Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito

Aikaseikkailu tulevaisuuslukutaito -kerhon ohjaajan opas on pilotoitavana syksyn 2021 ajan

Tämä ohjaajan opas pitää sisällään kerhokertojen tavoitteet, tarvittavat materiaalit ja ohjelman aina lämmittelystä kerhokerran yhteiseen purkuun asti.

Lisätietoa:

  • Kerho-ohjelma sisältää kymmenen kerhokertaa. Kerhon voi pitää myös lyhyempänä kokonaisuutena ja kerhokerroista voi tarvittaessa tiputtaa pois seuraavat kerrat ilman, että se vaikuttaa kerhon taustalla olevaan tarinaan: 8 Bongaa kaveri ja 9 Ostoksilla.
  • Yksittäinen kerhokerta on toteutettavissa 90 minuutissa mutta hyvä on noudattaa oman koulun kerhon kestoa. Kerho-ohjelmaa voi muokata kerhoaikatauluun ja ryhmälle sopivaksi.
  • Kerho-ohjelman toiminnallisuuden ja yksilöllisen huomioimisen takia suosittelemme ryhmäkooksi enintään seitsemää lasta / kerho-ohjaaja.

Tutustu kerhoaineistoihin

 

Kerhokerrat

1. Lähtölaskenta

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa lapsi tutkii suurennuslasilla maailmaa.

Kerholaiset tutustuvat seikkailuun ja matkakavereihin. Suunnittelevat oman Aikaseikkailijan ja oivaltavat erilaisia vahvuuksia. Lisäksi kerholaiset luovat yhdessä kerhosäännöt.

Lue lisää

2. Pidä hauskaa

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia pelejä.

Kerholaiset tutustuvat pelaamiseen ja valitsevat Aikaseikkailijalle lempipelin. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä tunnetusta pelistä uuden version.

Lue lisää

3. Pidä huolta

Aikaseikkailu-kerhon leima maapallosta.

Kerholaiset tutustuvat lasten oikeuksiin ja valitsevat, millainen vaikuttaja Aikaseikkailija on. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä lapsille mielekästä tekemistä.

Lue lisää

4. Käytä taitojasi

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia ammatteja.

Kerholaiset tutustuvat ammatteihin ja työelämätaitoihin sekä valitsevat Aikaseikkailijalle ammattialan. Lisäksi kerholaiset saavat työtehtäväksi rakentaa mahdollisimman korkean tornin.

Lue lisää

5. Päivitä vimpaimet

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia medioita.

Kerholaiset tutustuvat erilaisiin keksintöihin ja laitteisiin. Hankkivat Aikaseikkailijalle tavaran. Lisäksi kerholaiset tutkivat kodin esineiden välistä keskustelua.

Lue lisää

6. Hyödynnä mediaa

Aikaseikkailu-kerhon leima tekoälystä.

Kerholaiset tutustuvat mediaan ja hankkivat Aikaseikkailijalle sovelluksen. Lisäksi kerholaiset ja Aikaseikkailijat harjoittelevat kehujen antamista ja saamista.

Lue lisää

7. Reissaa

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia kulkuvälineitä.

Kerholaiset tutustuvat kulkuneuvoihin ja matkustamiseen sekä valitsevat Aikaseikkailijalle kulkuneuvon. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhteisen yrityksen, joka järjestää virtuaalimatkoja.

Lue lisää

8. Bongaa kaveri

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa kavereita.

Kerholaiset tutustuvat kaveritaitoihin ja hankkivat Aikaseikkailijalle kaverin. Lisäksi kerholaiset ratkaisevat yhdessä salaperäisen kaverin arvoituksen.

Lue lisää

9. Ostoksilla

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia maksutapoja.

Kerholaiset tutustuvat maksutapoihin, mainoslauseisiin ja valitsevat Aikaseikkailijalle tavan tehdä tilauksia. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä mainoksen.

Lue lisää

10. Aikahyppy

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa aikaseikkailu nappula.

Kerholaiset tekevät aikahypyn tulevaisuuteen.

Lue lisää