Siirry sisältöön

Kerhokerta 2

Kerholaiset tutustuvat kestäviin ratkaisuihin ja valitsevat Aikaseikkailijalle kodin. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä esineelle uuden käyttötarkoituksen.

Kerrostalo, jossa on katolla kasvihuone.

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • kuvailla kestävän kehityksen mukaisia asumisen ratkaisuja
  • tunnistaa kestävän kehityksen agendan 2030 teemoja
  • keksiä uuden tuotteen yhdessä ryhmän kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • A4-paperi ryhmätehtävää varten

 



LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan tai Aikaseikkailijan värityksen viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Lue tarina

Kertoja: Viime jaksossa tapahtui: Kuura muutti uuteen kotiin, joka oli yli satavuotias keltainen hirsitalo, jota ympäröi suuri puutarha. Omassa huoneessaan hän pudotti taskulamppunsa lipaston alle ja löysi vanhan seikkailukirjan tutkimusmatkailijoista, jonka sisältä putosi sata vuotta sitten tehty piirros aikakoneesta. Piirrosta tarkasteli Kuuran kanssa myös aikaseikkailijakapteeni POM, joka näytti kymmenenvuotiaalta, mutta oli tullut aikakoneella tulevaisuudesta. POMin aikakone oli hajonnut ja hän etsi ohjeita uuden rakentamiseen.

Kertoja: Seuraavana aamuna Kuura ja POM heräsivät aikaisin, avasivat riippulukon ja ottivat aikakoneen piirustukset esille. He kävivät hakemassa talon kellarista ison puisen perunalaatikon, melko samanlaisen kuin piirroksessa. POM oli hyvin kiinnostunut Kuuran talosta. Hän ei ollut nähnyt samanlaisia ovenkahvoja, ja avaimetkin näyttivät kummallisilta. Hän kertoi, että tulevaisuudessa ovet avataan eri tavalla.

POM: ”No niin, näytähän sitä piirrosta. Aikakoneessa on siis jotain vipuja, hammasrattaita, avain ja vanha taskukello. Ja kompassi. Okei, etsitään niitä myöhemmin. Mutta nyt tarvittaisiin jotain täältä kotoa. Kuura, mistä tietää, että tämä koti on nykyajan koti, eikä sata-vuotta-sitten-koti?”

Kuura: ”hmm… No, ainakin meillä on tietokone ja puhelimia. Ja varmaan kymmenen laturia. Ja vesivessa. Eikä sata vuotta sitten ollut kaupasta ostettua leipää muovipussissa. Ja onhan täällä tehtaassa tehtyjä lelujakin.”

POM: ”Leluja! Ettekö te leikikään käpylehmillä? Minun äiti aina sanoo, että kyllä ennen osasi lapset leikkiä käpylehmilläkin.”

Kuura: ”Jaa… voidaan me leikkiä, mutta on meillä muutakin. Vaikka nyt pehmoleluja, poneja, pikkuautoja, autorata, kauko-ohjattava auto, legoja ja toimintafiguureita.”

POM: ”Ohhoh. Aika paljon muovia. Kai te kierrätätte nuo, kun ne menevät rikki?”

Kuura: ”Joo, tottakai. Kun en leiki enää jollain lelulla, niin annan sen jollekin pienemmälle tai vien kirpputorille. Risat menevät muovinkeräykseen tai roskiin.”

POM: ”Hyvä. Teidän kodissa on aika paljon tavaroita. Mikä siellä on tärkeintä?”

Kuura: ”No, ehkä ei ne tavarat, vaan ihmiset, joiden kanssa siellä asutaan. Koti on turvallinen paikka, johon voi mennä lepäämään. Ja siellä omat tavarat pysyy tallessa.”

POM: ”Tuo on suunnilleen sama kuin tulevaisuudessakin… Hmm.. nyt pitäisi löytää nykyajan kodista jotain muutakin hyvää aikakoneen rakentamiseen. Koti… että omat tavarat pysyy tallessa… Mikäs se oli, jonka avasit avaimella, kun otit aikakoneen kartan piilosta esille?”

Kuura: ”Ai tämä riippulukko?”

