Vertaiset somessa

Huhtikuiset, helmikuiset – Vertaiset somessa

Moni pienen lapsen vanhempi etsii ja löytyy tukea vanhemmuuteensa sosiaalisen median ryhmistä ja muilta netin foorumeilta. Vauvavuonna ja pikkulapsiperheen arjessa vastaan tulee monia tilanteita, joissa vertaisen neuvot ovat tarpeen. Sama elämäntilanne yhdistää ja muiden tuki antaa parhaimmillaan voimaa vaikeissa tilanteissa. Somessa vaaditaan kuitenkin paljon medialukutaitoa, jotta viestejä voi tulkita ja tuottaa ymmärrettävästi.

Muutama asia on hyvä pitää mielessä:

  • Vaikka elämäntilanne yhdistää, vaatii entuudestaan tuntemattomien ihmisten kanssa viestiminen medialukutaitoa ja kykyä asettua toisen asemaan, jotta toisten tarkoitusperiä voidaan tavoitella.
  • Jos jokin postaus herättää voimakkaan kielteisen tunnereaktion, on välittömän reagoinnin sijaan hyvä ottaa aikalisä.
  • Osa jäsenistä erilaisissa vanhemmuusryhmissä on aktiivisempia, osa passiivisempia. Se, että jokin tietty näkökulma nousee someryhmän keskustelussa ei tarkoita sitä, että kaikki olisivat sitä mieltä.
  • Vuorovaikutus digitaalisilla alustoilla haastaa, koska sanaton viestintä jää vajaaksi eivätkä eleet, ilmeet ja äänensävyt tule esille.
  • Ihmiset ottavat erilaisia rooleja somen ryhmissä. Osa tuo aktiivisesti ajatuksiaan esille, osa kysyy neuvoja tai herättää puheenaiheita, osa keskittyy keskustelun seurailuun ja lueskeluun. Voit miettiä, mikä sinulle on parhaiten omaa hyvinvointia tukeva tapa toimia eri ryhmissä.
  • Älä vertaa itseäsi tai vanhemmuuttasi muihin. Somen suurissa ryhmissä voi saada hyödyllisiä vinkkejä tai peilata omia ajatuksiaan. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella itseään ja omaa vauvaa ja etsiä omalle perheelle sopivia tapoja toimia. Omaa vanhemmuutta ja itselleen ja perheelle tärkeitä arvoja ja asioita on hyvä pohtia.
  • Kannattaa poistua ryhmistä, jotka lietsovat negatiivista tai syyllistävää ilmapiiriä. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa olla hyvä vanhempi. Suosi ryhmiä, joissa ei tuomita eikä lytätä vaan iloitaan monenlaisista ratkaisuista arjen haasteisiin. Kannustava, erilaisuutta huomioiva pääasiassa myönteinen ilmapiiri, jota moderaattorit ja jäsenet osaltaan tukevat, on yksi hyvinvointia tukevan someryhmän merkki.

Millainen on oma tapasi olla verkossa?

Jokainen voi osaltaan tarkistaa omaa tapaansa toimia verkossa hyvän nettivuorovaikutuksen edistämiseksi: Osaanko keskustella rakentavasti? Miten netissä voi välittää ymmärrystä ja myötätuntoa? Millaista ilmapiiriä tulen luoneeksi? Pystynkö asettumaan toisen vanhemman asemaan? Missä määrin oletan asioita? Miten muiden kommentit vaikuttavat minuun ja onko niillä merkitystä? On hyvä muistaa, että toisten kokemusta tai näkemystä ei voi kysymättä täysin tietää. Jokaisen vanhemman ja perheen tilanne on omanlaisensa eikä ulkopuolinen voi tietää kaikkea.

Kasvokkaiset kohtaamiset kannattavat

Lähtekää lapsen kanssa tapaamaan muita vanhempia ja perheitä leikkipuistoihin tai kerhoihin mahdollisuuksien mukaan. Lähes jokaiselta paikkakunnalta löytyy MLL:n perhekahvila, jossa voi tavata samassa elämäntilanteessa olevia vanhempia. Lähteminen voi joskus tuntua työläältä, mutta kasvokkaiset kohtaamiset ovat tärkeitä hyvinvoinnin peruspilareita. Kohtaamisista voi löytyä muita samassa elämäntilanteessa olevia, joiden kanssa tutustua paremmin tai joiden kanssa yhteydenpito voi jatkua vaikkapa digitaalisesti.

Tutustu MLL:n perhekahviloihin

Mistä apua?

Ulkopuolisten aiheuttamat paineet ja muiden ihmisten odotukset voivat kuormittaa pienen lapsen vanhempia. Arjessa pienen lapsen kanssa tarvitaan apua, ei lisäpaineita. Hakeudu sellaisten tekemisen ääreen ja ihmisten seuraan, joiden avulla voimavarasi eivät ehdy, vaan kasvavat. Yksin ei kannata jäädä. Neuvolan puoleen kannattaa kääntyä vaikeissa tilanteissa. MLL:n Vanhempainpuhelimen palvelut tarjoavat matalan kynnyksen keskustelutukea. Älä jää yksin.

MLL:n Vanhempainpuhelin ja chat

MLL:n Vanhempainnetin keskustelupalsta tarjoaa tukea ja vertaisten kokemuksia moniin lapsiperheiden tilanteisiin.

MLL:n Vanhempainnetin keskustelupalsta


Palaa Vanhempi, pidä huolta digihyvinvoinnistasi -sivulle

Siirry Vauvana ja taaperona digiajassa -etusivulle