Suodata aiheen mukaan
Suodata keston mukaan
102. Tunne-evoluutio
Lämmitellään, luodaan ryhmään hauskaa tunnelmaa ja samalla suunnata ajatukset tunteisiin kivi-sakset-paperi-leikkiä varioivalla kilpailulla.
Katso tehtävä
103. Tunteiden sukulaiset
Tutustutaan tunnetta ilmaiseviin käsitteisiin sekä lisätään oppilaiden sanastoa, jolla kuvata omia tunteita parityöskentelyn avulla.
Katso tehtävä
104. Tunteet ja tilanteet
Harjoitellaan omien tunteiden tunnistamista pohtimalla eri paikkoihin liittyviä tunteita.
Katso tehtävä
105. Mitä tunsin eilen?
Huomataan erilaisten tunteiden suuri määrä sekä tunnistetaan ja nimetään omia tunteita itsenäisesti pohdiskellen ja ryhmäkeskustelulla.
Katso tehtävä
106. Hyvät ominaisuudet
100. Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Hyvinvointi
Itsetuntemus
Vuorovaikutus
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä pohtimalla pienryhmissä jokaisen ryhmäläisen omia vahvuuksia ja ryhmän yhteisiä vahvuuksia.
Katso tehtävä
107. Elämän pelikortit
Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä vaihtelemalla ryhmäläisten kanssa ominaisuuksista kertovia kortteja.
Katso tehtävä
108. Peili
100. Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Tunteet
1 - 6 luokat
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Harjoitellaan toiseen ihmiseen keskittymistä, yhteistyötä, sanatonta viestintää ja toisen kohtaamista seuraamalla pareittain toisen liikkeitä peilikuvana.
Katso tehtävä
109. Katsekontakti
100. Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Tunteet
Vuorovaikutus
5 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Tutustutaan ja vapautetaan tunnelmaa harjoitellen samalla toisen kohtaamista pareittain.
Katso tehtävä
110. Mielikuvia minusta
Vahvistetaan itsetuntoa kertomalla itsestä ja omasta persoonasta eri näkökulmista.
Katso tehtävä
111. Omakuva
100. Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Hyvinvointi
Itsetuntemus
Tunteet
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Pohditaan omaa itseä ja itselle tärkeitä asioita valmiin monistepohjan avulla.
Katso tehtävä
112. Mielikuvamatka
Käsitellään empatiaa ja tukioppilaan mahdollisuutta myötäelää koulun muiden oppilaiden erilaisia tilanteita mielikuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä
113. Omat tunteet
Pohtimaan tunnereaktioita ja niiden seurauksia esimerkkitilanteiden avulla.
Katso tehtävä
114. Toisen kunnioittaminen
100. Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Empatia
Kohtaaminen
Vuorovaikutus
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Pohditaan yhdessä tai pienryhmissä, mitä kunnioittaminen on ja miten ottaa toiset huomioon.
Katso tehtävä
115. Soften-harjoitus
Harjoitellaan pareittain kuuntelemista ja huomataan kuuntelemisen merkitys sekä koetaan, miltä tuntuu tulla kuulluksi.
Katso tehtävä
117. Läsnäolon taito
100. Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Keskittyminen
Kohtaaminen
Vuorovaikutus
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Harjoitellaan sanatonta viestintää ja toisen kohtaamista piirissä tehtävän leikin avulla.
Katso tehtävä
118. Vuorovaikutustilanteita koulussa
Ideoidaan pienryhmissä erilaisia konkreettisia keinoja, joiden avulla tukioppilaat voivat lisätä koulun arkeen myönteistä vuorovaikutusta.
Katso tehtävä
119. Minuutin mittaiset palautteet
Harjoitellaan positiivista palautteen vastaanottamista ja antamista pienryhmissä.
Katso tehtävä
201. Olenko ainoa?
Tutustutaan muihin ryhmäläisiin ja tuodaan esiin jokaisen erilaisia ominaisuuksia kertomalla vuorollaan jotain itsestä.
Katso tehtävä
202. Vaihda paikkaa
Tutustua muihin ryhmäläisiin ja tuoda esiin ryhmäläisten samanlaisia ja erilaisia ominaisuuksia tuolileikin avulla.
Katso tehtävä
203. Tutustumisruudukko
Tutustutaan muihin ryhmäläisiin ja ollaan vuorovaikutuksessa kaikkien kanssa.
Katso tehtävä
204. Erilaisuuden kukka
Tuodaan esille moninaisuutta ja vahvistetaan ryhmähenkeä pohtimalla jokaisen erilaisia ominaisuuksia ja ryhmän yhteisiä ominaisuuksia.
Katso tehtävä
205. Sosiaaliset verkostoni
Pohditaan itsenäisesti sekä pienryhmätyöskentelyn avulla omaa sosiaalista verkostoa ja sitä, millaiset ryhmät ovat itselle merkityksellisiä, innostavia ja tukea tuovia.
Katso tehtävä
206. Hyvän ryhmän määritelmä
Määritellään yhteisesti omien kokemusten kautta, millainen on toimiva ja hyvä ryhmä.
Katso tehtävä
207. Samanlainen erilainen ryhmä
Tehdään erilaisten väittämien avulla näkyväksi, miten eri tavalla ryhmän jäsenet kokevat oman ryhmänsä.
Katso tehtävä
208. Sanomalehtituolit
Havainnollistetaan roolien merkitystä ryhmässä rakentamalla pienryhmissä sanomalehtiä ja maalarinteippiä käyttäen mahdollisimman tukeva tuoli.
Katso tehtävä
209. Paperitoteemit
Vahvistetaan ryhmän luovuutta ja yhteishenkeä ja havainnollistetaan roolien merkitystä ryhmässä rakentamalla pienryhmissä paperiarkeista mahdollisimman korkea torni.
Katso tehtävä
210. Roolit ryhmässä
Tarkastellaan ryhmään syntyneitä rooleja sosiometristen valintojen avulla valitsemalla joukosta henkilö, johon ohjaajan sanoma väittämä sopii omasta mielestä parhaiten.
Katso tehtävä
211. Minä ryhmän ohjaajana
Mietitään itselle ominaista tyyliä ohjata ryhmää ja omia vahvuuksia ohjaajana rakentamalla oma ohjaajakollaasi.
Katso tehtävä
212. Yhteinen sarjakuva
Pohditaan yhdessä laadittavien sarjakuvien avulla ryhmän ohjaamisessa eteen tulevia haastavia tilanteita.
Katso tehtävä
213. Mielikuvamatka 7.-luokkalaiseksi
Pohditaan ryhmään liittymistä muistelemalla omaa yläkoulun aloittamista mielikuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä
214. Erilaiset tervehdykset
Kevennetään tunnelmaa ja pohditaan ryhmään syntyneitä normeja erilaisia tervehtimistapoja käyttämällä.
Katso tehtävä
215. Autiolle saarelle
Pohditaan omaa toimintaa ryhmässä ja ryhmäpaineen vaikutusta neuvottelemalla pienryhmissä siitä, millainen olisi yhteinen varustelista autiolle saarelle.
Katso tehtävä
217. Ryhmän ohjaajan muistilista
Laaditaan yhteinen kuvaus sitä, mihin tukioppilaiden tulee kiinnittää huomiota ryhmän ohjaamisessa, ja ideoidaan hyvää yhteishenkeä lisäävää toimintaa.
Katso tehtävä
301. Minä meidän koulussa
Tutustutaan ja pohditaan pareittain asioita, jotka tekevät koulusta viihtyisän paikan.
Katso tehtävä
302. Asennetesti
Pohditaan omia kiusaamiseen ja koulussa viihtymiseen liittyviä asenteita ja keskustellaan niistä parin kanssa sekä yhteisesti vastaamalla kiusaamiseen liittyviin väittämiin.
Katso tehtävä
303. Neljä nurkkaa
Pohditaan omia kiusaamiseen ja koulussa viihtymiseen liittyviä asenteita väittämien avulla.
Katso tehtävä
304. Seurataan liikettä
Havainnollistetaan epäsuoraa kiusaamista piirissä tehtävän harjoituksen avulla, jossa piirin keskellä olija yrittää arvata, kuka johdattelee muita piirissä olijoita.
Katso tehtävä
305. Piiristä pois
Kokeillaan miltä tuntuu joutua toisten suoran häirinnänteon kohteeksi estelemällä piirin keskellä olijaa pääsemään pois piiristä.
Katso tehtävä
306. Vakavuusmittari
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Empatia
Kiusaaminen
Mediakasvatus
Tunteet
7 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Pohditaan erilaisten nettikiusaamistilanteiden haitallisuutta ja ratkaisuehdotuksia niihin.
Katso tehtävä
307. Kurjia tilanteita koulussa
Ideoidaan yhdessä ja harjoitellaan erilaisia keinoja tukea kiusattua ja osoittaa empatiaa.
