8. Bongaa kaveri

8. kerhokerta

Kerholaiset tutustuvat kaveritaitoihin ja hankkivat Aikaseikkailijalle kaverin. Lisäksi kerholaiset ratkaisevat yhdessä salaperäisen kaverin arvoituksen.

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa kavereita.

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • listata kaveritaitoja
  • tunnistaa myönteistä ja arvostavaa vuorovaikutusta netissä
  • nimetä omia kaveritaitojaan
  • ratkoa ongelmanratkaisutaitoja vaativia arvoituksia yhdessä ryhmän kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)
  • tulosta: lämmittelytehtävä, reseptin ohjeistus ja numerosarja sivun alalaidasta

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan tai Aikaseikkailijan värityksen viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

 

Lue tarina

 

Kertoja: POM ja Pyry olivat juuri äsken tavanneet lentävällä talolla Lontooseen matkustavan perheen. Näin POM kirjoittaa: Rakas lokikirja. Nyt on kiire! Juoksemme Pyryn kanssa puistoa kohti, jotta emme taas myöhästyisi. Kirjoitan myöhemmin lisää.

POM: Tuuuis-kuu! Täältä tullaan. Ja kello on vasta kaksi minuuttia vaille kaksitoista.

Tuisku: Hyvä POM! Ja oikea päiväkin vielä. No, mitäs kuuluu. Sulla on kiva koira.

Pyry: Hauska tavata, neiti. Olen assistentti P.P. Pyry. Palveluksessanne. Nuuh, Vuh.

Tuisku: Hui, sehän puhuu. Hauska tavata, Pyry. Mitäs tehtäisiin? Meidän piti ainakin suunnitella taidekerhomme virtuaalimatkaa.

Pyry: Virtuaali… tylsää, vuh! Tiedäthän. Kunnosta huolehtiminen on tärkeää. Ehdotan, että juostaan aluksi kolme kertaa puiston ympäri. Sitten minä voisin ottaa torkut auringossa sillä aikaa, kun te keksitte ja suunnittelette. Nyt mennään.

POM: Huh. Nyt on kasvatettu kuntoa. Istutaanko tuohon vedellä täytetylle säkkituolipenkille? Otetaan hologrammipädit esille.

Tuisku: Taidekerhon ohjaaja sanoi, että meidän pitäisi suunnitella virtuaalimatka, joka olisi kaikkien mielestä kiinnostava. Mitä taidetta sinä haluaisit näyttää muille?

Tuisku: Löydän hologrammina esimerkiksi freskoja italialaisten kirkkojen katossa, maalaustaidetta Pariisista tai Pietarista ja graffiteja New Yorkista. Jos ottaisi käyttöön virtuaalilasit tai jos saataisiin käyttää koulun virtuaalikuplaa, niin matkakohde tuntuisi ihan oikealta taidemuseolta. Voisimme maistaa croissantteja Pariisissa, haistaa New Yorkin keskuspuiston kukkia ja koskettaa Pietarissa Neva-joen ylittävää siltaa.

POM: Pitääkö sen olla maalaustaidetta? Taide voi olla myös vaikka musiikkia, tanssia tai jotain pitsinnypläystä. Tai veistoksia. Tai teatteria.

Tuisku: Tai runoja, kirjoja tai elokuvia. Vaikeaa valita.

POM: Minä tiedän! Keksitään joku teema. Vaikka ystävyys. Suunnitellaan sellainen virtuaalimatka, johon sinä etsit ystävyysaiheisia maalauksia Pariisista ja Pietarista. Minä etsin musiikkia ja graffiteja ja sitten haetaan vielä joku elokuva, jossa traagisten käänteiden jälkeen toisensa kadottaneet ystävykset löytävät taas toisensa.

Tuisku: Kuulostaa hyvältä. Sitten yhdistetään näistä tarina, josta tulee virtuaalimatka maailman kaupungeista toiseen.

POM: Ja sitten sanotaan näin: tervetuloa koneeseen. Kiinnittäkää turvavyöt ja ottakaa eväät esille. Tämän virtuaalimatkamme oppaina toimivat Taideasiantuntija Tuisku ja Aikaseikkailijakapteeni POM.

POM: Hei! Yksi juttu vielä. Me voitaisiin käyttää taiteesta esimerkkinä myös lasten piirroksia. Tässä on kaksi sataa vuotta vanhat aikakoneen piirrokset, jotka olen tuonut aikaseikkailuiltani. Ja tässä piirros ystävistäni Kuurasta, Utusta ja Trombista, jotka tapasin sata vuotta sitten kun…

Tuisku: Äh, älä aina jaksa noita vanhoja juttuja. Aikamatkailu on niin mennyttä aikaa.

POM: Eikä ole! Ja kyllä voi myös seikkailla tulevaisuuteen… Ainakin mielikuvituksessa.

Tuisku: Aivan. Mutta nyt meidän virtuaalimatkan suunnitelma on valmis. Taidekerhon ohjaaja tulee tykkäämään tästä.

POM: Rakas lokikirja. Muistiin: kavereiden kanssa yhdessäolo on kivaa. Jotkut tykkäävät juosta ja kasvattaa kuntoaan. Jotkut tykkäävät taiteesta. Jotkut tykkäävät olla vaan. Ja kaikkia näitä voi tehdä vaikka eri päivinä.

