5. Päivitä vimpaimet

5. kerhokerta

Kerholaiset tutustuvat erilaisiin keksintöihin ja laitteisiin. Hankkivat Aikaseikkailijalle tavaran. Lisäksi kerholaiset tutkivat kodin esineiden välistä keskustelua.

Aikaseikkailu-kerhon leima, jossa erilaisia medioita.

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • kuvata yleisimpiä ihmisen tekemiä keksintöjä
  • listata tulevaisuuden teknologioita
  • tunnistaa erilaisia teknologioita omassa arjessa ja mediassa
  • tuottaa uusia ideoita esineiden internettiin yhdessä ryhmän kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • paperinpalasia ja pussi ryhmätehtävää varten
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan tai Aikaseikkailijan värityksen viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

 

Lue tarina

Kertoja: Aikaseikkailijakapteeni POM seikkailee assistenttinsa Pyryn kanssa. Eräänä päivänä he tutustuivat keksijään. Näin hän kirjoittaa.

POM: Rakas lokikirja. Tänään tapasimme erityisen kekseliään henkilön. Olin kuullut, että kaupunkimme läheisellä vuorella, korkean tornitalon ylimmässä kerroksessa asuu keksijä. Minä halusin kuulla, mitä hän on keksinyt. Ehkä keksejä?

Lähdimme kiipeämään vuoreelle Pyryn kanssa. Tie on rakennettu jo kauan sitten kiemurtelemaan vuoren ympäri, koska muuten se olisi ollut liian jyrkkä, eivätkä vanhanaikaiset, leijumattomat autot olisi millään päässeet siitä ylös. Alaspäin vaan, mutta liian kovaa. Muistiin: On ollut kauan sitten kekseliästä rakentaa tie mutkittelemaan vuoren rinteillä.

Pyry: Puuh, lääh. ”Anna-ruokaa. Rapsuta-minua…. Hau, vuh, lääh.

POM: Jaksa vielä vähän matkaa, Pyry. Kohta helpottaa.

Kertoja: Kun olimme kiivenneet tunnin, aloimme olla aika janoissamme. Tien varressa oli kioski, jossa mummo myi mehua. Ostimme mehua. Muistiin: On kekseliästä myydä mehua.

Kun olimme kiivenneet kaksi tuntia, jalkamme alkoivat tuntua jo kipeiltä. Tien varressa oli toinen kioski, josta vuokrattiin väsyneille kiipeilijöille leijulautoja ja sähköpyöriä. Ajattelin, että Pyrylle pyörällä ajaminen voisi olla vähän vaikeaa ja vuokrasin meille leijulaudat. Niillä lensimme loppumatkan kevyesti ja tulimme keksijän talolle. Koputimme oveen ja keksijä tuli avaamaan.

Keksijä: Tervetuloa, tervetuloa. Hienoa, että tulitte tutustumaan keksintöihini. Tässä on älykäs jääkaappini, joka ilmoittaa, kun ruoka on loppumassa. Tässä on etsimislaite. Se lähettää signaalin, joka löytää kadonneet tavarat. Tässä kaukoputki, jolla näkee ainakin Espanjaan asti, satelliitin kautta. Tällä Dronella haen postipakettini ja joskus printtailen tällä tulostimella itselleni koriste-esineitä. Ja tässä on robottikissani.

Pyry: ”Vuh! Jahdataan-jänistä.”

Kertoja: Pyry syöksyi kohti robottikissaa ja juoksi sen perässä ympäri keksijän työpajaa ja kotia. Kuului hirmuinen kolina ja räiske kun keksinnöt kaatuilivat ja robottikissa kiipesi kattolamppuun.

Keksijä: Kissa. Tänne. Noh, painan kaukosäätimestä, näin. Kissa tulee syliini hyvin kätevästi.

POM: Huh, olipa hyvä, ettei sille käynyt hullusti. Pyry, ei saa jahdata kissaa.

Pyry: Jahdataan-jänistä. Vuh.

Keksijä: Voi voi koiraparkaa. Etkös kissaa tunne? Onko sinun tulkkauskaulapantasi jäänyt päivittämättä? Tulehan tänne. Niks, naks, hupsis, noin. Nyt pitäisi toimia.

Pyry: Kiitos herra keksijä. Olenkin kokenut hieman kiusalliseksi sen, että pystyn ilmaisemaan itseäni vain kolmella tavalla. Nythän voin vaikka lausua runoja. ”Ol kaunis kesäilta, kun laaksossa kävelin. Siel kohtasin mä neidon jot aina muistelin…”

POM: Ohhoh. En tiennytkään, että tykkäät runoista.

Pyry: On vielä paljon, mitä et vielä tiedä. Odota vain.

Keksijä: Sillä lailla. Hyvä Pyry! kuten näitte, tiede ja tekniikka ratkaisevat useimmat ongelmat. Ensimmäinen tehtävä on tunnistaa ne ongelmat. Sitten ne voidaan ratkaista. Jotkut nopeammin, jotkut hitaammin.

