Vanhemman ja nuoren vahva suhde helpottaa murrosikää

Ennen varsinaista murrosikää yksi vanhemman tärkeimmistä tehtävistä on vaalia suhdetta lapseensa, sillä lähestyvä murrosikä saattaa koetella lapsen ja vanhemman välejä. Jos yhteinen suhde on tähän saakka ollut hyvä, ja lapsi on kokenut vanhempiensa hyväksyntää, kiinnostusta ja rakkautta, hyvät kokemukset säilyvät murrosiän myrskyissäkin. Lapsen ja vanhempien on mahdollista opetella vielä tässä iässäkin keskustelemaan keskenään.

Lapsen ajattelu kypsyy vähitellen tasolle, jossa se ei ole enää sidoksissa pelkkiin omiin konkreettisiin havaintoihin. Tapa ajatella alkaa vähitellen muistuttaa aikuisen tapaa, vaikka ajattelu kehittyy edelleen. Lapsi pystyy työstämään mielessään monenlaisia asioita. Hän hakee mielellään asioiden välille syy-seuraussuhteita. Hänestä on hauska väitellä ja katsella asioita eri näkökulmista.

Jos lapsen ja vanhemman välinen suhde on lämmin ja luottavainen, lapsi omaksuu herkästi vanhempiensa arvot ja asenteet. Lapsi osaa ennakkoon aavistaa, mitä hänen vanhempansa ajattelevat uskonnosta ja politiikasta, toisten ihmisten kohtelusta, onnistuneen elämän edellytyksistä, työelämän vaikutuksista perheeseen ja rahasta. Siitä huolimatta arvoista olisi hyvä keskustella ja viestittää, että jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.

• Varaa päivittäin aikaa kohdata lapsesi, käy vaikka joka ilta hänen huoneessaan toivottamassa hyvää yötä. Kun otat tavan omaksesi jo nyt, se sujuu luontevasti myös murrosiän hankalina hetkinä.
  • Kuulostele iltahetkellä, onko lapsella kaikki hyvin. Kysy, mitä mukavaa päivän aikana on tapahtunut vai kenkuttaako joku asia.
  • Varaudu siihen, että syvällisten keskustelujen aika ei ole joka ilta. Joskus on, useimmiten ei.
  • Lapsen kuljettaminen harrastuksiin on vanhemman etuoikeus. Autossa vietetyt kilometrit ovat usein hyviä tilaisuuksia vaihtaa kuulumisia ja kohdata lapsi kahden kesken.
  • Ole kiinnostunut ja mukana lapsesi harrastuksessa molemmille sopivalla tavalla. Murrosikää lähestyvä lapsi voi ilmaista, ettei kaipaa seuraasi harrastuspaikalla. Muista, että porttikielto ei välttämättä ole ikuinen.
  • Millaisissa tilanteissa parhaat keskustelut syntyvät perheessänne? Miten keskusteluhetkistä saisi säännöllisiä?
  • Päivittäkää perheen yhteiset tekemiset koko perhettä kiinnostaviksi. Mitä sellaista voisitte tehdä kaikki yhdessä, mistä myös murrosikää lähestyvä lapsi nauttii ja mikä lähentäisi teitä?
  • Muistele omaa lapsuuttasi ja lapsuuden perheesi yhteisiä tekemisiä. Olisiko niissä aineksia yhteisiin puuhiin oman lapsesi kanssa?