Katso tehtävä
308. Haaksirikko
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Ryhmäytyminen
Yhteishenki
5 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Pyritään yhteistä haastetta ratkaisemalla mahtumaan ryhmänä mahdollisimman pieneen tilaan.
Katso tehtävä
310. Unissakävelijät ja yövahti
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Osallisuus
Vuorovaikutus
7 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Havainnollistetaan toiset huomioivan käytöksen merkitystä ja vastuunottoa liikkumalla koulutustilanteessa ohjaajan ohjeiden mukaisesti.
Katso tehtävä
311. Kiirekävely
Havainnollistetaan toiset huomioivan käytöksen merkitys liikkumalla koulutustilanteessa ohjaajan ohjeiden mukaisesti.
Katso tehtävä
312. Sylistä syliin
Harjoitellaan keskittymistä ja yhdessä toimimista siirtämällä palloa ringissä eteenpäin koskematta siihen käsillä.
Katso tehtävä
314. Arvioidaan tukioppilastoimintaa
Arvioidaan tukioppilaiden toimintaa kiusaamista ehkäisevän työn näkökulmasta.
Katso tehtävä
315. Tukioppilaiden toiminnan suunnittelua
Ideoidaan tukioppilaiden toimintaa kiusaamisen ehkäisemiseksi osallistavia ideointimenetelmiä käyttäen.
Katso tehtävä
316. Kirje oppilashuoltoryhmälle
Liitetään tukioppilaiden toiminta koulun muuhun kiusaamisen vastaiseen työhön laatimalla kirje opettajille ja oppilashuoltoryhmälle.
Katso tehtävä
317. Tukioppilaan käyntikortti
Vahvistetaan itsetuntemusta pohtimalla omia vahvuuksia ja esittelemällä niitä muille.
Katso tehtävä
318. Tukioppilastoiminnan puu
Tukioppilaspuun avulla hahmotetaan tukioppilastoiminnan kokonaiskuvaa, pohditaan tukioppilastoiminnan tavoitteita ja arvioidaan, onko toiminta tavoitteiden mukaista.
Katso tehtävä
319. Turvallinen ilmapiiri
Tavoitteena on pohtia sivustakatsojan roolia ja vastuuta kiusaamistilanteessa.
Katso tehtävä
320. Kiusaamistilanteesta kertominen aikuisille
Pohditaan, miten tukioppilas voi mennä kertomaan kiusaamisesta.
Katso tehtävä
321. Koulurauhapäivä omassa koulussa
Suunnitellaan koulurauhapäivä omalle koululle. Tavoitteena kiinnittää huomio toiset huomioivaan käyttäytymiseen.
Katso tehtävä
322. Koulunvaihtaja tutuksi
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Hyvinvointi
Kaveritaidot
Kiusaaminen
Kohtaaminen
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Tavoitteena huomata keinoja, joilla voi tukea koulunvaihtajaa.
Katso tehtävä
401. Verkko nuorten arjessa
Pohditaan median ja internetin roolia omassa elämässä lähtemällä mielikuvitusmatkalle omaan arkipäivään.
Katso tehtävä
402. Mitä tuli tehtyä?
Keskustellaan nettikiusaamiseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten kiusaamista voisi ennaltaehkäistä. Keskustelun herättäjänä toimii video, jossa oppilaat kertovat aikuisille nettikiusaamistilanteista.
Katso tehtävä
403. Apurit ja autettavat
Pohditaan, mitä tapahtuisi, jos kukaan ei puuttuisi nettikiusaamiseen.
Katso tehtävä
404. Digitaalinen dialogi
Suunnitellaan projekti, jossa kerätään tietoa nuorten netinkäytöstä oppilailta sekä koulun aikuisilta ja kerrotaan kyselyn tuloksista.
Katso tehtävä
405. Nuorten mielipide kuuluviin
Pohditaan nettiä mielipiteen esittämisen ja vaikuttamisen kanavana.
Katso tehtävä
409. Nuoret netinkäyttäjinä
Pohditaan jokapäiväisiä netinkäyttötilanteita ja niihin liittyviä valintoja.
Katso tehtävä
410. Tervetuloa mukaan!
Pohditaan, millaiset asiat saavat tuntemaan olon tervetulleeksi reaali- ja verkkomaailman yhteisöissä.
Katso tehtävä
411. Minä verkkoyhteisöissä
Pohditaan omia yhteisöjä verkossa ja sen ulkopuolella sekä yhteisöjen muodostumista ja sosiaalisten suhteiden solmimista.
Katso tehtävä
412. Meidän koulun juttu
Ideoidaan ja suunnitellaan koko koulun yhteistä, myönteistä nettikulttuuria edistävää toimintaa verkossa.
Katso tehtävä
413. Glokaalit toimijat
Pohditaan myönteisen nettikulttuurin edistämistä ja ehdotetaan yhteistyön aloittamista jonkin toisen koulun oppilaiden kanssa.
Katso tehtävä
414. Vaikutusten virta
Pohditaan omien valintojen vaikutusta verkkoyhteisöissä ja mitä kaikkea hyvillä teoilla voi saada aikaan.
Katso tehtävä
415. Teen parempaa nettiä
Rohkaistaan oppilaita pohtimaan omaa toimintaansa niin verkossa kuin reaalimaailmassa peilaamalla sitä tukioppilastoiminnan tavoitteisiin.
Katso tehtävä
416. Kaleidoskooppi
Omien Kaleidoskooppi-työkalujen kokoamisen lomassa keskustellaan omista mediankäyttötavoista, identiteetistä ja stereotypioista netissä. Tilaa tarvikkeet kaleidoskooppien rakentamiseen MLL:n verkkokaupasta
Katso tehtävä
417. Yhteinen koulu, yhteinen netti - Mediataitoviikon oppituntimalli
5. ja 6. vuosiluokille suunnatulla oppitunnilla ja välitunti-ideoilla tuetaan kasvokkaisissa ja mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä rakennetaan koulun yhteisöllisyyttä.
Katso tehtävä
418. #parastameillä - Nuorten videotyöpaja
#parastameillä-videotyöpajoissa “leikitään” tubettamista. Se on moderni roolileikki nuorille tutulla alustalla. Leikkimällä oppii tärkeitä taitoja, kuten kykyä kuvitella, joka on kaiken luovuuden lähtökohta.
Katso tehtävä
419. Erilaiset netinkäyttäjät
Keskustellaan mediataidoista ja tunnistetaan erilaisia netinkäyttötapoja piirroshahmojen avulla.
Katso tehtävä
420. Nuku, syö, liiku, pelaa
Tarkastellaan omaa mediankäyttöä kelloharjoituksen avulla.
Katso tehtävä
421. Kotien pelisäännöt
Keskustellaan erilaisista pelaamiseen liittyvistä säännöistä ja pohditaan mitä hyötyä säännöistä on esimerkkisääntöjen avulla.
Katso tehtävä
422. Mediankäyttötilanteita
Eläydytään erilaisiin mediankäyttötilanteisiin ryhmätehtävällä.
Katso tehtävä
424. Loukkaava kohtelu koulussa ja netissä
Tunnistetaan ja nimetään erilaista loukkaavaa kohtelua.
Katso tehtävä
426. Meemit
Pohditaan kuvien käyttöä koulun yhteishengen lisäämiseksi ja tehdään omat meemit.
Katso tehtävä
427. Pelien ikärajat
Tutustutaan pelien ikärajamerkintöihin ja pohditaan ikärajojen merkitystä.
Katso tehtävä
428. Kuvien ABC
Kuvat ovat tapa ilmaista itseään ja joskus asioita on helpompi sanoa kuvalla kuin tekstillä. Kuva voi kuitenkin kertoa huomaamatta enemmän asioita kuin haluaisi. Tehtävässä harjoitellaan Nuortennetin testin avulla tunnistamaan hyvän kuvan ominaisuuksia.
Katso tehtävä
429. Tubettaminen
Pohditaan videoiden julkaisemiseen liittyviä näkökulmia ja analysoidaa tubettajien toimintatapoja.
Katso tehtävä
430. Tee Nuortennettiä
Tutustutaan myönteiseen nettikulttuuriin ja osallistutaan Nuortennetin sisältöihin.
Katso tehtävä
431. Ajatuksia netistä
Liikutaan janalla netinkäyttöön ja netissä tapahtuvaan kiusaamiseen liittyvien väittämien mukaan
Katso tehtävä
432. Netin herättämät tunteet
Jutellaan netinkäytön herättämistä ajatuksista ja tunteista hymiöiden avulla
Katso tehtävä
433. Empaattisia tekoja netissä ja kasvokkain
Ideoidaan ja keskustellaan pienryhmissä erilaisia keinoja tehdä pieniä empaattisia tekoja verkossa ja kasvokkain
Katso tehtävä
434. Erilaisten tekojen näytöt
400. Mediakasvatus
Mediakasvatus
Vuorovaikutus
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Käsitellään myönteisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia nuorten suosimissa nettipalveluissa
Katso tehtävä
435. Nettikiusaamisen puu
Käsitellään nettikiusaamisen syitä ja seurauksia pienryhmissä piirrettävän puun avulla
Katso tehtävä
436. Tapauksia netissä
Työskennellään nuorten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin liittyvien esimerkkitapausten parissa ja etsitään ratkaisuja kiperiin nettitilanteisiin ja nettikiusaamiseen
Katso tehtävä
437. Hyvinvointia digiajassa
400. Mediakasvatus
Hyvinvointi
Itsetuntemus
Mediakasvatus
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Vanhemmat
Pohditaan videon avulla, miten omasta hyvinvoinnista voi huolehtia digiajassa.
Katso tehtävä
438. Reilua pelikulttuuria
400. Mediakasvatus
Hyvinvointi
Mediakasvatus
Vuorovaikutus
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Vanhemmat
Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä
439. Tukena digiajan vuorovaikutuksessa
Pohditaan videon avulla millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voi tuoda vuorovaikutukseen ja miten media näyttäytyy kotona.
Katso tehtävä
440. DIGIFIT - treeniharjoitusohjelma aikuisille
DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä
441. DIGIFIT-treeniharjoitusohjelma nuorille
400. Mediakasvatus
Hyvinvointi
Keskittyminen
Mediakasvatus
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Kerhot
Nuorisotyö
Toinen aste
DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä
442. Turvallisesti verkossa
400. Mediakasvatus
Kiusaaminen
Mediakasvatus
Turvataidot
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Toinen aste
Vanhemmat
Keskustellaan videon avulla turvallisesta netinkäytöstä ja siihen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa netissä ikävää käytöstä tai häirintää.
Katso tehtävä
443. Algoritmit ja mediankäyttö
Pohditaan ja keskustelleen videon avulla mitä algoritmit ovat ja miten ne vaikuttavat mediankäyttöömme.
Katso tehtävä
444. Vanhempi mediakasvattajana
Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä
445. Lasta kehittävä mediankäyttö
Keskustellaan kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten mediankäyttö vaikuttaa lapsen oppimiseen.
Katso tehtävä
446. Tasapainoinen digiarki ja hyvinvointia tukeva päivärytmi
Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä
447. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja mediankäytön harjoittelua
Keskustellaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja pohditaan miten mediankäyttö vaikuttaa niiden kehitykseen.
Katso tehtävä
448. Seksuaalinen häirintä #eioook
400. Mediakasvatus
Mediakasvatus
Turvataidot
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Kerhot
Nuorisotyö
Toinen aste
Vanhemmat
Keskustellaan videon avulla seksuaalisesta häirinnästä ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa häirintää.
Katso tehtävä
449. Digihyvinvointibingo
400. Mediakasvatus
Hyvinvointi
Kohtaaminen
Mediakasvatus
5 - 9 luokat
7 - 9 luokat
Kerhot
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Tutustutaan ja keskustellaan digihyvinvointibingoruudukon avulla ryhmän jäseniin sekä digihyvinvointiin liittyviin näkökulmiin.
Katso tehtävä
450. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -bingo
Pohditaan ja keskustellaan bingoruudukon avulla nettikiusaamiseen ja loukkaavaan kohteluun liittyvistä näkökulmista.
Katso tehtävä
451. DIGIFIT-oppituntimalli
Oppituntimallin tavoitteena on tukea tasapainoista ja hyvinvointia tukevaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä
452. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -oppituntimalli
Oppituntimallin tavoitteena on tukea toisia kunnioittavaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- , tunne-, ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä
453. Hyvinvointia digiarjessa -oppituntimalli
Oppituntimallin tavoitteena on tukea hyvinvointia edistävää mediankäyttöä sekä kiinnittää huomiota arjen hyvinvoinnin peruspilareihin, riittävään nukkumiseen ja liikuntaan
Katso tehtävä
454. Parempaa pelikulttuuria- oppituntimalli
Oppituntimallin tavoitteena on auttaa tunnistamaan miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa digitaalisissa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä
455. Vihapuheen roolit
Tavoitteena tunnistaa vihapuheessa esiintyviä rooleja, esimerkiksi kiusaaja, uhri ja kommentoija.
Katso tehtävä
456. Asiallinen kommentti vai ei?
Mietitään, millaiset keskusteluryhmissä annetut kommentit ovat asiallisia. Tavoitteena huomata tulkinnan vaikeus, kun kommentoijan ilmeitä ja eleitä ei näe.
Katso tehtävä
502. Mitä rasismi on? Kokemukseni rasismista
Toiminnallinen harjoitus, jossa pohditaan arkisia tilanteita, joissa kukin on nähnyt tai kuullut rasistista käytöstä tai syrjintää. Ymmärretään, mitä rasismilla tarkoitetaan ja mitä haittaa siitä on rasismin kohteille ja pohditaan omaa käytöstä yhdenvertaisuuden ja syrjinnän näkökulmasta.
Katso tehtävä
503. Vihapuhetta
Keskustelutehtävässä pohditaan, miten vihapuhe ilmenee arkitilanteissa ja miten se vaikuttaa vihapuheen kohteeseen, puhujaan ja muihin ihmisiin. Pohditaan sitä, miten omaa puhetapaa voi korjata ja miten voi puuttua tai reagoida kuullessaan epäasiallista puhetta.
Katso tehtävä
504. Tietovisa
Saada tietoa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden tilanteesta ja purkaa heihin liittyviä myyttejä.
Katso tehtävä
505. Kunnioittava kohtaaminen
Pohditaan, miten voidaan luoda ympärille myönteistä ilmapiiriä ja toimia hyväksyvästi ja kunnioittavasti toisia kohtaan. Oppilaat ymmärtävät, että omalla toiminnalla on vaikutusta ympärillä oleviin ihmisiin.
Katso tehtävä
506. Kunnioittava keskustelu
Harjoitellaan rakentavaa mielipiteen ilmaisua, toisen kuuntelemista ja pyrkimistä toisen mielipiteen ymmärtämiseen. Oppilaat ymmärtävät, miten tärkeää on, että oma ja toisen näkemys tulee kuulluksi.
Katso tehtävä
507. Pienten tekojen suuri merkitys
500. Yhdenvertaisuus
Hyvinvointi
Ryhmän dynamiikka
Yhdenvertaisuus
5 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Pohditaan ryhmissä miellekartan avulla, millaisia hyviä vaikutuksia on yksilölle itselleen ja hänen ympärillä oleville ihmisille, jos ryhmässä on hyvä olla. Entä mitä vaikutusta on sillä, jos ei koe olevansa tervetullut, eikä pääse osaksi ryhmää.
Katso tehtävä
508. Uudessa ympäristössä -eläytymisharjoitus
Eläydytään tilannekuvausten avulla uuteen ympäristöön tutustuvien kokemuksiin.
Katso tehtävä
509. Tarinat pakolaisnuorista
Oppilaat asettuvat pakolaisnuoren asemaan ja ymmärtävät, miksi omasta maasta voi joutua lähtemään. Luetaan kahden pakolaisnuoren tarinat. Eläydytään heidän asemaansa ja pohditaan, miten muut oppilaat voivat tukea tulijaa.
Katso tehtävä
510. Tilanteita koulun arjessa -draamaharjoitus
Pohditaan syrjintää sisältäviä tilanteita koulussa ja harjoitellaan draaman keinoin epäkunnoittavaan ja syrjivään kohteluun puuttumista.
Katso tehtävä
511. Jos olisin joku muu kuin minä -eläytymisharjoitus
Eläytyä toisen ihmisen elämäntilanteeseen roolileikin avulla.
Katso tehtävä
512. Toiminnan suunnitteluruudukko
Arvioidaan oman koulun tukioppilastoiminnan yhdenvertaisuutta ja osallistavuutta suunnitteluruudukon avulla.
Katso tehtävä
513. Kaikille sopivat harjoitukset
Oppilaat toteuttavat matalan kynnyksen harjoituksia, johoihin kuka tahansa voi osallistua.
Katso tehtävä
514. Kummitunnin suunnittelu
Tukioppilaat suunnittelevat ja pitävät kummitunnin nuoremmille oppilaille rasisminvastaisuudesta ja kunnioittavasta kohtaamisesta. Nuoremmat oppilaat saavat tietoa maahanmuutosta.
Katso tehtävä
601. Tilanneanalyysi
600. Hyvinvointitaidot
Arvot
Hyvinvointi
Itsetuntemus
Keskittyminen
7 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on konkretisoida jonkin tilanteen herättämiä ajatuksia ja kehollisia reaktioita ja niiden yhteyttä käyttäytymisen valintoihin.
Katso tehtävä
602. Kolme toivomusta
600. Hyvinvointitaidot
Arvot
Hyvinvointi
Keskittyminen
5 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on itselle tärkeiden asioiden kirkastaminen ja havainnollistaminen.
