Leikkivinkkejä tutustumiseen ja toisten positiiviseen huomioimiseen

Syyskuun teemana on kaveruus. Kaverit ovat kaikille tärkeitä ja kavereiden kanssa koetaan yhteenkuuluvuutta, iloa ja naurua. Kaverisuhteiden muodostumista voidaan edistää toisiin tutustumalla sekä luokkakavereiden positiivisella huomioimisella.

Tässä on Turun koulurauhatyöryhmän oppilaiden vinkit tutustumisleikkeihin ja muiden positiiviseen huomioimiseen.

Salainen ystävä

Tavoite: Oppilaat saavat iloisen kokemuksen huomioiduksi tulemisesta.
Kohderyhmä: Oppilaat.
Toimijat: Oppilaat ja opettajat.
Tarvikkeet: Korttipohjia tms. ja pieniä paperilappuja, kynät.

Jokainen luokassa kirjoittaa nimensä pieneen paperilappuun. Laput sekoitetaan ja jokaiselle jaetaan yksi lappu, jossa lukee yhden oppilaan nimi. Tälle henkilölle pitää tehdä kortti tai jokin muu ystävällinen yllätys. Nimeä ei saa kertoa kenellekään, jotta ystävä pysyy salaisena. Jokaisen salainen ystävä paljastetaan sovittuna päivänä. Luokan opettajalta tarvitaan selkeitä ohjeita: viestit eivät saa olla loukkaavia, vaan tarkoitus on ilahduttaa muita.

Kaveribingo

Tavoite: Tutustuminen ja jutteleminen mahdollisimman monelle oman luokan oppilaalle.
Toimijat: Oppilaat, myös tukioppilaat voivat toimia leikin vetäjinä.
Tarvikkeet: Tulostettu bingoruudukko ja kyniä.

Jokaiselle oppilaalle jaetaan etukäteen tulostettu bingoruudukko. Koulu voi tehdä ruudukot ja kysymykset myös itse, mutta tämän sivun ladattavista materiaaleista löytyy myös valmis bingoruudukko vapaasti käytettäväksi.

Bingo alkaa kävelyllä luokassa tai muussa tilassa. Kun oppilas tulee toisen oppilaan luo, hän esittelee itsensä ja kysyy häneltä yhden bingoruudukon kysymyksistä.

Esimerkki:

”Hei! Minun nimeni on Emma” ja toinen vastaa: ”Moi! Minun nimeni on Janne”. Tämän jälkeen toinen kysyy jonkun ruudukon kysymyksistä: ”Oletko syntynyt syksyllä?” toinen vastaa: ”Joo, olen. Entäs sinä?”. Jos molemmat vastaavat kysymykseen samalla tavalla, laittavat he rastin kyseisen kysymyksen ja ruudun kohdalle. Jos oppilaiden vastaukset ovat erilaiset, eivät kumpikaan saa rastia ruudukkoonsa, vaan he jatkavat kiertämistä ja toisten kanssa juttelemista.

Rasteja kerätään niin kauan, kunnes viiden suoran täyttyy ja oppilas saa bingon. Peliä voi jatkaa vielä sen jälkeenkin, vaikka olisi saanut jo yhden viiden suoran. Vinkki: peliä voi myös hyödyntää kielten opiskelussa käyttämällä ruotsin- tai englanninkielistä ruudukkoa.

Kaverikirppu

Tavoite: Tutustuminen.
Kohderyhmä: Oppilaat.
Toimijat: Oppilaat, opettajat, myös tukioppilaat voivat toimia leikin vetäjinä.
Tarvikkeet: Ohjevideon linkki, paperia ja kyniä.

Kaverikirppu on hauska tapa tutustuttaa oppilaat toisiinsa. Kaverikirpun askarteleminen on yksinkertaista. Katsokaa ohjevideo ja askarrelkaa luokallenne kaverikirput.

Kaverikirpun teko-ohjeet

Kaverikirpun jokaiseen luukkuun kirjoitetaan yksi kysymys. Kysymykset voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:

• Mikä on sinun lempivärisi?
  • Onko sinulla lemmikkejä?
  • Mitä harrastat?
  • Mikä on sinun lempikirjasi?
  • Kuka on idolisi?
  • Minkälaista musiikkia kuuntelet?
  • Mitä teet vapaa-ajalla?
  • Pidätkö liikunnasta?
  • Mikä on sinun lempi kouluaineesi?

Oppilaat kulkevat valitussa tilassa kaverikirpun kanssa. Toinen oppilas menee toisen oppilaan luokse kirpun kanssa, ja pyytää toista valitsemaan numeron 1-10 väliltä. Kirppua käännellään toisen oppilaan valitseman luvun lukumäärän mukaisesti. Esimerkiksi, jos valitaan numero 5, niin kirppua käännetään viisi kertaa. Seuraavaksi samaa oppilasta pyydetään uudestaan valitsemaan numero 1-8 väliltä. Kysyjä avaa sen luukun, jossa valittu numero on. Sitten kysyjä kysyy luukussa olevan kysymyksen, ja tutustuminen alkakoon! Kysymyksen jälkeen oppilaat vaihtavat roolia ja toistavat saman tilanteen edellä.

Kaveri- bucket list

Tavoite: Tutustuminen.
Toimijat: Oppilaat, myös tukioppilaat voivat toimia leikin vetäjinä.
Tarvikkeet: Lista, johon on laadittu tutustumiseen soveltuvia tehtäviä.

Osallistujille jaetaan lista, jossa on tehtäviä positiivisen ympäristön luomiseen ja tutustumiseen liittyen. Leikin aikana oppilaat suorittavat listaan laadittuja tehtäviä. Tehtävien suorittamiseen voidaan sopia yhdessä aikaraja. Aika voi olla esimerkiksi päivä tai kokonainen kouluviikko. Tehtävien suorittamisesta raportoidaan opettajalle tai esim. jos leikinvetäjänä toimivat tukioppilaat, niin tukioppilaille.

Tehtävien suorittamisesta voi antaa myös palkinnon esimerkiksi henkilölle, joka on suorittanut tehtävät nopeimmin tai sellaiselle, joka on suorittanut tehtäviä eniten. Leikistä voidaan luoda myös leikkimielinen kilpailu luokan tai koko koulun oppilaiden välille.

Esimerkkejä listaan sopivista tehtävistä:

• Tutustu henkilöön, jolla on koira.
  • Kehu jotakuta, jota et tunne.
  • Tervehdi henkilöä, jolla on päällä jotain sinistä, turvavälit huomioiden.
  • Vietä välitunti uuden ryhmän kanssa.

Positiivisuusseinä

Tavoite: Tutustuminen ja toisen ilahduttaminen.
Toimijat: Oppilaat, myös tukioppilaat voivat toimia leikin vetäjinä.
Tarvikkeet: A4 paperia, sakset, kyniä.

Opettaja/luokanvalvoja jakaa jokaiselle luokan oppilaalle A4 kokoisen paperin. Jokainen leikkaa paperista haluamansa muotoisen kuvion. Valmiin paperikuvion keskelle kirjoitetaan nimi ja luokka. Laput kiinnitetään luokan tai koulun seinälle ja lappujen lähelle laitetaan kyniä. Muut oppilaat voivat käydä kirjoittamassa lapussa olevaan oppilaaseen liittyviä positiivisia asioita välituntien aikana esimerkiksi viikon ajan. Opettajan on tärkeää valvoa, että kommentit pysyvät asiallisina. Viikon lopussa jokainen saa oman lappunsa takaisin. Omasta lapusta voi lukea positiiviset kommentit muilta koululaisilta.

Ladattavat materiaalit