Nuori haavoittuvassa asemassa mediankäyttäjänä

Alkuperäinen teksti on julkaistu oppaassa “Kysy, kohtaa, kuuntele. Opas seksuaalisen houkuttelun ja seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisyyn nuorisotyössä”, Koordinaatti.

Vaikka tässä artikkelissa puhutaan nuorista, voi seksuaalisen houkuttelun ja häirinnän kohteeksi joutua myös lapsi.

Vuorovaikutus kavereiden kanssa on merkittävä osa nuoren mediankäyttöä. Vertaisilla on myös suuri vaikutus nuoren mediankäytön tapoihin. Minkälainen viestikulttuuri on kavereiden kesken? Millainen käytös on hyväksyttyä ja normalisoitua? Roustaus? Läpänheitto? Haetaanko huomiota jakamalla itsestä vähäpukeisia kuvia? Jutellaanko kiinnostavista aiheista ja jaetaan hauskoja linkkejä? Vai onko nuori yksinäinen myös somessa ja etsii keskusteluseuraa tuntemattomista?

Aikuisen on hyvä ymmärtää, että nuori on kasvuvaiheensa, kehityksensä ja nupullaan olevan seksuaalisen identiteettinsä puolesta haavoittuvaisessa asemassa digitaalisen median käyttäjänä. Vaikka nuori vaikuttaa isolta, hänen toimintaansa ohjaavat keskenkasvuiset aivot, joissa sukupuolihormonien herääminen ja stressihormonien lisääntyminen vauhdittavat myllerrystä aivojen korkeimmassa osassa eli etuotsalohkoissa.

Etuotsalohkojen tehtävä on hillitä impulsiivisuutta ja auttaa ajattelemaan myös tunnepitoisissa tilanteissa. Joskus murrosikäinen voi tuntua metsästävän elämyksiä hyvin riskialttiilla tavalla. Aikuisesta nuoren päätöksenteko voi vaikuttaa pähkähullulta, kun nuori esimerkiksi ajaa ylinopeutta mopolla, hyppää kallionkielekkeeltä uhkarohkean uimahypyn tai luottaa sinisilmäisesti somessa täysin tuntemattomaan ihmiseen.

Erilaiset verkkoyhteisöt, sosiaalisen median alustat ja digitaaliset pelit tarjoavat otollisia paikkoja nuoren houkutteluun. Tuntemattoman kanssa viestittely voi tuntua jännittävältä seikkailulta ja tarjota nuorelle hyväksyntää ja ymmärrystä omia mielipiteitä ja omaa kehoa kohtaan sekä arvostusta ja toivottua huomiota.

Kehut ja kauniit sanat tuntuvat nuoresta mukavilta ja hivelevät nuoren itsetuntoa. Samaan aikaan seksuaalisuuden herääminen ja kiinnostus siihen liittyviä asioita kohtaan voi myös johtaa siihen, että nuori haluaa jatkaa yhteydenpitoa kypsän ja asioista tietävän tekijän kanssa. Joskus tuntemattoman kanssa viestittelyssä voi kyse olla puhtaasti uteliaisuudesta tai siitä, että uusi tuttavuus viehättää. Nuori voi myös kaivata itselleen uusia ystäviä.

Kasvottomaan keskustelukumppaniin voi olla helppo ihastua, sillä nuori voi itse täyttää mieleisellään tavalla omassa mielessään ne informaatiotyhjiöt, joita ei viestinnässä kasvokkaisen kontaktin puuttuessa saa. Yksityinen profiili voi auttaa nuorta suojautumaan tuntemattomien yhteydenotoilta, mutta sosiaalisten medioiden aikakaudella saattaa tuntemattomien kontakteilta ja yhteydenotoilta olla lopulta vaikea välttyä. Kanavia ottaa yhteyttä on niin monia ja netti mahdollistaa luoda kontakteja sellaisiinkin nuoriin, joihin muuten olisi vaikea tai mahdoton saada yhteyttä.

Ladattavat materiaalit

Mediakasvatuksen tueksi