3. Pidä huolta

3. kerhokerta

Kerholaiset tutustuvat lasten oikeuksiin ja valitsevat, millainen vaikuttaja Aikaseikkailija on. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä lapsille mielekästä tekemistä.

Aikaseikkailu-kerhon leima maapallosta.

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • tunnistaa lasten oikeuksia
  • kuvata miten suljettu lippuäänestys toimii
  • tunnistaa erilaisia vaikuttamisen keinoja
  • kertoa, että yhteisiin asioihin voi vaikuttaa lähiympäristössä yhteistyön avulla
  • ottaa muut lapset huomioon ja asettua heidän tilanteeseensa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku

Vinkki! Tutustu ja laita kalenteriisi Lapsen oikeuksien viikko (lapsenoikeudet.fi).

koristeellinen

Siirry sivuille

Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan tai Aikaseikkailijan värityksen viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

 

Lue tarina

Kertoja: Aikaseikkailijakapteeni POM seikkailee assistenttinsa Pyryn kanssa. Eräänä päivänä he kävivät koulussa haastattelemassa oppilaita. Näin hän kirjoittaa.

POM: Rakas Lokikirja. Tänään pääsimme kokeilemaan äänestämistä. Minäpä kerron, miten meille kävi. Menimme Pyryn kanssa tutustumaan kouluun. Portilla sanottiin, että tänne ei saa tuoda koiria. Minä kysyin, että miksi. Vahtimestari sanoi, että järjestyssäännöissä kielletään. Ja koulussa joku voi olla allerginen eläimille. Niinpä Pyry jäi aidan taakse tarkkailemaan tilannetta. Minä menin luokkaan. Näin siinä kävi:

POM: Kävelin koulun pihan läpi. Pyörätelineessä oli monenlaisia sähköpyöriä ja leijulautoja, jotka oli kiinnitetty telineeseen ja niitä ympäröi voimakenttä, jonka sai avattua vain salasanalla. Oppilaat olivat ideoineet itselleen pihalle myös erilaisia kiipeilypaikkoja, kuten katolta alas asti kiemurteleva putkiliukumäki ja leuanvetotankoja, jotka auttoivat harjoittelussa antamalla hyviä neuvoja ja helpottamalla haastetta aluksi. Huomasin, että opiskelijat istuivat ulkona opiskelemassa valtavassa, värikkäässä sateenvarjoteltassa, jonne oli tuotu kannettava hologrammiprojektori, vesiautomaatti ja pallotuolit, joissa voi vaihtaa asentoa ja myös hieman tasapainoilla.

Matematiikan opettaja toivotti minut tervetulleeksi. Hän halusi tehdä oppilaiden kanssa harjoituslaskelmia siitä, mitä erilaiset vaihtoehtoiset koulun kehittämisen ideat voisivat maksaa. Mutta hän halusi, että oppilaat keksivät ja valitsevat ideat itse.

Oppilaat: Hyvää huomenta POM!

POM: Huomenta oppilaat ja opettaja. Minä olen Aikaseikkailijakapteeni POM ja tulin haastattelemaan teitä. Tiedättehän, mitä on vaikuttaminen? Se on sitä, että sanoo mielipiteensä sellaisessa kohdassa, jossa haluaa muuttaa asioita parempaan suuntaan tai jos haluaa puolustaa jotakin tärkeää asiaa. Millaisiin asioihin te haluaisitte koulussa vaikuttaa?

Oppilas 1: Ruokaan.

Oppilas 2: Parempaa ruokaa.

Oppilas 3: Enemmän ruokaa.

Oppilas 4: Vegaaniruokaa.

Oppilas 5: Liharuokaa.

Oppilas 6: Makkaraa.

Oppilas 7: Vain toukkanugetteja ja etananakkeja, koska kaikki muu on pahaa.

Oppilas 8: Terveellisempää ruokaa.

Oppilas 9: Ananas pois salaatista.

Oppilas 10: Ei rusinoita porkkanaraasteeseen.

Oppilas 11: Lisää leipää.

Oppilas 12: Joka päivä ketsuppia.

POM: Oho. Kaikki tuntuvat olevan eri mieltä. Ehkä on parasta, että äänestetään. Minä kirjoitan teille vastausvaihtoehdot paperille ja sitten jokainen äänestää itselleen mieluista vaihtoehtoa.

Oppilas: Eijeijei, kun sovitaan yhdessä vaihtoehdot, joista äänestetään. Se on parempaa demokratiaa.

POM: Olet oikeassa. Niin me tehdään. Nyt keksimään ideoita! Ja hei. Jotain muutakin kuin ruokajuttuja.

