9. Ostoksilla

9. kerhokerta

Kerholaiset tutustuvat maksutapoihin, mainoslauseisiin ja valitsevat Aikaseikkailijalle tavan tehdä tilauksia. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä mainoksen.

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia maksutapoja.

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • muistaa erilaisia maksutapoja
  • harjoittelee päässälaskua ostostilanteita varten
  • hahmottaa yleisiä mainoskeinoja
  • suunnitella mainoksen yhdessä ryhmän kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan tai Aikaseikkailijan värityksen viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

 

Lue tarina

Kertoja: Aikaseikkailijakapteeni POM seikkailee assistenttinsa Pyryn kanssa. Eräänä päivänä he tutustuivat siihen, miten ostoksia voi tehdä kotisohvalta käsin. Näin POM kirjoittaa.

POM: Rakas Lokikirja. Tänään oli jännä päivä. Tutustuimme verkko-ostosten tekemiseen. Ei, en ostanut kalaverkkoja. En hämähäkinverkkoja. Enkä edes aitaverkkoja. Näin siinä kävi: Olin varmaan monta viikkoa kuullut joka päivä mainoksen, jossa kerrottiin, kuinka kätevää on shoppailla kotisohvalta. Niinpä hankin sohvan. Raahasin sen huoneeseeni. Sitten istuin sohvalle ja otin älylaitteeni esille. Kuuntelin mainoksen vielä kerran. Se meni näin:

POM LAULAA: ”Kotisohvalta suoraan shoppaamaan. Klik-klik. Kotisohvalta löydät mitä vaan. Klik-klik. Ja rahatkin loppuu aikanaan. Klik-klik. Mut lainaksi meiltä lisää saat. Klik-klik.”

POM: Kun minulla oli viimeksi syntymäpäivä, tulin sen ikäiseksi, että vanhempani hankkivat minulle tilin, johon hän laittaa viikkorahani. Voin siis kätevästi tehdä itse ostoksia netistä niin kauan kuin saldoa riittää. Saan itse päättää, mitä ostan.

Pyry: Jee! Nyt shopataan. Anna ohjain tänne. Ostetaan uusin HauvaMon-peli, jossa on päähenkilönä susi HukaTsu. Ja tää toinen peli, jossa on gorilla PingPong sekä SuperKario. Mä painan Klik. VUH!

Robottiääni: Hyväksytkö ostoksen? Mieti vielä. Klik-klik. Saldo-ei-riitä.  Otatko luottoa? Tästä helposti, klik-klik. Painetaanko ok, pistetäänkö pakettiin?

POM: Eeeeei! Minulla ei ole varaa tuohon kalliimpaan peliohjaimeen ennen kuin säästän siihen vähän lisää.  Ja EHKÄ emme sittenkään tarvitse kaikkia noita pelejä. Pahoittelut, Pyry. Ensin pitää hankkia rahaa, sitten voi ostaa. Tällä viikkorahallani saa vain jotain pieniä lisäosia peliin, tai sitten pitää ensin säästää isompia ostoksia varten.

POM: No niin, rakas lokikirja. Muistiin: ennen kuin voi ostaa, pitäisi olla rahaa.

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Oletko säästänyt rahaa, jotakin ostosta varten? (kyllä/ei)
  • Miten päätätte, mitä teette rahalla? Jutteletteko jonkun kanssa ennen kuin päätätte?
  • Miksi säästäminen on järkevää? Mitä lahjarahalla olisi kiva tehdä?
  • Mihin sinä voisit säästää rahaa?
  • Mitä ostoksia voi tehdä kotisohvalta?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan tilaustavan valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Maksutavat
    Tunnistaa erilaisia maksutapoja ja oivaltaa, että ostokset voi maksaa monella eri tavalla.
  • Tehtävä 2. Laskutaito
    Harjoittelee yhteen-, vähennys, kerto- ja jakolaskuja.
  • Tehtävä 3. Mainoslauseet
    Tunnistaa erilaisia mainoslauseita ja sloganeita. Oivaltaa, että näiden avulla luodaan mielikuvia tuotteista ja palveluista.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Mainosnikkarit

Tehtävän kuvaus: Aikaseikkailijat saavat tehtäväksi suunnitella mainoksen yritykselle.

Tehtävän kulku:

  1. Muistelkaa yhdessä mainoksia, joita olette nähneet. Keskustelkaa hyvän mainoksen ominaisuuksista. Hyvä mainos herättää katsojien mielenkiinnon. Esimerkiksi mainos herättää ajatuksia, mielipiteitä tai tunteita. Usein hyvässä mainoksessa on yksi pääviesti, joka on kerrottu selkeästi.
  2. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla. Keskustelkaa yhdessä, miten lähimetsässä voi rentoutua.
  3. Kerholaiset jaetaan pienryhmiin esimerkiksi numeroiden mukaan.
  4. Jaetaan jokaiselle ryhmälle tuote, jolle lähdetään suunnittelemaan mainosta kerhovihon ohjeistuksen mukaan. Esimerkkituotteita: ihmemaito, lentolenkkarit, älytalo, vaateprintteri ja robottituoli.
  5. Ryhmät esittelevät mainokset muulle ryhmälle.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka kiinnitetään kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: anteeksiantavuus, toiveikkuus ja hengellisyys. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 12, 17 ja 18).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkä tilaustavan Aikaseikkailija valitsi? Miksi?
  • Minkä tavaran Aikaseikkailija tilasi tai osti viimeksi?
  • Minkä tavaran Aikaseikkailija on palauttanut takaisin myyjälle 14 päivän kuluessa, koska se ei ollut mieleinen?
Kerro
  • Raha toimii vaihdon välineenä ostoksia tehdessä. Rahaksi on kelvannut milloin oravannahka, kulta, paperisetelit, maksukortit ja nyt jopa puhelinsovellus.
  • Maksukorteilla ja puhelinsovelluksillakin voi maksaa vain, jos on itse ensin tallettanut rahaa tilille. Sitä voi sitten käyttää korteilla ja sovelluksilla.
  • Rahankäytön tärkein oppi on, että tulot ja menot ovat tasapainossa. Jos viikkoraha ei riitä ison makeispussin ostamiseen, pitää harkita edullisemman ja pienikokoisemman makeispussin tai tikkarin ostamista.
  • Rahaa on helppo tuhlata milloin ja missä vain. Säästäminen vaati malttia ja myös laskutaitoa.
  • Mainoksien ja mainoslauseiden tarkoitus on luoda mielikuvia tuotteesta ja palvelusta, jotta ihmiset ostaisivat niitä. Hyvä mainos jää mieleen ja herättää ajatuksia sekä tunteita.
  • Ryhmätehtävässä harjoiteltiin mainoksen suunnittelua. Mainoksen suunnittelussa pohdittiin, miten tuote on tehty, kenelle ja missä sitä myydään.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen