VAIN VANHEMPAINNETIN KÄYTTÖÖN!

Miten ilmaista vanhempana omaa kiukkua?

Murrosikäiset ovat mestareita provosoimaan vanhemman kiukkua. Myöhästely, tavaroiden lainaaminen lupaa kysymättä, koti- ja koulutehtävien laiminlyönti, laiskottelu, ruma kielenkäyttö, tyytymättömyys, jatkuva rahan pyytäminen tai perheenjäsenten mollaaminen ovat alkusoittoa vanhemman tunteita rassaaville tilanteille. Murrosikäisen vanhemmalla on oikeus loukkaantua.

Vanhempi ilmaisee suuttumusta hänelle luontaisella tavalla. Joku vanhempi puhisee ja kertoo, mikä harmittaa. Toinen itkee ja korottaa ääntä. Jokaisessa perheessä toivottavasti myös keskustellaan tapahtuneesta ja sellaiseen sävyyn, että nuori ymmärtää loukanneensa ja pyytää aidosti anteeksi. Halaus keskustelun päätteeksi viestii, että asia on käsitelty loppuun.

Rakentavaa tapaa ilmaista kiukkuaan ja muita tunteitaan voi ja kannattaa harjoitella. Rakentavassa tunteenilmaisussa huomioitavaa:

• Ilmaise tunteesi loukkaamatta lapsesi itsetuntoa.
  • Älä hauku lapsen persoonaa.
  • Keskity puhumaan omista tunteistasi ja ajatuksistasi, joita nuoren toiminta saa aikaan. Kerro, miten nuoren toiminta haittaa sinua.

Muistele muutamaa tilannetta, jossa murrosikäisesi on saanut sinut kiukustumaan. Kerro nuorelle, kun sinua suututtaa. Näin nuori tietää, mitä hänen käyttäytymisensä aiheuttaa.

Harjoittele rakentavaa tunteenilmaisua:

• Tunnista tunteesi, anna sille nimi.
  • Kerro ääneen tunteesi.
  • Kerro, miten nuoren toiminta haittaa sinua. Voit sanoa vaikka ”Olen ärtynyt. Olin tosi huolissani, kun et tullut eilen kotiin sovittuna aikana.”

Joskus vanhemmalla kiehuu yli ja suusta pääsee sammakoita, joita kadutaan myöhemmin. Me kaikki olemme elämässä keskeneräisiä, niin lapset kuin aikuiset. Tilanne ei ole katastrofi. Se on jälleen uusi mahdollisuus kokea, miten kömmähdyksistä päästään eteenpäin.

On hyvä, jos vanhempana pystyy pahoittelemaan käytöstään ja pyytämään lapseltaan anteeksi. Näin antaa nuorelle mallin siitä, miten töppäilyistä voidaan päästä kuiville ja aloittaa taas alusta. Vajavaisten ihmisten maailmassa anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen ovat hyvä mahdollisuus päästä sovintoon ja tasapainoon ihmissuhteiden karikoissa.

Mieti myös näitä:

• Millaisen mallin lapsuuskodissasi sait anteeksipyytämisestä ja anteeksiantamisesta?
  • Milloin olet viimeksi pyytänyt lapseltasi anteeksi, kun menetit hänen kanssaan malttisi?
  • Mitä anteeksipyynnöstä seurasi?

Murrosikä voi koetella niin nuorta kuin aikuista. Aikuisen on tiukkoina aikoina hyvä muistaa, että kyseessä on ohimenevä ajanjakso. Murrosikä ja aikuisen testaus loppuu kyllä aikanaan. Siihen asti on tärkeää, että aikuinen huolehtii niin nuoresta kuin itsestäänkin.

Tukea vanhemmalle