Aikaseikkailu kestävä kehitys
Tämä ohjaajan opas pitää sisällään kerhokertojen tavoitteet, tarvittavat materiaalit ja ohjelman aina lämmittelystä kerhokerran yhteiseen purkuun asti.
- Kerho-ohjelma sisältää kymmenen kerhokertaa. Kerhon voi pitää myös lyhyempänä kokonaisuutena ja kerhokerroista voi tarvittaessa tiputtaa pois seuraavat kerrat ilman, että se vaikuttaa kerhon taustalla olevaan tarinaan: 8 Luonnossa ja 9 Lepohetki.
- Yksittäinen kerhokerta on toteutettavissa 90 minuutissa mutta hyvä on noudattaa oman koulun kerhon kestoa. Kerho-ohjelmaa voi muokata kerhoaikatauluun ja ryhmälle sopivaksi.
- Kerho-ohjelman toiminnallisuuden ja yksilöllisen huomioimisen takia suosittelemme ryhmäkooksi enintään seitsemää lasta / kerho-ohjaaja.
1. Lähtölaskenta

Kerholaiset tutustuvat seikkailuun ja matkakavereihin. Suunnittelevat oman Aikaseikkailijan ja oivaltavat erilaisia vahvuuksia. Lisäksi kerholaiset luovat yhdessä kerhosäännöt.
2. Koti kuntoon

Kerholaiset tutustuvat kestäviin ratkaisuihin ja valitsevat Aikaseikkailijalle kodin. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä esineelle uuden käyttötarkoituksen.
3. Eväät valmiiksi

Kerholaiset tutustuvat vastuulliseen syömiseen ja valitsevat Aikaseikkailijalle lempiruuan. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä illallisen, joka järjestetään vuonna 2040.
4. Ostoksille

Kerholaiset tutustuvat kiertotalouteen ja mainontaan sekä valitsevat Aikaseikkailijalle tavaran. Lisäksi kerholaiset tekevät sarjakuvan rahan käyttämisestä ja täydentävät yhdessä tarinan aukot.
5. Hyvä olo

Kerholaiset tutustuvat hyvinvointiin ja valitsevat Aikaseikkailijalle harrastuksen. Lisäksi kerholaiset ideoivat yhdessä kerholiikkeen ja ryhmälle hokeman.
6. Kaverit mukaan

Kerholaiset tutustuvat hyvän kaverin tuntomerkkeihin ja hankkivat Aikaseikkailijalle kaverin. Lisäksi kerholaiset ja Aikaseikkailijat saavat kehuja ja harjoittelevat myös kehujen antamista.
7. Oppimassa

Kerholaiset tutustuvat tulevaisuuden taitoihin ja palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen. Kerholaiset hankkivat Aikaseikkailijalle lempioppiaineen. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat oppitunnin vuodeksi 2040.
8. Luonnossa

Kerholaiset tutustuvat uhanalaisiin eläimiin ja eläinharrastuksiin. Kerholaiset hankkivat Aikaseikkailijalle eläinystävän. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhteisen yrityksen, joka myy hyönteishotelleja.
9. Lepohetki

Kerholaiset tutustuvat rentoutumiskeinoihin ja arjen rytmiin. Kerholaiset hankkivat Aikaseikkailijalle lempipuun. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä päiväretken lähimetsään vuonna 2040.
