Siirry sisältöön

Uusiin eri-ikäisiin kavereihin tutustuminen

Opeta leikki isommille

Tavoite: toimiminen eri-ikäisten kanssa, myös pienemmät voivat opettaa isompia.
Kohderyhmä: alakoulu, yläkoulu.
Toimijat: oppilaat.
Tarvikkeet: riippuen leikistä.

Ohje: Nuoremmat oppilaat päättävät leikin, jonka haluavat opettaa isommille. Leikki voi olla joku perinteinen pihaleikki, esimerkiksi tervapata tai kirkonrotta, tai jokin luokan itse keksimä leikki. Pienemmät oppilaat kertovat leikin säännöt isommille, minkä jälkeen kaikki leikkivät yhdessä.

Lukuhetki yhdessä

Tavoite: lukemiseen kannustaminen ja yhdessäolo.
Kohderyhmä: alakoulu, yläkoulu ja toinen aste. Sopii myös varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyöhön.
Toimijat: oppilaat.
Tarvikkeet: erilaisia kirjoja osallistujien ikä huomioiden.

Ohje: Osallistujat jaetaan pieniin ryhmiin tai pareihin. Ryhmä tai pari etsii mukavan paikan koululta ja lukee oppitunnin ajan. Harjoitus voidaan järjestää siten, että luetaan vuorotellen, tai isompi lukee pienemmälle. Yhden lukuhetken sijaan voidaan järjestää myös vaikka lukuviikko, jolloin luetaan joka päivä.

Juttele uudelle ystävälle

Tavoite: jutella uudelle ystävälle ja tutustua hänen kanssaan.
Kohderyhmä: alakoulu, yläkoulu, toinen aste.
Toimijat: ryhmä, joka suunnittelee kysymykset (esimerkiksi tukioppilaat), osallistuvat oppilaat.
Tarvikkeet: kysymykset ja keskustelun aiheet, paperia ja kyniä.

Ohje: Yhden tai useamman luokka-asteen oppilaat jaetaan pareihin arpomalla. Jokaiselle parille annetaan kysymykset, joihin vastaillaan, sekä joku keskustelunaihe. Pari kysyy toisiltaan kysymykset ja keskustelee annetusta aiheesta. Lisäksi jokainen voi piirtää keskustelun jälkeen parinsa kuvan ja antaa sen muistoksi. Harjoitukseen voi lisätä myös yhteisen välitunnin tai ruokailun, jos se sopii ohjelmaan.

Takaisin ylös