Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

106. Hyvät ominaisuudet

Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä pohtimalla pienryhmissä jokaisen ryhmäläisen omia vahvuuksia ja ryhmän yhteisiä vahvuuksia.
Katso tehtävä

107. Elämän pelikortit

Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä vaihtelemalla ryhmäläisten kanssa ominaisuuksista kertovia kortteja. 
Katso tehtävä

111. Omakuva

Pohditaan omaa itseä ja itselle tärkeitä asioita valmiin monistepohjan avulla.
Katso tehtävä

316. Kirje oppilashuoltoryhmälle

Liitetään tukioppilaiden toiminta koulun muuhun kiusaamisen vastaiseen työhön laatimalla kirje opettajille ja oppilashuoltoryhmälle.
Katso tehtävä

317. Tukioppilaan käyntikortti

Vahvistetaan itsetuntemusta pohtimalla omia vahvuuksia ja esittelemällä niitä muille.
Katso tehtävä

319. Turvallinen ilmapiiri

Tavoitteena on pohtia sivustakatsojan roolia ja vastuuta kiusaamistilanteessa.
Katso tehtävä

401. Verkko nuorten arjessa

Pohditaan median ja internetin roolia omassa elämässä lähtemällä mielikuvitusmatkalle omaan arkipäivään.
Katso tehtävä

414. Vaikutusten virta

Pohditaan omien valintojen vaikutusta verkkoyhteisöissä ja mitä kaikkea hyvillä teoilla voi saada aikaan.
Katso tehtävä

419. Erilaiset netinkäyttäjät

Keskustellaan mediataidoista ja tunnistetaan erilaisia netinkäyttötapoja piirroshahmojen avulla.
Katso tehtävä

421. Kotien pelisäännöt

Keskustellaan erilaisista pelaamiseen liittyvistä säännöistä ja pohditaan mitä hyötyä säännöistä on esimerkkisääntöjen avulla.
Katso tehtävä

430. Tee Nuortennettiä

Tutustutaan myönteiseen nettikulttuuriin ja osallistutaan Nuortennetin sisältöihin.
Katso tehtävä

438. Reilua pelikulttuuria

Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

439. Tukena digiajan vuorovaikutuksessa

Pohditaan videon avulla millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voi tuoda vuorovaikutukseen ja miten media näyttäytyy kotona.
Katso tehtävä

440. DIGIFIT - treeniharjoitusohjelma aikuisille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

441. DIGIFIT-treeniharjoitusohjelma nuorille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

445. Lasta kehittävä mediankäyttö

Keskustellaan kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten mediankäyttö vaikuttaa lapsen oppimiseen.
Katso tehtävä

446. Tasapainoinen digiarki ja hyvinvointia tukeva päivärytmi

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

447. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja mediankäytön harjoittelua

Keskustellaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja pohditaan miten mediankäyttö vaikuttaa niiden kehitykseen.
Katso tehtävä

449. Digihyvinvointibingo

Tutustutaan ja keskustellaan digihyvinvointibingoruudukon avulla ryhmän jäseniin sekä digihyvinvointiin liittyviin näkökulmiin.
Katso tehtävä

451. DIGIFIT-oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea tasapainoista ja hyvinvointia tukevaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

453. Hyvinvointia digiarjessa -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea hyvinvointia edistävää mediankäyttöä sekä kiinnittää huomiota arjen hyvinvoinnin peruspilareihin, riittävään nukkumiseen ja liikuntaan
Katso tehtävä

461. DIGIFIT-kirppu

Pohditaan ja keskustellaan minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia pelaamalla DIGIFIT-kirppua.
Katso tehtävä

507. Pienten tekojen suuri merkitys

Pohditaan ryhmissä miellekartan avulla, millaisia hyviä vaikutuksia on yksilölle itselleen ja hänen ympärillä oleville ihmisille, jos ryhmässä on hyvä olla. Entä mitä vaikutusta on sillä, jos ei koe olevansa tervetullut, eikä pääse osaksi ryhmää.
Katso tehtävä

601. Tilanneanalyysi

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on konkretisoida jonkin tilanteen herättämiä ajatuksia ja kehollisia reaktioita ja niiden yhteyttä käyttäytymisen valintoihin.
Katso tehtävä

602. Kolme toivomusta

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on itselle tärkeiden asioiden kirkastaminen ja havainnollistaminen.
Katso tehtävä

603. Arvokortit

Korttitehtävän tavoitteena on itselle tärkeiden asioiden kirkastaminen ja havainnollistaminen.
Katso tehtävä

605. Uuden edessä

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on hyvään elämään liittyvien tekojen ja valintojen pohdinta.
Katso tehtävä

606. Hyvinvoinnin tasapaino

Parikeskustelun tavoitteena on hyvinvoinnin tekojen konkretisointi arjessa.
Katso tehtävä

607. Lämpimät korvapuustit

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on kontrollointipyrkimysten havainnollistaminen.
Katso tehtävä

608. Puhuva mieli

Paritehtävän tavoitteena on konkretisoida mielen puheen vaikutusvaltaa sekä havainnollistaa sitä, miten voimme oppia etäännyttämään itseämme siitä havainnoivan näkökulman avulla.
Katso tehtävä

609. Estepuhe

Mielikuva- ja kirjoitusharjoituksen tavoitteena on konkretisoida mielen puheen vaikutusvaltaa sekä havainnollistaa sitä, miten voimme oppia etäännyttämään itseämme siitä havainnoivan näkökulman avulla.
Katso tehtävä

610. Hengityksen seuraaminen

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen havainnoimalla omaa hengitystä.
Katso tehtävä

611. Tässä ja nyt

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen eri aistien (tunto-, kuulo-, hajuaisti) avulla.
Katso tehtävä

613. Tietoinen liike

Liikunnallisen tietoisuusharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen liikkeen avulla.
Katso tehtävä

614. Tietoinen kävely

Liikunnallisen tietoisuusharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen liikkeen avulla.
Katso tehtävä

615. Rusinoiden syöminen

Harjoituksen tavoitteena on havainnollistaa tietoista syömistä ja siihen liittyvää kokemusta vastakohtana ei-tietoiselle ja automaattiselle syömiselle.
Katso tehtävä

621. Tunnetko kannabiksen? -testi

Testataan omaa tietämystä kannabiksesta ja saadaan perustietoa kannabiksen käytön haitoista.
Katso tehtävä

622. Nuuskatesti

Saadaan perustietoa siitä, mitä nuuska on ja mitä haittaa sen käytöstä on.
Katso tehtävä

624. Alkoholi numeroina

Tutustutaan muutamiin alkoholiaiheisiin lukuihin toiminnallisen harjoituksen kautta.
Katso tehtävä

626. Mainostetaan päihteettömyyttä

Pohditaan mainoslauseita ja askarrellaan julisteita päihteettömyyden hyvistä puolista.
Katso tehtävä

627. Kotibileet

Pohditaan sellaisten juhlien riskejä, joissa käytetään päihteitä ja joihin kutsutaan tuntemattomia.
Katso tehtävä

628. Harmia päihteistä – mitä tekisitte?

Pohditaan, miten toimia hankalissa päihteisiin liittyvissä tilanteissa.
Katso tehtävä

629. Jos joku juo liikaa tai sammuu

Keskustelutehtävä alkoholimyrkytyksestä ja siitä, miten pitäisi toimia, jos joku sammuu.
Katso tehtävä

630. Jos vanhempi juo liikaa

Janatehtävän avulla keskustellaan aikuisten alkoholin käytöstä ja pohditaan, mistä nuori saa apua, jos oman vanhemman alkoholin käyttö huolestuttaa.
Katso tehtävä

636. Koulua vaihtavan oppilaan ajatuksia: Ajatuskuplat

Eläydytään koulua vaihtavan oppilaan ajatuksiin ja tunteisiin kokoamalla ryhmissä hänen mahdollisia ajatuksiaan ajatuskupliin.
Katso tehtävä

638. Sisäilmasta oireilevan oppilaan koulunkäynti: Näyttelykävely

Tutustutaan ryhmissä näyttelykävelyn avulla viiteen erilaiseen koululaisen sisäilmasta oireiluun liittyvään pulmaan.
Katso tehtävä

701. Apua ja tukea kasvokkain ja netissä

Tutustutaan koulun omiin tukipalveluihin sekä paikallisiin ja valtakunnallisiin tukipalveluihin pohtimalla ja MLL:n Nuortennettiä (nuortennetti.fi) hyödyntämällä.
Katso tehtävä

704. Seikkaile ajassa

Harjoitellaan menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden tarkastelua verkkotehtävien avulla. Tehtävät soveltuvat 3-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä