Tekemistä hyvinvoinnin edistämiseksi

Huhtikuun teemana on hyvinvointi. Koulurauhatyöryhmän oppilaat ehdottavat erilaisia pallopelejä, tanssia ja rentoutumista koko koulun hyvinvoinnin edistämiseksi. Lisäksi omaan hyvinvointia voi seurata hyvinvointitaulukon avulla.

Välituntipallopelit ja -rentoutuminen

Tavoite: Tarjota oppilaille mukavaa liikunnallista ja rentouttavaa tekemistä yhdessä.
Kohderyhmä: Oppilaat.
Toimijat: Oppilaat, tukioppilaat pelien ja rentoutuksen vetäjinä.
Tarvikkeet: Palloja, jumppa-alustoja tms.

Huhtikuun vko 1 ja 3 Pallopelit

Pelataan pallopelejä tai halutessa muita pelejä. Pallopelit voidaan järjestää mahdollisuuksien mukaan ulkona tai koulun salissa.

Huhtikuun vko 2 ja 4 Rentoutuminen

Rentoutumiset järjestetään koulun valitsemana päivänä joka välitunti n. klo 10-13 välisenä aikana esim. koulun liikuntasalissa. Kiireisessä arjessa on tärkeää muistaa välillä pysähtyä. Nyt on mahdollista rauhoittua koulussa koulupäivän aikana. Oppilaat voivat ottaa esimerkiksi oman tyynyn mukaan rentoutumiseen. Rentoutumisen aikana ollaan hiljaa tai voidaan halutessa kuunnella rauhallista musiikkia.

Koko koulun yhteinen letkajenkka

Tavoite: Oppilaille mukavaa liikunnallista tekemistä yhdessä.
Kohderyhmä: Oppilaat.
Toimijat: Oppilaat ja tukioppilaat voivat toimia leikin vetäjinä.
Tarvikkeet: Tila, jossa mahtuu tanssia, letkajenkkabiisi ja musiikintoistoon sopiva väline.

Letkajenkka on monille varmaan jo entuudestaan tuttu tanssi. Tanssi ei ole vaikea, vaan enemminkin leikkimäinen. Tanssissa käytetään musiikkina letkajenkka laulua, josta löytyy monia erilaisia versioita esimerkiksi Spotifysta tai YouTubesta. Kappaleen löytää kirjoittamalla hakukenttään ”Letkajenkka”.

Tanssi aloitetaan asettumalla jonoon, jossa jokainen ottaa edessä olevan henkilön hartioista kiinni. Jonon kärkipaikkaa pitävä voi laittaa kätensä lanteilleen. Kun kappaleen lyhyt alkusoitto on ohi alkaa itse tanssi. Askeleet menevät näin:

1. Kaksi kannan kopautusta vasemmalle
  2. Kaksi kannan kopautusta oikealle
  3. Yksi hyppy eteenpäin
  4. Yksi hyppy taaksepäin
  5. Kolme hyppyä eteen

Näitä samoja askeleita toistetaan koko kappaleen ajan, ja jono liikkuu pikkuhiljaa hieman eteenpäin. Jonon liikkumisen nopeutta voi säädellä hyppyjen pituudella.

Yksinkertaisimmillaan leikin voi pitää tällaisena ja vain tanssahdella kappaleen ajan. Sitä voi kuitenkin soveltaa myös erilaisiksi kilpailuiksi. Pelin alussa voidaan esimerkiksi muodostaa pienten oppilasmäärien omia jonoja ja tavoitteena on saada muita oppilaita omaan jonoonsa. Kappaleen loputtua pisin jono voittaa. Tarkoituksena on kuitenkin jatkaa samaa askelkulkua koko ajan.

Kun leikki järjestetään koko koululle, on hyvä varmistaa, että käytössä oleva tila on tarpeeksi suuri jonon/jonojen liikkumiselle. Esimerkiksi koulun piha on hyvä vaihtoehto. Jos koulu on pieni, myös liikuntasali sopii vallan mainiosti.

Tarkoitus on saada koko koulun oppilaita viettämään aikaa yhdessä, ja tutustumaan myös muiden luokkien oppilaisiin ja itseään nuorempiin ja vanhempiin. Jos päätetään tehdä ”kilpailumainen” versio, kannattaisi laittaa oppilaita sekalaisiin jonoihin uusien ihmisten kanssa, jotta uusia tuttavuuksia voisi syntyä.

Huom!

Jos koulussa on oppilaita, jotka eivät pysty osallistumaan näihin liikunnallisiin leikkeihin esimerkiksi liikuntavamman tai sairauden vuoksi, jutelkaa heidän kanssaan ja keksikää myös heille tapoja osallistua. Voiko Letkajenkkaa muokata niin, että pyörätuolin kanssa pääsee mukaan? Tai jos joku kokee tanssin motorisesti itselleen liian hankalana, voiko hän soveltaa sitä tai tehdä jotakin muuta?

Hyvinvointitaulukko

Tavoite: Kiinnittää oppilaiden huomio omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen.
Kohderyhmä: Oppilaat.
Toimijat: Oppilaat, tukioppilaat, opettajat.
Tarvikkeet: Neljä eriväristä kynää (vihreä, sininen, keltainen/oranssi ja punainen), taulukko, kysymykset, kopiopaperia ja ilmoitustaulu.

Oppilaille jaetaan oma tuloste hyvinvointitaulukosta. Ilmoitustaululle tai luokan omalle taululle kiinnitetään tulostettuna viikon kysymys (ks. esimerkkikysymykset alla).

Oppilaat seuraavat itsenäisesti viikon aikana omaa hyvinvointiaan valitun kysymyksen näkökulmasta. Oppilaat vastaavat viikkokysymykseen, valitsemalla sen hetkistä olotilaa parhaiten kuvaavan vastausvaihtoehdon hyvinvointitaulukosta. Esim. jos viikon kysymys on: ” Kuinka hyvin olet nukkunut?”, niin oppilas vastaa joko vihreällä kynällä erinomaisesti, hyvin sinisellä kynällä, tyydyttävästi keltaisella kynällä tai huonosti punaisella kynällä. Viikon lopuksi oppilaat voivat tarkastella vastauksiaan, ja oppilaiden kanssa voidaan käydä yleistä keskustelua viikon kysymyksestä.

Huom!

Samaa taulukkoa voidaan käyttää kaikkien kysymysten seuraamiseen. Kuukauden päätteeksi taulukkoa voidaan tarkastella kokonaisuutena kaikkien kysymysten näkökulmasta. Näin oppilaat havainnollistavat itselleen sen hetkisen kuvan omasta hyvinvoinnistaan.

Hyvinvointitaulukon kysymykset:

• Miten nukuit?
  • Miten voit?
  • Miten hyvin söit aamulla?
  • Miten olet jaksanut tänään koulussa?

Ladattavat materiaalit