Katso tehtävä
603. Arvokortit
600. Hyvinvointitaidot
Arvot
Hyvinvointi
Itsetuntemus
5 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Korttitehtävän tavoitteena on itselle tärkeiden asioiden kirkastaminen ja havainnollistaminen.
Katso tehtävä
604. Hyvän elämän kakku
600. Hyvinvointitaidot
Arvot
Hyvinvointi
Itsetuntemus
5 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Piirrostehtävän tavoitteena on hyvinvoinnin kokonaisuuden kirkastaminen.
Katso tehtävä
605. Uuden edessä
Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on hyvään elämään liittyvien tekojen ja valintojen pohdinta.
Katso tehtävä
606. Hyvinvoinnin tasapaino
Parikeskustelun tavoitteena on hyvinvoinnin tekojen konkretisointi arjessa.
Katso tehtävä
607. Lämpimät korvapuustit
Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on kontrollointipyrkimysten havainnollistaminen.
Katso tehtävä
608. Puhuva mieli
Paritehtävän tavoitteena on konkretisoida mielen puheen vaikutusvaltaa sekä havainnollistaa sitä, miten voimme oppia etäännyttämään itseämme siitä havainnoivan näkökulman avulla.
Katso tehtävä
609. Estepuhe
Mielikuva- ja kirjoitusharjoituksen tavoitteena on konkretisoida mielen puheen vaikutusvaltaa sekä havainnollistaa sitä, miten voimme oppia etäännyttämään itseämme siitä havainnoivan näkökulman avulla.
Katso tehtävä
610. Hengityksen seuraaminen
Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen havainnoimalla omaa hengitystä.
Katso tehtävä
611. Tässä ja nyt
Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen eri aistien (tunto-, kuulo-, hajuaisti) avulla.
Katso tehtävä
612. Tietoinen keho: pallohieronta
Pallohieronnan tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen tuntoaistin avulla.
Katso tehtävä
613. Tietoinen liike
Liikunnallisen tietoisuusharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen liikkeen avulla.
Katso tehtävä
614. Tietoinen kävely
600. Hyvinvointitaidot
Hyvinvointi
Itsetuntemus
Keskittyminen
7 - 9 luokat
Kummitunti
Nuorisotyö
Toinen aste
Liikunnallisen tietoisuusharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen liikkeen avulla.
Katso tehtävä
615. Rusinoiden syöminen
Harjoituksen tavoitteena on havainnollistaa tietoista syömistä ja siihen liittyvää kokemusta vastakohtana ei-tietoiselle ja automaattiselle syömiselle.
Katso tehtävä
620. Miten tunnistat asiallisen tiedon päihteistä?
Pohditaan, miten suhtautua eri lähteistä saatavaan tietoon päihteistä.
Katso tehtävä
621. Tunnetko kannabiksen? -testi
Testataan omaa tietämystä kannabiksesta ja saadaan perustietoa kannabiksen käytön haitoista.
Katso tehtävä
622. Nuuskatesti
Saadaan perustietoa siitä, mitä nuuska on ja mitä haittaa sen käytöstä on.
Katso tehtävä
624. Alkoholi numeroina
Tutustutaan muutamiin alkoholiaiheisiin lukuihin toiminnallisen harjoituksen kautta.
Katso tehtävä
626. Mainostetaan päihteettömyyttä
Pohditaan mainoslauseita ja askarrellaan julisteita päihteettömyyden hyvistä puolista.
Katso tehtävä
627. Kotibileet
Pohditaan sellaisten juhlien riskejä, joissa käytetään päihteitä ja joihin kutsutaan tuntemattomia.
Katso tehtävä
628. Harmia päihteistä – mitä tekisitte?
Pohditaan, miten toimia hankalissa päihteisiin liittyvissä tilanteissa.
Katso tehtävä
629. Jos joku juo liikaa tai sammuu
Keskustelutehtävä alkoholimyrkytyksestä ja siitä, miten pitäisi toimia, jos joku sammuu.
Katso tehtävä
630. Jos vanhempi juo liikaa
Janatehtävän avulla keskustellaan aikuisten alkoholin käytöstä ja pohditaan, mistä nuori saa apua, jos oman vanhemman alkoholin käyttö huolestuttaa.
Katso tehtävä
636. Koulua vaihtavan oppilaan ajatuksia: Ajatuskuplat
Eläydytään koulua vaihtavan oppilaan ajatuksiin ja tunteisiin kokoamalla ryhmissä hänen mahdollisia ajatuksiaan ajatuskupliin.
