Ettei kukaan jää yksin

Helmikuun teemaksi oppilaat valitsivat ”Ettei kukaan jää yksin”. Ystävänpäivän tienoo on hyvä aika käsitellä kouluissa kaveritaitoja ja pohtia, miten voidaan ehkäistä sitä, ettei kukaan jäisi koulussa yksin. MLL:n kaveriviikkomateriaalia kannattaa hyödyntää. Löydät materiaalit alta.

Lehtikankaan koulun oppilaat keksivät seuraavia vinkkejä yksinäisyyden ehkäisyyn:

• Kaveripenkki: valitkaa koululta penkki, johon aina tietyllä välitunnilla tukioppilas/tukioppilaat menevät istumaan ja tarjoutuvat seuraksi niille, jotka kaipaavat seuraa tai juttelukaveria.
  • Välituntitoiminta: järjestäkää välitunneille ohjelmaa tukioppilaiden voimin. Täsmävinkit täältä.
  • Puhelimet pois: tehkää sopimus, että jollakin välkällä ei kukaan ole puhelimella, vaan jutellaan kavereiden kanssa ja tutustutaan uusiin ihmisiin.

Kaikille kaveri -hankkeessa testattiin monia erilaisia menetelmiä ja harjoituksia. Oppaisiin pääsivät seuraavat vinkit:

• Pystyttäkää välituntikioski, josta voi lainata pelivälineitä, liikuntavälineitä ja välituntikaverin. Välituntikaverina toimii tukioppilas.
  • Ottakaa käyttöön tukioppilaiden viikkotehtävä. Sopikaa tukioppilaiden kesken, kuka toteuttaa viikkotehtävän kenellekin oppilaalle. Tarkoituksena on kiinnittää viikon ajan erityistä huomiota toisen huomioimiseen. Sopivia tapoja ovat esimerkiksi moikkaaminen, kuulumisten kyseleminen, toisen kannustaminen, toisen huomioiminen, hymy, pyytäminen mukaan johonkin toimintaan tai juttelu.
  • Aloittakaa frendivälkät, joissa esimerkiksi neljä tukioppilasta kutsuu neljä 7. luokan oppilasta muutamana päivänä viikossa välitunniksi jonkin toiminnon pariin.

Lisää ideoita ja tehtäviä löydät yläkouluille suunnatusta Kaikille kaveri -oppaasta sekä alakoulujen Kaveritaidot kaikille -oppaasta. Lataa oppaat alta.

Ladattavat materiaalit