Algoritmit suodattavat ja suosittelevat

Artikkelin on kirjoittanut Tukholman yliopiston tietotekniikan laitoksen yliopistonlehtori ja Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian dosentti Airi Lampinen.

Google ja muut hakukoneet auttavat meitä löytämään etsimäämme tietoa. Suositellessaan sisältöjä, ne määrittävät sitä, mitä näemme ja tiedämme.

Facebookin uutisvirtaan valikoidaan mediatulvasta kuvia ja kirjoituksia, jotka järjestelmä arvioi yksittäistä käyttäjää kiinnostaviksi. Näin alustat suodattavat eli filtteröivät sisältöä: jotkut asiat saavat enemmän näkyvyyttä kuin toiset. Säännöt, joiden mukaan näkyvyyttä ohjataan, eivät yleensä ole tiedossa, mutta tämä ei tietenkään estä ihmisiä arvailemasta miten omalle kuvalle tai päivitykselle saisi parhaan yleisön tai yrittämästä “pelata” algoritmeja suurimman mahdollisen näkyvyyden saavuttamiseksi. Molemmissa tapauksissa on kyse algoritmeista.

Algoritmi on kuin resepti

Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje, jota seuraamalla tehtävä, prosessi tai ongelmanratkaisu suoritetaan. Nykyään algoritmeista puhuttaessa viitataan kuitenkin useammin oppiviin algoritmeihin ja koneoppimiseen: algoritmien käyttämät säännöt muuttuvat ja kehittyvät niiden käyttämän datan perusteella.

Algoritmit sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median alustoilla algoritmeja käytetään siis esimerkiksi sen ratkaisemiseen, mitä sisältöä nostetaan käyttäjän nähtäväksi ja missä järjestyksessä. On hyvä huomata, että vaikkapa Facebookin uutisvirta on väistämättä järjestetty jonkin algoritmin mukaan, olipa se sitten käänteinen aikajärjestys (uusimmat ensin) tai muiden käyttäjien tykkäyksien perusteella tehty arvio kiinnostavuudesta. Aakkosjärjestyskin olisi algoritmi.

Aiheeseen liittyvät