Katso tehtävä
637. Uusi oppilas koulussa: Draamaharjoitus
Harjoitellaan draaman avulla, miten kouluun tuleva uusi oppilas otetaan vastaan.
Katso tehtävä
638. Sisäilmasta oireilevan oppilaan koulunkäynti: Näyttelykävely
Tutustutaan ryhmissä näyttelykävelyn avulla viiteen erilaiseen koululaisen sisäilmasta oireiluun liittyvään pulmaan.
Katso tehtävä
701. Apua ja tukea kasvokkain ja netissä
Tutustutaan koulun omiin tukipalveluihin sekä paikallisiin ja valtakunnallisiin tukipalveluihin pohtimalla ja MLL:n Nuortennettiä (nuortennetti.fi) hyödyntämällä.
Katso tehtävä
702. Oman osaamisen tunnistaminen ja osaamisperustaisen CV:n teko
Analysoidaan työpaikkailmoituksen tekstiä ja selvitetään omaa osaamista.
Katso tehtävä
703. Oma osaamisperustainen CV
Analysoidaan oikea työpaikkailmoitus ja tehdään oma osaamisperustainen CV.
Katso tehtävä
704. Seikkaile ajassa
Harjoitellaan menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden tarkastelua verkkotehtävien avulla. Tehtävät soveltuvat 3-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä
704. Verkkovapaaehtoistyön tekeminen Nuortennetissä
700. Nuortennetti
Empatia
Hyvinvointi
Kohtaaminen
Mediakasvatus
Osallisuus
Vuorovaikutus
7 - 9 luokat
Nuorisotyö
Toinen aste
Tutustutaan vapaaehtoistoimintaan tuottamalla mediasisältöjä Nuortennettiin
Katso tehtävä
801. Kaverilaulu
Keksitään ryhmälle kaveriaiheinen laulu, joka kuvastaa hyvää kaveruutta ja kaikkien mukaan ottamista.
Katso tehtävä
802. Kollaasi kaveruudesta
Pohditaan hyvää kaveruutta tekemällä kaveruudesta kollaasit ja mietitään mitä kuvat kertovat kaveruudesta.
Katso tehtävä
803. Hyvän kaverin tuntomerkit
Pohditaan hyvän kaverin tuntomerkkejä ja keskustellaan siitä, miten toimitaan silloin, jos hyvän kaveruuden tuntomerkit eivät toteudu.
Katso tehtävä
804. Monenlaiset moikkaukset
Tutustutaan toisiin harjoittelemalla erilaisia tervehtimistapoja.
Katso tehtävä
805. Ystävä hädässä
Pohditaan miten voi auttaa ja osoittaa empatiaa toiselle sarjakuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä
808. Yksinäinen penkki
Kartoitetaan oman koulun paikkoja ja tilanteita, joissa voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Pohditaan, mitä voi tehdä, jos näkee koulussa yksinäisiä oppilaita.
Katso tehtävä
811. Se, joka...
Herätellään pohtimaan toisten huomioimista toiminnallisen harjoituksen avulla.
Katso tehtävä
812. Aaltopahvikummioppilas
Tehdään kummioppilashahmot pahvista ja jutellaan, millainen on hyvä kummioppilas ja millaisia tekoja hyvä kummioppilas tekee.
Katso tehtävä
813. Kaikki samaan veneeseen
Pohditaan mitä kummioppilastoiminnassa voidaan tehdä, jottei kukaan jää koulussa yksin.
Katso tehtävä
814. Kummitunti kaveruudesta
Suunnitellaan pienemmille kummituntia aiheesta hyvä kaveri.
Katso tehtävä
815. Kuka vei open kynän?
Tutustutaan toisiin, harjoitellaan tuntemaan toisten nimiä ja ryhmäydytään.
Katso tehtävä
817. Parimoikkaukset
Harjoitellaan erilaisia moikkauksia ja mietitään samalla tervehtimisen merkitystä.
Katso tehtävä
818. Haastattelutehtävä
Harjoitellaan erilaisia moikkauksia ja mietitään samalla tervehtimisen merkitystä.
Katso tehtävä
819. Se tiesi mun nimen!
Jutellaan toisten huomioimisesta ja eläydytään sarjakuvan avulla toisen mielen maisemaan. Pohditaan moikkauksen ja pienten hyvien tekojen merkitystä.
Katso tehtävä
820. Tilannekortit
Pohditaan erilaisia yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyviä tilanteita koulun arjessa ja mietitään, mitä itse voi tehdä tukeakseen muita.
Katso tehtävä