Siirry sisältöön

Kerhokerta 6

Kerholaiset tutustuvat hyvän kaverin tuntomerkkeihin ja hankkivat Aikaseikkailijalle kaverin. Lisäksi kerholaiset ja Aikaseikkailijat saavat kehuja ja harjoittelevat myös kehujen antamista.

Kolme kaverusta

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • tunnistaa kaveritaitoja
  • listata hyvän kaverin tuntomerkkejä
  • nimetä tapoja tehdä tuttavuutta uusien ihmisten kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 



LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan, Aikaseikkailijan värityksen tai lisätehtävien viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Lue tarina

Kertoja: Viime jaksossa tapahtui: Kuura ja POM juttelivat musiikista. POM kertoi, että tulevaisuudessa musiikin voi joka kerta muokata sellaiseksi kuin haluaa. He myös huomasivat, että sama musiikki voi herättää eri kuuntelijoissa erilaisia tunteita. Hyvinvointia haittaa se, että kaikenlaiset koneet häiritsevät piipityksellään unta ja keskittymistä. Sellaiset aikasyöpöt pitää välillä pistää kuriin. Aikakoneeseen he löysivät vanhan herätyskellon, jonka viisareita voi siirrellä eteenpäin tai taaksepäin.

Kuura: “Mitäs seuraavaksi tehdään?”

POM: ”Nyt aikakoneessa on melkein kaikki, mitä tarvitaan. Mutta minä tarvitsen vielä tietoa siitä, miten tässä ajassa selvitetään riitoja kavereiden kesken. Ja miten hankitaan uusia kavereita.”

Kuura: ”hmm…. riitoja selvitetään yleensä anteeksi pyytämällä. Vaikka usein ne riidat kyllä jatkuvat, kun jompikumpi tai molemmat mököttävät. Toinen ei suostu puhumaan mitään ja katsoo vaan poispäin, kun toinen yrittää puhua. Sitten ehkä jutellaan rauhassa ja pyydetään anteeksi ja sovitaan, että nyt kyllä ollaan ystävällisempiä. Kavereista kannattaa pitää huolta.”

POM: ”Joo, muuten kaverin voi kyllä hukata. Jos hukkaa, niin mistä saa uusia kavereita?”

Kuura: ”Usein koulusta tai harrastuksista. Tai vaikka naapurista, jos siellä sattuu asumaan saman ikäisiä. Mutta ei kyllä ole helppoa löytää uusia kavereita.”

POM: ”Miten niin? Etkö voi vaan mennä jonkun luokse ja kysyä, oletko minun kaveri? Niin me tulevaisuudessa tehdään.”

Kuura: ”No en voi!”

POM: ”Miksi?”

Kuura: ”No en uskalla.”

POM: ”Miksi?”

Kuura: ”En ole ikinä tehnyt niin.”

POM: ”Miksi?”

Kuura: ”Kun pelkään, että se sanoo ei.”

POM: ”Mutta entäs jos se sanookin joo? Tai että, enpä tiedä, mutta kokeillaan ainakin?”

Kuura: ”Niin kai sitten…”

POM: ”No niin, ei kun kysymään sitten vaan. Tarvitset kaverin mukaan aikakoneeseen.”

Kuura: ”Miten niin. Onhan mulla sinut.”

POM: ”Niin, mutta jos satunkin olemaan mielikuvitusta. Ja joka tapauksessa jään tulevaisuuteen, ja sinun pitäisi tulla takaisin kaverin kanssa. Nyt mars naapuriin.”

Kuura: ”Mutta me on juuri muutettu tänne. En tunne naapureita.”

POM: ”Sitä parempi. Tänne vaan, aidan luokse. Siellä on sinun ikäisen näköinen tyyppi leikkaamassa nurmikkoa. Pysäytetään se! Hei siellä, meillä on asiaa. Seis.”

UTU: ”Hei…”

POM: ”Minä olen Aikaseikkailija-kapteeni POM ja tässä on Kuura, joka muutti eilen tähän naapuriin. Kuka sinä olet?”

UTU: ”Minä olen Utu. Hauska tutustual”

POM: ”No niin, minähän sanoin, että on hauska tutustua. Kuura, tässä on sinun uusi ystäväsi. Utu. Kun saat sen nurmikon leikattua, tule tänne. Me tarvitaan sinut rakentamaan aikakonetta.”

UTU: ”Oo-kei…”

POM: ”Selvä. Nähdään pian.”

POM: ”Kuura. Hyvä kaveri on juuri tuollainen. Valmis kokeilemaan uusia juttuja ja kuuntelemaan ehdotuksiasi.”

Kuura: ”Oo-kei.”