Kertoja: Sitten alkoi hir-mui-nen ideointi. Jokainen sai ideoida omalla tavallaan. Jotkut etsivät netistä malleja kiinnostavaan koulunpihaan tai edullisiin ruokaresepteihin. Jotkut alkoivat rakentaa luonnonmateriaaleista tai legoista pienoismalleja. Joku teki laskelmia hologrammilaskimella. Jotkut menivät ideoimaan yksin, jotkut ryhmissä. Joku laittoi kuulosuojaimet päähän.  Joku lainasi opettajan ideointihattua. Joku seisoi päällään keksiäkseen tosi hyvän idean, ja joku heitti kärrynpyöriä. Sitten opettaja huusi, että Aika loppui. Tuokaa ideat tänne. Ja sitten rupesimme tutkimaan niitä ja valitsemaan vaihtoehdot, joista äänestäisimme. Huh, olipa urakka.

 

POM: Rakas lokikirja. Muistiin: kun äänestetään, varmista, että on tarpeeksi erilaisia vaihtoehtoja.

 

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Oletko osallistunut äänestykseen? (kyllä/ei)
  • Millaisiin asioihin te haluaisitte koulussa vaikuttaa?
  • Miksi on hyvä äänestää eri vaihtoehdoissa?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan vaikuttamisen tavan valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Lasten oikeudet
    Tunnistaa keskeisiä lasten oikeuksia. Reetta, Jaakko ja lasten oikeudet -video (3:26 min) on UNICEFin tuottama.
  • Tehtävä 2. Suljettu lippuäänestys
    Oivaltaa suljetun lippuäänestyksen eri vaiheet. Tehtävän yhteydessä voidaan pohtia erilaisia äänestystilanteita koulussa. Lasten näkemyksien huomioiminen vaikuttaa myönteisesti lasten itsetuntoon ja kannustaa osallistumaan yhteisten asioiden käsittelyyn.
  • Tehtävä 3. Millainen vaikuttaja olet?
    Selvitetään millainen toimijuus lasta voisi kiinnostaa. Leikkimielinen tehtävä, jonka tavoitteena on herätellä pohtimaan erilaisia vaikuttamisen tapoja omassa arjessa.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Mitä tehtäisiin?

Tehtävän kuvaus: Aikaseikkailijat matkustavat 100 vuoden päähän. He saavat vallan päättää asioista. Mitä he tekevät?

Tehtävän kulku:

  1. Aikaseikkailijat matkustavat 100 vuoden päähän. He saavat vallan päättää asioista. Mitä he tekevät?
  2. Tehtävän lämmittelyn tueksi voitte kuunnella Lapsenoikeudet.fi ja Tuomo Rannankarin Lapselle oikeus -laulun tai tutustumalla Lapsen oikeudet listaan MLL:n sivuilla.
    Lapsen oikeus   Lapsen oikeudet
  3. Tutustukaa tehtävän kulkuun ja aputehtäviin yhdessä kerhovihon avulla, jonka jälkeen ryhmät voivat aloittaa tehtävän tekemisen. Mielikuvitusta saa käyttää ja hassuttelu on sallittua.
  4. Ryhmät esittelevät täydentämänsä lauseet ja hyvän teon muulle ryhmälle.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka kiinnitetään kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: rohkeus, sinnikkyys ja innostus. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 21, 24 ja 23).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Miksi Aikaseikkailija on kummioppilas, ympäristöagentti tai keksijä?
  • Mitä Aikaseikkailija tekisi, jos hän saisi vallan?
  • Mitä Aikaseikkailija ajattelee lasten oikeuksista?
Kerro
  • Lakien, sopimuksien ja sääntöjen avulla luodaan yhteisiä pelisääntöjä, jotka helpottavat yhdessä toimimista niin kotona, koulussa, harrastuksissa kuin yhteiskunnassa.
  • Koska kaikki eivät voi olla paikalla tekemässä kaikkia päätöksiä, sovitaan ketkä saavat päättää eli äänestetään edustajia esimerkiksi oppilaskunnan hallitukseen, nuorisovaltuustoon tai eduskuntaan.
  • Monet valtiot allekirjoittivat Lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1989, jotta jokainen lapsi voi kasvaa turvallisessa ympäristössä, kertoa mielipiteensä, leikkiä ja oppia.
  • Lapsen oikeudet kuuluvat kaikille lapsille. Tämä tarkoittaa, että ihonväri, sukupuoli, kieli, uskonto, varallisuus tai vammaisuus eivät vaikuta tähän oikeuteen.
  • Lakeja ja sääntöjä tulee kunnioittaa ja niiden noudattaminen koskee kaikkia. Esimerkiksi valtion päättäjien, vanhempien ja muiden aikuisten tulee noudattaa lasten oikeuksia.
  • Osallistumalla ja tekemällä asioita yhdessä voidaan pienilläkin teoilla muokata omaa lähiympäristöä ja yhteiskuntaa paremmaksi. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen