7. Reissaa

7. kerhokerta

Kerholaiset tutustuvat kulkuneuvoihin ja matkustamiseen sekä valitsevat Aikaseikkailijalle kulkuneuvon. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhteisen yrityksen, joka järjestää virtuaalimatkoja.

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia kulkuvälineitä.

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • muistaa kypärän käytön polkupyöräilyssä
  • listata erilaisia kulkuneuvoja
  • tunnistaa tulevaisuuden matkustustapoja
  • toimia ryhmässä, yhteisen yrityksen eteen
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • A4-paperi ryhmätehtävää varten
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan tai Aikaseikkailijan värityksen viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

 

Lue tarina

Kertoja: Seuraava päivä oli ihanan aurinkoinen. Aikaseikkailijakapteeni POM ja hänen assistenttinsa Pyry lähtivät ulos. Näin POM kirjoittaa.

Pom: Rakas lokikirja. Ihana auringonpaiste. Nyt lähdemme puistoon hyvissä ajoin, että olemme perillä ennen Tuiskua.

Pyry: Kuule POM. Kun meillä kerrankin on aikaa, niin voisimmeko me kävellä tuolta merenrannan kautta. Minä inhoan vettä, mutta maisema on kaunis. Ja saattaisin nähdä vaikka pari sorsaa, joille voisin haukkua.  Vuh, räyh! Tai nyt kun osaan puhua, niin ehkä sanon kohteliaasti: Hyvää huomenta rouva Sorsa. Kuinka lapset voivat?

POM: Kuulostaa hyvältä, mennään vaan.

Pyry: Nuuh, nuuh, nuuh. Nyt sain vainun. Rouva Sorsa taitaa tarjoilla tänään silakoita poikasilleen.

POM: No nyt sain minäkin vainun. Mutta silakat tuoksuvat grillatuilta. Kummallista. Onko sorsa hankkinut grillin? Missään ei näy ketään.

Pyry: Nuuh nuuh. Katso! Tuolla! Taivaalla! Se on leijuva valas. Oooooh! Sieltä se lipuu.

POM: Eikä ole, vaan toooosi iso ilmapallo.

Pyry: Eipäs ole. Vaan värikäs saastepilvi, joka juuri menee auringon eteen. Silakan tuoksu tulee sieltä. Nuuh, nuuh, nuuh.

Kertoja: Samassa tosiaan suuri varjo asettui POMin ja Pyryn ylle ja taivaalta kuului iloinen musiikki.

POM: Siis MIKÄ tuo on?

Pyry: Vuh. Anna tänne se hologrammipädi. Minä googlaan.

Kertoja: Pyry nappasi valokuvan yllä leijuvasta kapineesta, jakoi kuvan pädin kuvahakuun ja PLIM!

Pyry: Lähde: Kaakkois-Katalonian kuumimmat uutiset: Kosmos Kamenskin Ketterä Koti. Kosmos Kamenski Ky. rakentaa robotteja kaikkialle maailmaan. Siksi hän on vaihtanut kerrostalokotinsa leijuvaan taloon. Kosmoksen perheeseen kuuluvat hänen lapsensa Pii ja Puro, jotka käyvät etäkoulua…. Oho. Pii ja Puro. Vähän kuin metalli ja… vesi. Vuh! Yäk, vesi.

POM: Katso! Talon kuistilla grillataan. Sieltä se silakantuoksu tulee.

Kertoja: POM käynnisti hologrammipädistään automaattisen kielenkääntimen, koska halusi keskustella Kosmos Kamenskin kanssa.

POM: Hei Kosmos! Miten menee.

Kosmos: Hyvin kiitos! Entä teillä! Kaunis kaupunki. Harmi kun emme ehdi jäädä tarkemmin tutustumaan. Minun pitäisi huomenna olla Lontoossa rakentamassa meduusarobotteja pelastuslaitoksen avuksi etsimään kadonneita veneitä ja uimareita. Ehdittekö auttaa hieman?

POM: Tottakai, miten voimme auttaa?

Kosmos: Kalastimme kauko-ohjattavalla robottiverkollamme kymmenen kiloa silakkaa evääksi. Olemme grillanneet sitä jo kaksi kertaa. Kuulin, että Suomessa on tapana savustaa silakkaa. En ole maistanut sellaista ja haluaisin kokeilla. Antaisitteko pari oksaa tuosta lepästä?

Kertoja: Kosmos laski leijuvasta talostaan pitkän köyden päässä olevan ämpärin, jossa oli robottikädet.

POM katkaisi muutaman lepänoksan. Pyry pomppi innoissaan ympärillä ja kaatoi ämpärin niskaansa niin, että hänen turkkinsa oli ihan siitepölyssä. POM joutui keräämään oksat uudestaan ämpäriin.

Pyry: *yskii, haukahtaa ja ravistelee turkkiaan*

Kosmos: Voi sentään! Nyt sinun koirasi tuli ihan pölyiseksi. Minä tiedän, mitä tehdään.

Kertoja: Kosmos otti oksat ämpäristä, täytti sen vedellä ja laski metrin päähän maasta. Kun Pyry meni uteliaana nuuskimaan ämpäriä, sieltä loiskahti viisi litraa vettä Pyryn niskaan ja ämpäriin kiinnitetyt robottikädet harjasivat Pyryn turkin hohtavan puhtaaksi: Pyry peilasi turkkiaan ämpärin robottikäsien ojentamasta peilistä ja ravisti turkkiaan.

Pyry: Yäk! Vettä! Hyvä herra, tämä oli nyt hieman epämiellyttävä kokemus, mutta kohteliaimmin kiitän pesusta. Olenpas komea nyt.

Kosmos: Siitä olemme samaa mieltä. Kiitos teille avustanne. No niin. Pii ja Puro! Laittakaapas moottorit käyntiin. Tuuli on tyyntynyt, pitää ottaa varageneraattori käyttöön. Näkemiin ystävät!

POM: Hei, harmi kun emme ehtineet tutustua paremmin. Olen menossa ensi lauantaina tivoliin. Siellä on teleportti. Tulisivatko Pii ja Puro Lontoosta pariksi tunniksi mukaani? Tarvitsisin tivolikisaan kekseliään joukkueen, ja teillä näyttäisi ideoita riittävän.

Kosmos: Mikäs siinä, sopii hyvin. Soita minulle hologrammipuhelu kun teleportti aukeaa. Kohti Lontoota, ohoi!

POM: Hei vaan! Pyry, mitäs meidän pitikään tehdä…

Kertoja: Samassa POMin hologrammipuhelin hälytti.

POM: Voi ei! Tuisku! Nyt juostaan!

POM: Rakas lokikirja. Muistiin: Muilta ihmisiltä oppii uusia asioita. Ja heille voi neuvoa uusia asioita. Kuten silakoiden savustamista. Joskus jotkut asiat, kuten peseytyminen, voivat tuntua epämiellyttäviltä. Mutta sitten kun on puhdas, onkin hyvä olo ja iloinen mieli.

 

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Haluaisitko kokeilla asumista leijuvassa talossa? (kyllä/ei)
  • Mitä suomalaista ruokaa suosittelisit vierailijoiden maistamaan Suomessa?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan kulkuvälineen valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Pyöräily
    Muistaa, että pyöräilykypärän käyttö suojaa päätä tehokkaasti. Voitte katsoa Pidä pääsi 24h -musiikkivideon yhdessä. Video on Liikenneturvan ja HurHurin toteuttama.Pidä pääsi 24h
  • Tehtävä 2. Kulkuneuvot
    Tunnistaa erilaisia kulkuneuvoja ja oivaltaa eri aikakausien liikkumismuotoja.
  • Tehtävä 3. Millainen matkailija olet? 
    Tunnistaa millainen matkailija on. Leikkimielinen harjoitus, jonka tehtävänä on herätellä pohtimaan matkustamista ja sen eri merkityksiä sekä vaikutuksia ympäristöön.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Virtuaalimatkatoimisto

Tehtävän kuvaus: Aikaseikkailijat suunnittelevat yhteisen yrityksen, joka tarjoaa virtuaalimatkoja.

Tehtävän kulku:

  1. Kerho-ohjaaja voi esitellä itselleen mieluisen matkakohteen ja herätellä keskustelua matkailusta. Minkälaisen lähimatkan tekisitte? Mihin matkustaisitte virtuaalisesti? Missä kohteessa rentoutuisitte? Minkälaiselle matkalle lähtisitte perheen ja kavereiden kanssa?
  2. Kerholaiset jaetaan ryhmiin esimerkiksi kerhovihkojen avulla.
  3. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla, jonka jälkeen ryhmät voivat aloittaa tehtävän tekemisen.
  4. Lopuksi ryhmät esittelevät yrityksensä muulle ryhmälle.
Toteuta ryhmätehtävä Seppo-pelinä
  1. Päättäkää, missä pelaatte. Sisällä vai ulkona?
  2. Valitkaa mobiililaite, jolla pelaatte. Suosittelemme tablettia tai älypuhelinta.
  3. Peli toimii Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa selaimessa osoite seppo.io
    Huomio. Selaimen kautta pelatessa, suositellaan Chromen tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria).
  4. Syöttäkää pelikoodi: G3334G
    Halutessasi voit tulostaa kirjautumistiedot kerholaisille nähtäväksi sivun alalaidasta.
  5. Aloittakaa peli.
    Tehtävävastaukset eivät ole julkisia, eikä kerho-ohjaaja näe vastauksia.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka kiinnitetään kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: oppimisen ilo ja näkökulmanottokyky ja rehellisyys. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 7, 8 ja 22).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkä kulkuvälineen Aikaseikkailija valitsi? Miksi?
  • Minne Aikaseikkailija matkustaa kulkuvälineellä?
  • Missä Aikaseikkailija on viimeksi matkustanut?
Kerro
  • Matkustamisen suurin ympäristövaikutus syntyy matkustustavasta ja matkan pituudesta. Jokainen voi pohtia, miten liikkuu. Esimerkiksi onnistuuko harrastuksiin kulkeminen kimppakyydeillä tai pyörällä.
  • Kulkuneuvot kehittyvät jatkuvasti. Sähköpyöriä- ja autoja näkee liikenteessä. Mitä, jos tulevaisuudessa meitä kuljettaisivat robotit? Tai älysovellukset suunnittelevat matkan etukäteen, kuten nykyään, mutta yhdistelevätkin enemmän erilaisia liikkumismuotoja?
  • Tärkeää on huolehtia turvallisuudesta, kun kuljetaan paikasta toiseen. Esimerkiksi liikennesääntöjen ja kypärän käyttö pyöräillessä ovat pieniä tekoja mutta arvokkaita.
  • Virtuaalimatkailu on yksi keino tutustua helposti ja turvallisesti uusiin paikkoihin Kotoa käsin voi osallistua safarille tai vuoristovaellukselle.
  • Ryhmätehtävässä perustettiin virtuaalimatkatoimisto ja tutustuttiin yrittäjyyteen. Ehkä tulevaisuudessa edullisia matkoja ulkomaille ja avaruuteen tehdään kotoa sohvalta käsin.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen