Lapsen yksilöllisyyden huomioiminen

Kaikki lapset ovat ainutlaatuisia jo syntymästään lähtien. Jokaisella lapsella on erilainen luonne ja tapa suhtautua eri asioihin, minkä vuoksi he kokevat tilanteet yksilöllisesti ja reagoivat niihin eri tavoin. Edes sisarukset eivät ole keskenään samanlaisia. Kaikkien lasten luonteenpiirteissä on myönteisiä ja haastavia puolia. Lasta ei tulisi vertailla  liikaa sisaruksiinsa tai toisiin lapsiin. Lapsen itsetunnon kehitykselle on tärkeää, että hän kokee olevansa arvostettu omana itsenään ja että hän saa kehittyä omaan tahtiinsa

• Mitä ajattelet siitä, millainen sinun lapsesi on?
  • Millaisia luonteenpiirteitä lapsellasi on?
  • Mitkä asiat tekevät lapsestasi erityisen ainutlaatuisen?
  • Missä asioissa lapsesi on erilainen kuin muut perheenjäsenet? Entä samanlainen?
  • Tuleeko lähipäiviltä mieleesi jokin sellainen tilanne, jossa näkyi lapsesi ainutlaatuisuus? Mitä tilanteessa tarkalleen ottaen tapahtui?
  • Mitä luulet, mitähän lapsi koki tuossa tilanteessa?
  • Entä muistatko mitä itse ajattelit tai tunsit tuolloin?

Lapsi nauttii siitä, kun hänestä huolehtivat aikuiset ihailevat häntä ja näyttävät että pitävät hänestä juuri sellaisena kuin hän on: hiljaisena, riehakkaana, ujona, puheliaana, nauravaisena tai rauhallisena.

Lapsi nauttii siitä, kun kerrot hänelle, että pidät hänestä ja nautit hänen seurastaan. Voit ottaa lapsen kainaloon ja kertoa lapselle, mikä hänessä on mielestäsi erityisen hienoa tai ihanaa. Samalla voit silittää lasta hellästi. Tämä vahvistaa lapsen itsetuntoa ja tunnetta siitä, että häntä rakastetaan.

Lapset ovat hyvin herkkiä vanhempien ja muiden häntä hoitavien aikuisten sanattomille viesteille. Hyväksyntää ja rakkautta voi ja kannattaa osoittaa ilmeillä ja eleillä: hymyilemällä, katsomalla lempeästi, silittämällä, suukottamalla, halaamalla ja ottamalla syliin. Myös yhdessä leikkiminen, pelaaminen tai puuhailu niiden asioiden parissa, joista lapsi pitää, saa lapsen tuntemaan itsensä rakastetuksi. Ajan ja huomion antaminen lapselle saa lapsen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Lapsi aistii herkästi, että vanhempi välittää hänestä aidosti ja pitää häntä ihanana.

• Mikä on lapsessani ihaninta juuri nyt?
  • Miltä nämä ihanat piirteet herättävät sinussa?
  • Millä tavoin osoitat lapsellesi rakkautta ja välittämistä?
  • Millaisista hellyydenosoituksista lapsesi pitää?