10. Aikahyppy

Kerholaiset tekevät aikahypyn tulevaisuuteen.

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa aikaseikkailu nappula.

TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET

Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

• toimia ryhmässä ja ratkoa ongelmia yhdessä
  • antaa palautetta
  • arvioida omaa toimintaansa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

• aikahypyn valmistelut: Tivoli Utopia Junior -lautapelin sääntöjen lukeminen
  • kunnialaattojen valmistelut
  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • aikahypyn ohjaaminen
  • kerhokerran ja kerhon purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • kunnialaatat
  • liimaa
  • tabletti tai älypuhelin jokaiselle ryhmälle
  • Tivoli Utopia Junior -lautapeli
  • tulosta: kunnialaatat sivun alalaidasta

LÄMMITTELY JA AIKAHYPYN OHJEISTAMINEN (15 min)

Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.  Tarinan voi lukea, olipa kerhokertoja 8, 10 tai vähemmän.

Lue tarina

Kertoja: Aikaseikkailijakapteeni POM seikkailee assistenttinsa Pyryn kanssa. Eräänä lauantaina he lähtivät tivoliin. Se ei ollutkaan mikään ihan tavallinen tivoli, vaan Tulevaisuustivoli, johon sai mennä yhdessä itse kokoamansa kaveriporukan kanssa. POM ja Pyry olivat liikkeellä kahdestaan. Mutta koska tivolissa oli teleportti, he voivat kutsua kavereitaan mukaan teleportin kautta.

POM: No niin! Nyt ollaan perillä tivolissa. Pyry, käynnistä teleportti ja kutsu kaverit tänne.

Pyry: Kovin mielelläni tekisin sen, mutta ilman sormia on hankala osua näppäimistön numeroihin. Ehdotan, että sinä POM näpyttelet ystäviemme koordinaatit ja minä haukun heidät, kun he tulevat teleportista esille.

POM: Tehdään niin. Se onnistuu paremmin noin päin, koska minä olen huono haukkumaan. Meidän varmaan pitää naputella koordinaatit yksi kerrallaan. Ensin Tuisku.

Tuisku: Moi, täällä ollaan.

Pyry: Hau!

POM: Sitten Lentävästä talosta Pii ja Puro.

Pii ja Puro: Moi, täällä ollaan.

Pyry: Hau!

POM: Ja vielä puumajasta tutut ystävämme Outa, Pouta ja Routa.

Outa, Pouta, Routa: Moi, täällä ollaan.

Pyry: Hau!

POM: Hienoa, kaikki pääsivät perille. Tervetuloa Tulevaisuustivoliin! Ennen kuin lähdemme laitteisiin, kerron teille lisää tivolista. Täällä on karuselleja, vuoristoratoja, putkia joilla voi kurkistaa avaruuteen tai maapallon sisäosiin, metsä jossa voi leikkiä, hattaroita ja muuta sellaista. Vietetään hauska päivä. Hyvä meidän joukkue!

Pyry: Saako kavereita haukkua tivolissa?

POM: Mieluummin kannustetaan. Jos joku asia harmittaa, niin siitä kannattaa kyllä kertoa. Ja yhdessä voidaan sopia, miten sen voisi korjata. Sellainen on reilua.

Outa: Mitä taitoja me tarvitaan tivolissa?

Pyry: Ainakin rohkeutta, vuh, viu. Esimerkiksi tuo vuoristorata. Katsokaa, se menee pilviin asti! Pitää myös olla utelias, kun menee kurkistamaan avaruuteen.

POM: Ja jos joku eksyy tai toheloi, niin autetaan. On myös reilua kysyä kaikkien mielipiteitä. Vaikkapa siitä, milloin syödään välipalaa. Eikä kaikkien tarvitse uskaltaa mennä hurjimpiin laitteisiin.

Pyry: Vuh! Ja vielä yksi asia, mitä pitäisi osata: pitää hauskaa yhdessä.

POM: Kaikki valmiina? Tivolin karusellit, vuoristoradat ja hattarakojut odottavat. Tässä Aikaseikkailijakapteeni POM ja Aikaseikkailujoukkue valmiina tivoliin.

Kaikki: Joo! Nyt mennään!

Kertoja: POM, Pyry ja heidän ystävänsä viettivät hauskan päivän tivolissa. Sitten he palasivat teleportin kautta koteihinsa. Illalla POM kirjoitti: Rakas lokikirja. Olipa hauska päivä. Muistiin. Vaikka olisikin tarkka ja kekseliäs aikaseikkailijakapteeni, niin joskus on tärkeää unohtaa huolet ja tutkimustavoitteet ja pitää hauskaa ystävien kanssa. Elämässä on paljon hyvää, oltiinpa menneisyydessä tai tulevaisuudessa tai juuri nyt tässä. Se hyvä pitää vaan huomata, olipa se sitten joku niin jättimäisen iso asia kuin avaruus tai ilmakehä tai rakkaus. Tai pikkuriikkinen asia, niin kuin muurahainen tai atomi tai sellainen idea, jonka on juuri keksimäisillään. Niin se vaan on. Rakas lokikirja, hyvää yötä ja kiitos seikkailusta.

POM: LOPPU!

• Peukkuäänestys: Tykkäisitkö sinä matkustaa aikakoneella?
  • Millaiset asiat sinua tulevaisuudessa kiinnostaisivat?

Nyt meillä on tilaisuus kurkistaa pelaten tulevaisuuteen.

AIKAHYPPY (2045 min)

Ohjeista kerholaiset Tivoli Utopia Junior -lautapelin pelaamiseen. Tarkemmat ohjeistukset löydät pelioppaasta.

PURKU (15–40 min)

Istuudutaan rinkiin ja pohtikaa yhdessä aikahyppyseikkailua. Esimerkkikysymyksiä:

• Miltä aikahyppy tuntui Tivoli Utopiaan?
  • Mikä oli kivointa aikahypyssä ja mikä haastavinta?
  • Miten toimitte ryhmässä aikahypyn aikana?
  • Miten ilonpilaajia vastaan voisi taistella arjessa?

Täytetään kerhovihkoon, mitä Aikaseikkailun aikana on opittu aukeamalle 38–39. Itsearvioinnin jälkeen vastataan loppukyselyyn, jonka jälkeen jokaiselle kerholaiselle jaetaan kunnialaatta liimattavaksi sivulle 8.

Kerholaisten loppukysely

• Aikaseikkailun aikana on opittu uusia taitoja ja tietoja. Seikkailun aikana on pohdittu vaikuttamista, pelaamista, mediaa, liikkumista ja matkailua, kavereita nyt ja tulevaisuudessa.
  • Jokainen on toteuttanut Aikaseikkailijan, jotka ovat hienoja ja ainutlaatuisia.
  • Ryhmätehtävistä on kerätty osaamismerkkejä, jotka muistuttavat, että meillä kaikilla on vahvuuksia.
  • Aikaseikkailun aikana kerholaisista on tullut eksperttejä teknologian kehitykseen liittyvissä asioissa.
  • Kiitä Aikaseikkailijoita matkasta ja anna heille muistoksi kerhovihko kotiin vietäväksi.
  • Halutessasi voit kertoa, mitä muuta kerhotoimintaa koulussa ja lähiympäristössä on tarjolla.
  • Vastaa kerho-ohjaajille suunnattuun loppukyselyyn. Vastaaminen vie noin 5–10 minuuttia.

Vastaa loppukyselyyn

Siirry ohjaajan oppaaseen