Projektit opetuksessa

Projekti on aina prosessi, johon kuuluu ideointi, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Projektissa oppii viemään innostavan idean käytäntöön, suunnittelemaan mitä tehdään, milloin, miten ja kenen kanssa, saattamaan asioita loppuun asti ja myös arvioimaan, miten toiminta onnistui. Projektissa oppii asettamaan tavoitteita, arvioimaan tarvittavia resursseja, tekemään budjettia, innostamaan toisia tarttumaan omaan ideaan ja innostumaan toisten ideoista.

Vapaaehtois- ja harrastustoiminnan projekteja voi työstää opiskelijoiden kanssa Meidän projekti! oppaan avulla. Oppaasta löydät valmiin kurssirungon ja tehtävät, joiden avulla voitte tuottaa osallistujien näköisen projektin alusta loppuun. Projektijulisteeseen saa kirjattua projektin vaiheet ja videoiden kautta pääsette keskustelemaan vuorovaikutuksesta, joka on tärkeässä osassa projektia tehdessä.

Nuoret mukaan vapaaehtoistoimintaan -juliste on mainio työkalu yhdistykselle, urheiluseuralle tai muulle toimintapaikalle, jossa pohditaan kuinka innostaa nuoret mukaan vapaaehtoistoimintaan. Kirjastoyhteistyön vinkkilista muistuttaa siitä, millaisia mahdollisuuksia kirjasto tarjoaa.

Projektin voi toteuttaa kokonaan myös verkossa. MLL:n Nuortennetti tarjoaa oivan mahdollisuuden tähän ja tarkat ohjeet löydät tehtäväkortista.

Vapaaehtoistoiminnan projekti

Verkkovapaaehtoisuus projektina