Siirry sisältöön

Kerhokerta 7

Kerholaiset tutustuvat tulevaisuuden taitoihin ja palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Kerholaiset hankkivat Aikaseikkailijalle lempioppiaineen. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat oppitunnin vuodeksi 2040.

Kirja, kynä, idealamppu, tietokone, klemmari

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • tunnistaa tulevaisuuden taitoja
  • kuvata palautteen antamisen ja vastaanottamisen tapoja
  • määritellä oppimisen edellytyksiä
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • A4-paperi ryhmätehtävää varten
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 



LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan  oman kerhovihon vaakunan, Aikaseikkailijan värityksen tai lisätehtävien viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Lue tarina

Kertoja: Viime jaksossa tapahtui: Kuura ja POM juttelivat kaveruudesta. Kuuran mielestä uusien kaverien löytäminen oli vaikeaa, mutta POMin mielestä ihan helppoa. Niinpä POM meni naapurin aidalle, kurkisti yli ja esittäytyi siellä ruohoa leikkaavalle Utulle, joka oli myös kymmenenvuotias. Hän kutsui Utun tekemään heidän kanssaan aikakonetta.

Kertoja: Kuura ja POM näyttivät aikakoneen piirrokset Utulle, joka tuli innoissaan mukaan suunnittelemaan konetta. He vasaroivat sojottavat naulat kiinni puiseen laatikkoon ja kiinnittivät siihen herätyskellon. Eväsrasia kiinnitettiin vahvalla teipillä, mutta se lukittiin riippulukolla, jonka avaimen Kuura laittoi taskuunsa.

UTU: ”En olekaan ikinä tehnyt aikakonetta. Tässähän oppii kaikenlaista”, Utu totesi.

POM: ”Joka päivä oppii jotain. Opit, miltä tuntuu, kun joku juttu menee monta kertaa pieleen ja sitten onnistuu… Opit, miten kaverisi reagoi, jos ilmeesi näyttää hajamieliseltä. Opit, montako minuuttia ehtii käyttää koulumatkan eri osiin. Koulussakin oppii. Niin. Mitä te opitte koulussa?”, POM kysyi.

Kuura: ”No… lukemista, laskemista… maantietoa, historiaa, biologiaa. Käsitöitä, liikuntaa ja musiikkia. Ja opitaan me myös keksimään tekemistä välitunnilla”, sanoi Kuura. ”Mitä tulevaisuuden koulussa opitaan?”

POM: ”Eniten tiedonhakutaitoja. Ja me pidetään keskustelutunteja. Ja käsitöitä ja liikuntaa myös.”

Kuura: ”Tiedonhakutaitoja?”

POM: ”On tärkeää osata etsiä tietoa oikeasta paikasta. Muuten voi saada ihan väärää tietoa. Keskustelutunneilla jutellaan niistä tiedoista, joita olemme löytäneet. Opettaja kertoo asioista lisää. Mietimme niitä monelta kannalta, ja teemme projekteja yhdessä. Joskus koetamme keksiä johonkin yhteen ongelmaan erilaisia ratkaisuja. Siinä pitää kuunnella muiden ideoita ja keksiä omia. Ne on tärkeitä taitoja tulevaisuudessa.”

Kuura: ”Vau, kuulostaa hauskalta. Ja siitä on varmaan hyötyä aikakoneen tekemisessä.”

POM: ”On… meidän opettaja sanoo, että kun sinulla on ongelma, yritä ajatella jotakin eri tavalla. Meidän ongelma taitaa olla, että meiltä puuttuu tapa kiihdyttää aikakone liikkeelle. ”

Kuura: ”No, ajatellaan sitten eri tavalla… Entä jos ei kiihdytetä konetta vaan jotakin sen ympärillä? Aikakone pysyisikin paikallaan ja tehtäisiin vaikka jonkinlainen pyörre siihen ympärille?”

POM: ”Millä sen voisi tehdä?”

UTU: ”Otetaanko vaikka tämä pöytätuuletin, jolla saisi ilman virtaamaan ympärillä? Tai kannetaan aikakone leikkipuiston karuselliin? Tai kerrostalon kuivaushuoneeseen, ja tuuletin täysille?”

POM: ”hmmm. Näitä pitää harkita.”

Kertoja:  iten tarina jatkuu? Siitä kuulet ensi kerralla.

  • Peukkuäänestys: Muistatko, keneltä sinä olet viimeksi oppinut jotakin?
  • Peukkuäänestys: Muistatko jonkun ongelman, joka on ratkennut, kun asiaa on ajateltu jotenkin eri tavalla kuin ennen?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan lempioppiaineen valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Tulevaisuuden taidot
    Tunnistaa erilaisia taitoja, joista on hyötyä tulevaisuudessa.
  • Tehtävä 2. Palaute
    Hahmottaa palautteen antamista ja vastaanottamista.
  • Tehtävä 3. Oppimisen tietovisa
    Tunnistaa oppimiseen liittyviä asioita ja edellytyksiä

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (30 min)


Tehtävän kuvaus: Suunnitellaan oppitunti vuodeksi 2040.

Tehtävän kulku:

  1. Kirjoitetaan A4-paperille kiertotarinan lauseen alku: Tulevaisuudessa koulussa opiskellaan…
  2. Ohjeistetaan kerholaisia kirjoittamaan oma vastauksensa vuorollaan paperiin. Vastauksen kirjoittamisen jälkeen paperi taitetaan haitarinomaisesti ja annetaan seuraavalle. Tarina luetaan lopuksi yhteisesti ja pohditaan, minkälaisia taitoja, olisi tärkeätä osata tulevaisuudessa.
  3. Kerholaiset jaetaan pienryhmiin esimerkiksi numeroiden avulla.
  4. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla.
  5. Ryhmät kertovat oppitunnistaan muulle ryhmälle.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka liimataan kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: rehellisyys, oppimisen ilo ja näkökulmanottokyky. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 22, 7 ja 8).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Miksi Aikaseikkailija pitää oppiaineesta?
  • Miten Aikaseikkailija hyödyntää oppiainetta arjessa?
  • Miten Aikaseikkailija oppii asioita?
  • Mitkä oppiaineet ovat Aikaseikkailijalle haastavia?
  • Oppiminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Opimme toinen toisiltamme, useissa eri paikoissa ja koko elämämme ajan. Meistä jokainen oppii eri tavoin ja se on hyvä asia.
  • Tulevaisuuden taitoja on monia mutta ongelmanratkaisutaidosta on aina hyötyä. Tiedot voivat muuttua nopeasti mutta myötätuntoa, luovuutta, ryhmätyötaitoja ja mediakriittisyyttä on hyvä harjoitella.
  • Palautteen antamista ja vastaanottamista voi harjoitella. Näiden taitojen avulla opitaan arvostamaan toisia ja samalla kehitetään myös omia tietoja ja taitoja.
  • On hyvä muistaa, että mahdottomilta tuntuvia ongelmia ratkaistaan parhaiten yhdessä kokeillen ja testaten.
  • Tulevaisuudessa opittavia asioita ja taitoja pohditte ryhmätehtävässä.
  • Kavereita kannattaa muistaa myös kehua. Voi sanoa esimerkiksi: ”Osasitpa tuon asian hyvin” tai ”Olet mukava”. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 


Siirry ohjaajan oppaaseen Seuraava kerhokerta


 

Takaisin ylös