Yhteistyö MLL:n yhdistyksen kanssa

Koulujen kummioppilastoimintaa voi toteuttaa myös yhteistyössä MLL:n paikallisyhdistyksen kanssa. MLL:n paikallisyhdistys voi olla mukana sekä toteuttamassa kummioppilastoimintaa että kouluttamassa kummioppilaita. Yhdistys voi esimerkiksi tarjota tilat koulutuksiin tai tukea toimintaa rahallisesti. Useat MLL:n yhdistykset ovat valinneet nuorisotoiminnan vastaavan, joka suunnittelee toimintaa yhdessä koulun kanssa.

• Kummioppilaat voivat osallistua yhdistyksen tapahtumiin (esim. lelukeräys, Lapset ensin -keräys, lapsiparkki tai kahvio kirppiksellä jne.) ja vastavuoroisesti yhdistys voi tukea koulua esimerkiksi kummioppilaiden koulutuksessa.
  • Alueen yhteinen tapaaminen (kummioppilaat, toimintaa ohjaavat opettajat ja yhdistyksen nuorisovastaava)
  • Yhdistys voi palkita kummioppilaita todistuksella tai stipendillä toimintakauden lopussa.

MLL:n keskusjärjestö ylläpitää valtakunnallista kouluttajien verkostoa sekä järjestää kummioppilastoiminnan iltapäiviä toimintaa ohjaaville opettajille. MLL:n piirijärjestöt tarjoavat paikallista tukea toimintaan.