Pyry: Kiitos herra keksijä. Nyt me lähdetään, tule POM. Minulla on paljon suunnitelmia tehtävänä. Täytyy pysyä valppaana, nuuh. Täytyy pysyä valppaana ja haukkua kaikki epäilyttävät tyypit. Ja kaikki kivat tyypit. Nuuh, nuuh. Itse asiassa, olenko kertonut sinulle, että täytyy pysyä valppaana ja….. nuuh nuuh…

POM: Voi ei. Nyt on Pyryllä vauhti päällä. Kiitos herra keksijä. Meidän on nyt parasta lähteä ulos.

POM: No niin, rakas lokikirja. Muistiin: kun tehdään keksintöjä, ensimmäinen tehtävä on tunnistaa ongelmat. Sen jälkeen niitä voi alkaa ratkaista.

 

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Oletko päivittänyt sovelluksia? (kyllä/ei)
  • Millaisiin ongelmiin haluaisitte keksiä ratkaisuja?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan tavaran valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Keksinnöt
    Tunnistaa keksintöjä, jotka ovat mullistaneet ihmisten maailman.
  • Tehtävä 2. Esineiden internet
    Oivaltaa erilaisia laitteita, jotka voidaan yhdistää esineiden internettiin. Esineiden kanssa kommunikointi on mahdollista esineiden internetin (Internet of Things, IoT) avulla, joka kytkee laitteet ja järjestelmät toisiinsa.
  • Tehtävä 3. Uutisten otsikot
    Tutustuu tulevaisuuden teknologioihin ja harjoittelee uutisotsikoiden lukutaitoa. Tehtävän yhteydessä voitte etsiä yhden uutisen otsikon avulla ja tutustua siihen tarkemmin.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Salakuuntelu

Tehtävän kuvaus: Aikaseikkailijat saavat tehtäväksi salakuunnella kodin esineiden välistä keskustelua.

Tehtävän kulku:

  1. Muistelkaa yhdessä mitä laitteita muistatte aikaisemmin tehdystä omasta tehtävästä 2. Esineiden internet.
  2. Kerholaiset jaetaan pienryhmiin esimerkiksi Aikaseikkailijoiden nimien perusteella.
  3. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla. Lisäksi voitte tutustua Sarjiskoneen sarjakuvan sääntöihin Joonas Lehtimäen perehdytyksen avulla.
    Sarjakuvan säännöt
  4. Jokainen ryhmä nostaa paperin palan pussista (esimerkiksi kukkaruukku ja puhelin, polkupyörä ja lukko, kirja ja reppu, jääkaappi ja silmälasit, sänky ja lamppu)
  5. Ryhmät suunnittelevat sarjakuvan paperilappuun kirjattujen esineiden välille.
  6. Sarjakuvat asetetaan eri puolille tilaa ja niihin tutustutaan galleriakävelyn avulla.
Toteuta ryhmätehtävä Sarjiskoneella

Jos aikaa on enemmän, niin hyödyntäkää Aikakausimedian Sarjiskonetta sarjakuvien toteuttamisessa. Luo tällöin kerholle oma ryhmä katsomalla opastusvideo.

Opastusvideo

Siirry sivulle

Vinkki. Sarjiskoneella työskentelyn voi antaa myös kotona tehtäväksi.

Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka kiinnitetään kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: huumori, kauneuden arvostus ja kiitollisuus. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 16, 19 ja 20).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Miksi Aikaseikkailija valitsi kyseisen tavaran?
  • Mihin Aikaseikkailija käyttää tavaraa?
  • Minkälaisen tavaran Aikaseikkailija itse keksisi?
Kerro
  • Teknologia ja laitteet ovat läsnä ihmisten elämässä, joka päivä. Aamulla herätään herätyskellon ääneen, avataan jääkaapin ovi aamupalan tekemistä varten, kuunnellaan musiikkia matkalla kouluun ja viestitellään kotiväen kanssa iltapäivällä puhelimen avulla.
  • Tärkeää on muistaa, että ihmiset rakentavat teknologioita. Keksinnöt, kuten lentokone, netti tai pelikonsoli ovat ihmisten luomia. Uusia teknologioita keksitään jatkuvasti lisää, kuten tekoäly, 5G, esineiden internet, virtuaalitodellisuus, robotiikka ja kvanttilaskenta.
  • Koneet toimivat ihmisten antamien käskyjen pohjalta tätä kutsutaan koodaamiseksi tai ohjelmoinniksi. Kone tarvitsee ihmistä erityisesti uusissa ja yllättävissä tilanteissa.
  • On hyvä muistaa, että ihmisen ja koneen äly on erilaista. Kone pystyy laskemaan hetkessä vaikeita laskuja ja käsittelemään valtavasti tietoa. Ihminen on taas loistava yhdistelemään tietoja, hyödyntämään aikaisempia kokemuksia, ymmärtämään tunteita ja olemaan empaattinen.
  • Erilaisten laitteiden ja ohjelmien käyttäminen auttaa harjoittelemaan ongelmanratkaisua ja kekseliäisyyttä. Muistelkaa, että mitä laitetta tai ohjelmaa olette oppineet viimeksi käyttämään. Mitä harjoittelusta jäi mieleen?
  • Ryhmätehtävässä pohdittiin, mitä eri kodin esineet voisivat toistensa kanssa keskustella. Nyt hullunkuriset ajatukset voivat olla totta tulevaisuudessa.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen