Tietoisilla valinnoilla kohti vanhemman digihyvinvointia

Tietoisilla valinnoilla voi edistää omaa digihyvinvointiaan ja jaksamista arjessa. Pienen lapsen vanhemman kannattaa aika ajoin tarkastella omaa digitaalisen median käyttöään ja pohtia sen vaikutuksia omaan hyvinvointiin.

Somen äärelle on helppo unohtua

Opettele tunnistamaan milloin ajatukset siirtyvät tyhjäkäynnille somen äärellä. Sisältö ei lopu ja sitä voi monessa palvelussa selata loputtomiin. Voit päättää etukäteen kuinka pitkän ajan olet valmis käyttämään somehetkeen. Jos kuulut moniin erilaisiin ryhmiin tai keskusteluketjuihin somessa, voi sen miettiminen mitkä ovat sinulle läheisiä verkostoja ja mitkä löyhempiä, joihin osallistumista voi oman jaksamisen vuoksi keventää.

Ilmoitukset kannattaa säätää pois, ja puhelinta voi pitää äänettömällä. Voit säätää asetukset niin, että esimerkiksi vain puhelut tai tietyt viestikanavat piippaavat. Tämä rauhoittaa kodin äänimaisemaa ja antaa sinulle parempia mahdollisuuksia viestitellä tai olla somessa silloin, kun sinulla on siihen hyvä hetki.

Teknostressi ja ajan tasalla pysyminen – medialukutaito auttaa rauhoittamaan uutistulvaa

Pienen lapsen vanhemmalla voi olla tarve pysyä läheisten kuulumisten lisäksi kartalla, siitä mitä maailmassa tapahtuu. Uutisia on helppo seurata netistä ja virtaa on tarjolla ympäri vuorokauden. Joskus uutisten seuraaminen voivat aiheuttaa liikaa huolta aikuisissakin. Pidä taukoa lukemisesta ja seuraamisesta, jos ajatukset kiertyvät jatkuvasti uutisten ympärille tai aiheet tuntuvat ahdistavilta. Palauta ajatukset omaan elämään ja asioihin, jotka siinä ovat hyvin.

Omaa medialukutaitoa kohentamalla voi edistää myös hyvinvointia median parissa. Uutistulvassa uutisia ja nettisisältöjä pyritään otsikoimaan mahdollisimman kiinnostavasti ja vetoavia, jotta sisältöjä klikattaisiin ja luettaisiin. Joskus sävy voi olla raflaava ja tavoitteena on herättää voimakkaita tunteita, kuten pelkoa.

Tarkastele sisältöjen sinussa herättämiä tunteita ja pohtia niiden tarkoituksenmukaisuutta ja oman tiedonhalun motiiveja. Jos uutisten seuraaminen tuottaa huolta tai stressiä, on suositeltavaa pitää taukoa niiden seuraamisesta. On myös hyvä tarkastella samaa uutisaihetta useasta eri lähteestä ja tunnistaa luotettavat uutistoimijat.

Kiinnitä huomioita myös siihen, millä saatesanoilla somessa seuraamasi ihmiset jakavat uutissisältöjä ja mitä tunteita ne voivat herättää. On hyvä muistaa, ettei kaikesta uutisoinnista tarvitse pysyä kärryillä tai muodostaa mielipidettä. Väsyneenä tunteet usein voimistuvat entisestään ja huolettavat asiat saavat liian suuret mittasuhteet. On ok etsiytyä sellaisten mediasisältöjen äärellä, jotka tuottavat itselle hyvää mieltä ja rentoutumista tai vaihtelua. Uutiset ja muun maailman voi aika ajoin hyvillä mielin sulkea pois mielestään.

Unta ja ulkoilua – myös vanhemmalle

Vanhemman unensaanti ja päivärytmi on usein koetuksella pienen lapsen tarpeisiin vastatessa.
Jos oma jaksaminen on tiukilla, itseään ei kannatta väsyttää entisestään median parissa. Viesteihin voi ilmoittaa palaavansa myöhemmin, sarjojen seuraavat jaksot odottavat, uusia uutisia tulee huomennakin. Väsyneenä omien tarpeiden tunnistaminen voi hämärtyä: kaipaanko median tuomaa vaihtelua, aikuisten seuraa, rentoutumista, uutta ajateltavaa vai unta?

Vanhemman oman jaksamisen kannalta uni on tärkeää ja mahdollisuuksia levätä kannattaa vaalia. Kahden aikuisen perheissä on hyvä huolehtia, että molemmat saavat mahdollisuuksia lepoon. Läheisiltä avun pyytäminen oman lepohetken turvaamiseksi kannattaa. Yhtä lailla ulkoilu ja päivänvalossa liikkuminen on vanhemman hyvinvoinnille ja jaksamiselle tärkeää.

Kolme vinkkiä vanhemman tietoiseen digimedian käyttöön

  1. Kokeile ottaa oma selkeä hetki sometukselle, viestittelylle ja rentoutumiselle. Monisuorittamista kannattaa välttää. Kiireelliset viesti tai velvollisuudet ovat oma juttunsa, mutta asiat tai viestittelyt, jotka vievät pidemmän ajan voi olla hyvä hoitaa lapsen päiväunien aikaan tai muutoin rauhallisella hetkellä. Jos perheessä on kaksi aikuista, vaihdelkaa niin että kumpikin saa vuorollaan hengähdyksen ja hetken yhteydenpidolle, jos se tuottaa teille voimavaroja.
  2. Päätä ennalta kuinka pitkän ajan käytät puhelimen kanssa ja pyri pitämään siitä kiinni. Skrollailu netissä tai somessa voi olla rentouttavaa vaihtelua, mutta pyri tunnistamaan hetki, jolloin mediankäyttö ottaa enemmän kuin antaa. Väsyneenä sisältöjen äärelle jää herkästi pitkäksi ajaksi huomaamatta.
  3. Todellisuudessa voit läsnä olla vain yhdessä ympäristössä kerrallaan. Yritys olla monessa paikassa läsnä samanaikaisesti kuormittaa omaa mieltä ja voi myös hämmentää vuorovaikutusta kodin pienten ja isojen perheenjäsenten kesken.

Palaa Vanhempi, pidä huolta digihyvinvoinnistasi -sivulle

Siirry Vauvana ja taaperona digiajassa -etusivulle