paikallaan. Motoristen taitojen kehittyminen ei tapahdu normaalisti, jos lapsi viettää runsaasti aikaa paikoillaan fyysisen toiminnan sijasta. Paikallaan olemiseen onkin hyvä kiinnittää huomiota, sillä lapsen aivot kehittyvät yhdessä motoristen taitojen kanssa.  

Sellaista ruutuaikaa mikä on pois lapsen mahdollisuuksista saada riittävästi liikuntaa, leikkiä, unta ja kasvokkaisia kohtaamisia on hyvä rajoittaa. Jos lapsen käytös alkaa muuttua ja hän on levoton, pahan tuulinen tai ärtyisä voi se olla merkki siitä, että ruutuaikaa on ollut liikaaJoskus runsas ruutuaika voi saada aikaan, että lapsi ei malta vaikkapa antaa toisille pelivuoroa pelin tiimellyksessä. Voi olla, että pelissä ei oikein enää mikään onnistu, keskittyminen herpaantuu ja tekeminen ei kuulosta oikein enää hauskaltakaan. Mediankäyttöä on hyvä tauottaa ja palastella pieniin osiin päivän mittaan. Välillä on hyvä pitää taukoja ja tehdä jotain muuta.  

Tarkkaile näitä:

  • Lapsi tulee pahalle päälle, levottomaksi tai ärtyisäksi
  • Kun ei ole enää hauskaa ja mikään ei onnistu
  • Lasta ei kiinnosta leikkiä
  • Lapsi ei jaksa keskittyä
  • Lapsi ei anna toisille (peli)vuoroa
  • Fyysiset oireet, kuten päänsärky

Liiallinen ruutuaika vaikuttaa monin tavoin myös fysiologiaamme. Erityistä huomiota tulisikin kiinnittää hyvään ergonomiaan ja tauottaa laitteiden äärellä olemista. Päänsärky, niskan ja selän alueen säryt voivat olla merkkejä liiallisesta ruutuajasta. 

Pienillä lapsilla liiallinen ruutuaika voi aiheuttaa myös silmien kehityksen häiriöitä. Liiallinen ruutuaika voi johtaa myös silmien väsymiseen, kuivumiseen ja ärsyyntymiseen. On hyvä muistaa, että silmätkin tarvitsevat rentoutumista välillä. Lähelle katsoessa silmän lihakset tekevät kovasti töitä, kun taas esimerkiksi ulkona, kauas katsoessa, silmän lihakset rentoutuvat. 

Jokainen vanhempi on oman lapsensa paras asiantuntija. Tarkkaile, myötäelä ja havannoi minkälaisia vaikutuksia mediankäytöllä on lapseen. On erilaisia tapoja käyttää medioita ja erilaisia sisältöjä. Mitkä niistä tuo iloa omalle lapselle? 


Videolla professori ja aivotutkija Minna Huotilainen kertoo vanhemman roolista mediakasvattajana sekä vanhemman tehtävästä säädellä lapsen mediankäyttöä.

Aiheeseen liittyvät

Tilaa mediakasvatuksen uutiskirje

Takaisin ylös