Vinkkejä hyvinvointiin

Tammikuun teemaksi valittiin liikunta ja terveys. Kajaanin lukion opiskelijat tekivät linkkivinkkilistan, jonka avulla kouluissa voidaan käsitellä hyvinvoinnin ja erityisesti liikunnan ja terveyden teemoja yhdessä oppilaiden kanssa.

Liikuntateemaa voidaan käsitellä mm.

• kutsumalla paikallisia liikunta-alan järjestöjä esittelemään omaa toimintaansa
  • järjestämällä erilaisia toimintapisteitä, mm. lajikokeiluja
  • järjestämällä koko koulun liikuntapäivän
  • pitämällä ohjattua välituntiliikuntaa, esim. tukioppilaiden tai välkkäreiden ohjaamana

Tutustu lasten ja nuorten liikkumisen suosituksiin

Ravintoteemaan opiskelijat antoivat seuraavia vinkkejä

• kokeilkaa ruokapäiväkirjan pitämistä osana hyvinvointia (ks. esimerkki sivun alareunasta)
  • antakaa oppilaiden ja opiskelijoiden vaikuttaa koulun ruokalistaan
  • kiinnittäkää huomiota kouluruoan hävikin pienentämiseen. Tehkää yhteistyötä ruokalahenkilökunnan kanssa. Osallistukaa vaikkapa ruokahävikkiviikoille toukokuussa!
  • tehkää näyttely, jossa havainnollistetaan sokerin määrää eri elintarvikkeissa
  • pohtikaa, mistä koostuu terveellinen aamupala. Entä välipala?

Tutustukaa Martta-yhdistyksen sivuihin

• Pitäkää teemoihin liittyviä vanhempainiltoja tai järjestäkää koko koulun teemapäivä hyvinvointiaiheilla. Pyytäkää mukaan yhteistyötahoja, kuten paikalliset urheiluseurat.
  • Hyödyntäkää etsivää nuorisotyötä arjen hallinnassa.

Ladattavat materiaalit