Kertoja: Miten tarina jatkuu? Siitä kuulet ensi kerralla.

  • POM oli sitä mieltä, että hyvä kaveri on valmis kokeilemaan uusia juttuja ja kuuntelemaan ehdotuksiasi. Millainen sinun mielestäsi on hyvä kaveri?
  • Peukkuäänestys: Onko uusiin kavereihin on helppoa tutustua?
  • Miksi tutustuminen tuntuu helpolta? Entä vaikealta?
  • Millaisissa tilanteissa on helpompaa alkaa jutella jonkun kanssa, jota ei ennestään tunne?
  • Mitä sinä sanoisit ensimmäiseksi, jos olisit juuri muuttanut ja huomaisit, että naapurissa asuu ikäisesi lapsi, johon haluaisit tutustua?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan kaverin valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Kaveritaidot
    Tunnistaa kaveritaitoja.
  • Tehtävä 2. Hyvä kaveri
    Tunnistaa hyvän kaverin ominaisuuksia. Tutustuu samalla kolmeen hahmoon, joista valitsevat Aikaseikkailijalle kaverin.
  • Tehtävä 3. Rupattelu
    Löytää tapoja tehdä tuttavuutta uusien ihmisten kanssa.

Siirry tehtäviin

 


RYHMÄTEHTÄVÄ (30 min)


Tehtävän kuvaus: Oman kaveruuden pohdintaa ja kannustavien kommenttien antamista ryhmäläisille.

Tehtävän kulku:

  1. Valitkaa viisi kysymystä kerhovihosta, joihin vastaatte lyhyesti kirjoittamalla. Voitte myös kerrata yhdessä hyvän kaverin tuntomerkkejä.
  2. Ohjeistetaan kerholaisia kirjoittamaan kerhovihon aukeamalle (s. 30–31) Aikaseikkailijan sekä kerholaisen oma nimi.
  3. Kerrotaan tehtävän kulku. Tehtävä on laittaa vihko kiertämään ja kirjoittaa kannustavia kommentteja ja kehuja vihon omistajalle sekä tämän Aikaseikkailijalle musiikin soidessa.
  4. Laita musiikki päälle ja kehujen antaminen voi alkaa. Kun musiikki loppuu, on aika siirtää vihko seuraavalle. Jatkakaa niin kauan, kunnes kaikki ovat kirjoittaneet toistensa vihkoihin kehuja.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka liimataan kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: rakkaus, ystävällisyys ja sosiaalinen älykkyys. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 13, 14 ja 15).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkälainen kaveri Aikaseikkailija on?
  • Mitä asioita Aikaseikkailija tekee kavereiden kanssa?
  • Miten Aikaseikkailija ystävystyi kaverin kanssa?
  • Miten Aikaseikkailija toimii riidan jälkeen?
  • Kaikissa on hyviä piirteitä, joten kannattaa olla rohkeasti oma itsensä. Ei kannata esittää olevansa muuta kuin on.
  • Jokainen voi oppia kaveritaitoja. Niitä olivat muun muassa kaverin kuunteleminen, hassuttelu, anteeksi antaminen ja pyytäminen, oman vuoron odottaminen ja toisen näkökulman huomioonottaminen.
  • Kaikkien kanssa ei tarvitse olla paras kaveri, mutta toisten kohteleminen kunnioittavasti on tärkeää. Tämä tarkoittaa arjessa pieniä tekoja, kuten silmiin katsomista ja avun pyytämistä ja antamista.
  • Hymyillään ja katsotaan silmiin. On helpompi lähestyä hymyilevää ihmistä kuin synkistelevää tyyppiä. Silloin kuin ujostuttaa, voi olla kuitenkin vaikea ottaa katsekontaktia. Mutta aina kannattaa yrittää.
  • Ollaan kiinnostuneita muiden ajatuksista. Silloin kun kuuntelee muita, myös itseä kuunnellaan.
  • Pyydetään apua, sillä ihmiset pitävät siitä, että he voivat olla hyödyksi. Tarjotaan apua muille.
  • Ei määräillä vaan otetaan kavereiden mielipide huomioon.
  • Kavereita kannattaa muistaa myös kehua. Voi sanoa esimerkiksi: ”Osasitpa tuon asian hyvin” tai ”Olet mukava”. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Halutessasi anna kerholaisille tehtäväksi järjestää välitunneille ohjelmaa tai järjestää yhdessä esimerkiksi kummioppilaiden kanssa kaveriviikon.
    Kaveriviikon logo.
    Tutustu kaveriviikkoon
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 


Siirry ohjaajan oppaaseen Seuraava kerhokerta


 

Takaisin ylös