POM: ”Se. Sillä saisimme varmaan lukittua aikakoneen eväslaatikon, ettei ruuat lentele pitkin aikajatkumoa.”

Kertoja: Ja taas! Sattuipa sopivasti. Alakerrasta Kuuran äidin ääni: ”Syömään!”

Kertoja: Miten tarina jatkuu? Siitä kuulet ensi kerralla.

  • Jos seikkailisit aikakoneella kotiin ”sata vuotta sitten”, mitä näkisit ympärilläsi?
  • Jos seikkailisit aikakoneella kotiin ”sadan vuoden päästä”, mitä näkisit ympärilläsi?
  • Mikä sinun mielestäsi on tärkeintä kodissa?
  • Huom! Voit jakaa ryhmän puoliksi niin, että toiset miettivät sata vuotta sitten ja toiset sadan vuoden kuluttua.

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan kodin valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Kodin viisaat valinnat
    Etsii muistipelistä erilaisia kestävää kehitystä tukevia asumisen valintoja.
  • Tehtävä 2. Agenda 2030
    Oivaltaa Agenda 2030 tavoitteita ja hahmottaa, että jokainen voi olla innovoija ja luova keksijä. Tehtävän video on UNICEFin tuottama.
  • Tehtävä 3. Millainen asukas olet?
    Selvittää, onko kodin ja energian kuluttamisen tapa kohtuullisella tasolla. Leikkimielinen tehtävä, jonka tavoitteena huomioida arjen pieniä tekoja.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Tehtävän kuvaus: Keksitään esineelle uusi käyttötarkoitus.

Tehtävän kulku:

  1. Kerholaiset esittelevät kotoa tuomansa esineen tai ottamansa kuvan esineestä. Kerho-ohjaaja kirjoittaa esineiden nimet paperin paloille.
  2. Kerholaiset jaetaan pieniin ryhmiin esimerkiksi sukkien värien mukaan.
  3. Jokaiselle ryhmälle arvotaan esine, jolle keksitään uusi käyttötarkoitus.
  4. Käykää aivoriihen kulku yhdessä läpi kerhovihon avulla. Keskustelkaa, että aivoriihessä kaikki ideat ovat hyviä ja kirjoittamisen arvoisia.
  5. Laita sekuntikello päälle ja ohjeista ryhmiä siirtymään vaiheista toiseen 3 minuutin täytyttyä.
  6. Ryhmät esittelevät esineen uuden käyttötarkoituksen muulle ryhmälle.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka liimataan kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: luovuus, uteliaisuus ja arviointikyky. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 4, 5 ja 6).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkälaisessa talossa Aikaseikkailija asuu?
  • Keitä muita talossa asuu Aikaseikkailijan lisäksi?
  • Mikä on kodin suosituin huone?
  • Minkälaisia viisaita arjen valintoja kodissa on tehty?
  • Koti on paikka, jossa elämme perheen kanssa, säilytämme tärkeitä tavaroita ja vietämme vapaa-aikaa. Lisäksi kodiksi voi myös kutsua tiettyä seutua, kaupunkia tai valtiota.
  • Olemme vastuussa ympäristöstä, jossa elämme ja koti on tärkeä osa lähiympäristöä. Voimme jokainen vaikuttaa omaan lähiympäristöömme tervehtimällä naapureita, pitämällä huolta yhteisistä paikoista ja siivoamalla jälkemme.
  • Kestävä kehitys on kuin hämähäkinseitti, sillä se verkottuu moniin asioihin. Tärkeintä on muistaa, että asioiden kestävyyttä tulee tarkastella monesta eri näkökulmasta (ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurillinen).
  • Olemalla uteliaita ja ideoimalla rohkeasti uusia asioita, voimme ottaa myös ympäristöasiat paremmin huomioon. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.
  • Vastaa kerho-ohjaajille suunnattuun aloituskyselyyn, jos et ole vastannut siihen 1. kerhokerralla. Vastaaminen vie noin 5–10 minuuttia.

Vastaa aloituskyselyyn

 


Siirry ohjaajan oppaaseen Seuraava kerhokerta


 

Takaisin ylös