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Oletko kokeillut virtuaalilaseja? (kyllä/ei)
  • Mihin paikkaan sinä haluaisit matkustaa virtuaalisesti?
  • Minkälaisia ominaisuuksia on hyvällä kaverilla?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan kaverin valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Sankarien kaveritaidot
    Tunnistaa kaveritaitoja eri satu- ja supersankarihahmojen avulla. Voitte yhdessä syventyä aiheeseen katsomalla Aapo Wiksténin tekemän koulurahabiisin 2019 (4:59 min, youtube.com).Koulurauhabiisi
  • Tehtävä 2. Kavereita auttamassa
    Harjoittelee erilaisten vuorovaikutustilanteiden ratkaisemista.
  • Tehtävä 3. Millainen kaveri olet?
    Tunnistaa hyvän kaverin ominaisuuksia. Leikkimielinen harjoitus, jonka tehtävänä on herätellä pohtimaan omia kaveritaitoja.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Kaverin arvoitus

Tehtävän kuvaus: Ratkaista salaperäiseltä kaverilta saatu arvoitus.

Tehtävän kulku:

  1. Tulosta lämmittelytehtävä ja vihjelaput. Piilota vihjelaput ennen kerhokerran alkua. Jokaisella ryhmällä tulee olla oma vihjelappu (merkitse värikoodein ryhmä 1 on sininen jne.) piilotettuna pöydän, sohvan tai puun alla. Ohjaaja voi valita toteuttaako jokainen ryhmä saman vihjeen vai eri.
  2. Toteuttakaa lämmittelytehtävä yhdessä, jossa harjoitellaan pikselikuvion värittämistä. Harjoittelutehtävästä muodostuva sana on: Hi.
  3. Kerholaiset jaetaan pienryhmiin esimerkiksi kerholaisten nimien mukaan.
  4. Tutustukaa arvoituksen tehtävänantoon, jonka jälkeen arvoitusta voi lähteä ratkomaan. Tehtävänä on seurata ohjeistusta ja ratkoa tehtäviä järjestyksessä.
    • Tehtävä 1. Lapset ratkaisevat aakkosten avulla vihjeen. Oikea vastaus on: JOSSAIN ALLA. Tämän jälkeen ryhmät etsivät ohjaajan piilottaman vihjeen ympäristöstä.
    • Tehtävä 2. Lapset kirjoittavat reseptin saadun vihjeen mukaisesti. Näyttävät ohjaajalle reseptin ja saavat häneltä viimeisen vihjeen.
    • Tehtävä 3. Lapset piirtävät pikselikuvion ohjeiden mukaan. Kuvaan ilmestyy robotti.
  5. Keskustelkaa lopuksi resepteistä, joita ryhmät keksivät. Miten uusi oppilas tutustuu muihin oppilaisiin? Miten muut oppilaat voisivat tutustua uuteen oppilaaseen? Miten opettajat voisivat tutustua uuteen oppilaaseen?
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka kiinnitetään kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: innostus, arviointikyky ja ryhmätyötaidot. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 23, 6 ja 1).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkälainen kaveri Aikaseikkailija on?
  • Mitä asioita Aikaseikkailija tekee kavereiden kanssa?
  • Miten Aikaseikkailija ystävystyi kaverin kanssa?
Kerro
  • Kaikissa meissä on hyviä piirteitä, joten ole rohkeasti oma itsesi. Älä esitä olevasi muuta kuin olet.
  • Sinun ei tarvitse olla täydellinen. Heikkouksia ja puutteita saa olla.
  • Jokainen voi oppia kaveritaitoja. Niitä olivat muun muassa kaverin kuunteleminen, hassuttelu, anteeksi antaminen ja pyytäminen, oman vuoron odottaminen ja toisen näkökulman huomioonottaminen.
  • Kaikkien kanssa ei tarvitse olla paras kaveri, mutta toisten kohteleminen kunnioittavasti on tärkeää. Tämä tarkoittaa arjessa pieniä tekoja, kuten silmiin katsomista ja avun pyytämistä ja antamista.
  • Hymyile ja katso silmiin. On helpompi lähestyä hymyilevää ihmistä kuin synkistelevää tyyppiä. Silloin kuin ujostuttaa, voi olla kuitenkin vaikea ottaa katsekontaktia. Mutta aina kannattaa yrittää.
  • Ole kiinnostunut muiden ajatuksista. Silloin kun kuuntelet muita, myös sinua kuunnellaan.
  • Pyydä apua, sillä ihmiset pitävät siitä, että he voivat olla hyödyksi. Tarjoa omaa apuasi muille.
  • Älä määräile vaan ota kavereiden mielipide myös huomioon. Tätä harjoittelitte ryhmätehtävässä, jossa harjoittelitte yhdessä ongelmanratkaisemista. Tunnistitte yhdessä toistuvia toimintamalleja (pikselikuva) ja loitte toimintaohjeet (resepti).
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Halutessasi anna kerholaisille tehtäväksi kaverin arvoituksen toteuttaminen myös muille oppilaille tai välituntiohjelman järjestäminen esimerkiksi kummioppilaiden kanssa kaveriviikon teemalla (mll.fi).
    Kaveriviikon logo.
    Kaveriviikko
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen

Ladattavat kerhomateriaalit